Adidas AG (Duits: [ˈʔadiˌdas]; sinds 1949 gestileerd als adidas) is een Duitse multinational, opgericht en gevestigd in Herzogenaurach, Duitsland, die schoenen, kleding en accessoires ontwerpt en produceert.
De Duitse sportgigant maakt zich sterk voor de bescherming van mensenrechten. Zo hanteert het een verbod op kinderarbeid, dwangarbeid en discriminatie bij de productie in landen als China, Vietnam en Indonesië. Verder is Adidas glashelder over omkoping en corruptie.
De 74.000 vierkante meter grote fabriek in Cherokee County, Georgia, fabriceert schoenen in een razend tempo met behulp van een volledig geautomatiseerd digitaal productieproces.
De collectie van adidas heeft een ruim aanbod aan duurzame kleding en sneakers. De items uit deze collectie bestaan voor 50% uit gerecycled materiaal. Daarnaast heeft Parley met adidas ook sportoutfits ontworpen. Zo speelde het rugbyteam van Nieuw Zeeland in duurzame Ocean Plastic® shirts.
Het starten van een familiebedrijf kan behoorlijk gevaarlijk zijn. Dit ondervonden de broers Adolf (Adi) (3 november 1900 – 6 september 1978) en Rudolf Dassler (26 maart 1898 – 27 oktober 1974) aan den lijve.
Adidas All Day I Dream About Sex De Amerikaanse band Korn bracht in 1996 een nummer uit genaamd A.D.I.D.A.S. Deze afkorting zou staan voor All Day I Dream About Sex, zoals ook in het nummer wordt gezongen. Adler Alles Dondert Los En Rammelt Duits merk van (brom)fietsen, auto's en naaimachines.
PUMA is met circa 1,5 miljard euro omzet en met bijna 4.000 medewerkers samen met Adidas en Nike een van de grootste fabrikanten van sportartikelen ter wereld. Voor de marketing worden sponsorcontracten met bekende sporters afgesloten. PUMA is ontstaan na een familieruzie tussen de broers Adolf en Rudolf Dassler.
Iconische sneakers van Adidas nu duurzaam
De vegan iconen bestaan voornamelijk uit gerecycled polyester met een premium PU-coating uit Japan, dat aanvoelt als leer. De buitenzolen bestaan uit gerecycled rubber en de veters zijn gemaakt van verschillende gerecyclede materialen.
Adidas maakt al sinds 2018 gebruik van enkel duurzaam verbouwde katoen, en werkt sinds 2015 samen met Parley for the Oceans om polyester te produceren van plastic dat op stranden en in kustgebieden is verzameld. Adidas-ontwerpers houden in het ontwerpproces rekening met de herbruikbaarheid van hun producten.
Het Duitse merk Adidas is het meest duurzame modebedrijf ter wereld. Dat is gebleken uit onderzoek van ´Corporate Knights´, een Canadees onderzoeksbureau.
PUMA SE is een Duitse onderneming die sportartikelen produceert. Zij is gevestigd in Herzogenaurach in Beieren. Het bedrijf werd in 1948 door Rudolf Dassler opgericht als "PUMA Schuhfabrik Rudolf Dassler".
Van T-shirts, longsleeves, joggingbroeken tot jassen, adidas heeft opnieuw flink in de roos geschoten op stijlgebied. Elk item is uniek, opvallend en toch casual. Deze combinatie maakt adidas Originals zo bijzonder. Comfy sportkleding waarin je toch de stijlvolste bent op straat.
Het logo van Adidas is veranderd in de loop der tijd, maar één belangrijk element dat altijd behouden is: de drie strepen. In het actuele logo vormen de drie strepen een driehoek. Deze driehoek symboliseert een berg, een berg die alle sporters moeten overwinnen.
Nog diezelfde dag liet Dassler een schoentype patenteren dat furore zou maken: de beroemd geworden Adidas met de drie witte strepen erop.
In 1980 sloot Nike zijn eigen fabriek in de VS en koos het voor outsourcing. Producten werden niet meer in eigen fabrieken gemaakt, maar door fabrieken in Aziatische landen als China, Maleisië, Thailand, Taiwan, Vietnam en Indonesië.
Op milieugebied scoort het bedrijf goed. Het milieumanagementsysteem is prima, maar het officiële milieubeleid is mager. Nike heeft een uitgebreid programma om de hoeveelheid CO2-uitstoot te verminderen. Daarnaast is het een doel om vanaf 2025 volledig duurzame energie te verbruiken in alle bedrijfspanden.
Volgens Rank a Brand is Puma het meest duurzame schoenenmerk. De organisatie onderzocht 72 schoenenmerken op het gebied van duurzaamheid. Volgens Rank a Brand communiceert de helft van de onderzochte merken niet helder over de arbeidsomstandigheden en de milieueffecten in de productieketen.
Vandaag maakt Nike de resultaten van zijn gebroken boekjaar bekend. Nike blijft wel een flink maatje groter dan Adidas. Met een omzet van (omgerekend) 33,2 miljard euro verkoopt Nike de helft meer dan Adidas.
Onder veel sneaker- en streetwear liefhebbers is het not done; het dragen van de twee grootste sportswear merken in één outfit. Ja, je kan prima Nike en adidas in je kast hebben liggen maar nee, je kan ze niet samen in één look dragen. Het is een ongeschreven regel die velen van ons hanteren.
Waarom is Adidas zo succesvol? Door de juiste kennis en te blijven innoveren is het merk Adidas zo succesvol geworden. Daarnaast was er in de tijd dat de broers met sportschoenen maken, niet veel concurrentie in de markt.
“De adidas Group werkt met partners als de Better Cotton Initiative (BCI), bluesign technologies en Parley for the Oceans om de industrie naar een hoger niveau te brengen.
Als je kijkt naar de miljoenen en miljoenen schoenen die Adidas jaarlijks verkoopt, dan is één miljoen paar schoenen niet veel. Het merk verkoopt de duurzame schoenen al twee jaar in samenwerking met Parley.
De “Swoosh” van Nike is in 1971 ontworpen door Carolyn Davidson. Zij was destijds student aan de Portland State University. Het logo is uitgegroeid tot een van de meest voortreffelijke logo's voor schoeisel. Daarnaast is het misschien wel het meest herkende logo ter wereld.
Logo #1: De Drie Strepen
Dit teken heeft geen specifieke uitstraling. Het bedrijf plaatste eenvoudigweg drie zwarte strepen op alles wat ze maakten. Zelfs zo vroeg in hun geschiedenis stond het bedrijf al bekend om hun branding. De eigenaar van het bedrijf noemde zijn bedrijf destijds graag “Het driehoek-bedrijf”.