Momenteel is de Lifeliner 3 in de lucht. De Lifeliner 3 is operationeel vanaf de vliegbasis te Volkel. De standplaats is dan ook in Volkel. De dekkende regio's zijn Oost-Brabant, Gelderland, Noord-Limburg en Zuidoost-Utrecht waarin de helikopter actief is.
Het heli-MMT Nijmegen, Lifeliner 3, is gestationeerd op vliegbasis Volkel. MMT Nijmegen wordt in de meeste gevallen ingezet in de regio's Brabant Midden, Zuid en Noord; Gelderland; Noord- en Midden- Limburg en (Zuidoost-) Utrecht en in een stukje Duitsland.
Er zijn 4 locaties waar de traumahelikopters paraat staan. Dit zijn Rotterdam, Amsterdam, Groningen en Nijmegen. Vanuit deze plaatsen is een goede dekking over Nederland. Daarnaast wordt er ook samengewerkt met omliggende landen.
In Nederland zijn 4 Lifeliners inzetbaar, vanuit de standplaatsen Vliegbasis Volkel (Lifeliner 3), Amsterdam (Lifeliner 1), Rotterdam (Lifeliner 2) en Groningen (Lifeliner 4). Deze helikopters worden ingezet in vooraf vastgestelde inzetgebieden.
Tussen vrijdag 9 en woensdag 14 september vliegt er een helikopter over de Amsterdamse waterleidingduinen. De helikopter vliegt in opdracht van PWN en Waternet. De helikopter heeft een meetinstrument en brengt het grondwater in kaart. Dit doet PWN om inzicht te krijgen in de bodem.
De Lifeliner 4 is operationeel vanaf het vliegveld te Eelde. De standplaats is dan ook in Eelde. De dekkende regio's zijn Groningen, Friesland, Drenthe, IJsselland en Waddeneilanden (excl. Texel) waarin de helikopter actief is.
Aanschaf helikopter: €810.000. Helikopter brevet: €30.000. Brandstof: €16.000. Onderhoud: €19.200.
Wat verdient een helikopterpiloot? In Nederland verdient een helikopterpiloot tussen ongeveer € 3200,- en € 6700,- per maand. Dat is gemiddeld € 4950,- per maand. Die salarisschaal staat op de Nationale Beroepengids.
Wat zo'n reddingsactie mag kosten? Een banaan kost makkelijk tussen de €300 en €500, terwijl een helikoptervlucht pas begint vanaf zo'n €1.500.
De spreiding is met een cv-waarde van 0,23 voldoende om van een representatief gemiddelde van € 23.031 te spreken.
De helikopter kan maximaal 260 kilometer per uur vliegen. Het MMT kan daarmee in 30 minuten aan de rand van het gebied zijn waarin ze werken.
Ze hebben vaak medicijnen, bloed (voor bloedtransfusies) en andere hulpmiddelen bij zich, die niet standaard in een ambulance zitten.
Hierbij valt te denken aan een reanimatie, een zeer ernstig ongeval of vanwege tilassistentie. Om de noodzakelijke handelingen zo snel en kundig mogelijk uit te kunnen voeren worden er soms twee ambulances gestuurd. Twee verpleegkundigen en twee chauffeurs voeren dan gezamenlijk de nodige handelingen uit.
De helikopters Lifeliner 1 (Amsterdam), Lifeliner 2 (Rotterdam), Lifeliner 3 (Volkel) en Lifeliner 4 (Groningen) zijn sinds 2011 24/7 inzetbaar, mits het weer het toestaat. Anders wordt gebruikgemaakt van het MMT-voertuig.
De afstand die een helikopter kan vliegen hangt af van de hoeveelheid brandstof die in de tank aanwezig is. Ga ervan uit dat hij met een volle tank 2,5 uur kan vliegen. Bij 180 km/h kan er dan 450 kilometer gevlogen worden.
Duizenden vluchten
De traumahelikopters vliegen zo'n 7000 keer per jaar. Het merendeel van de inzetten is overdag, 15 procent gebeurt 's nachts. Vloog het Amsterdamse toestel in 1995 500 keer naar een calamiteit, in 2014 was dat een kleine 1600 keer.
Onvoorziene uitgaven, zoals die voor een traumahelicopter, worden dan vergoed. Ook de niet-gebruikte skilessen, skipas en schade aan of diefstal van uw wintersportuitrusting is verzekerd.
De belangrijkste reden om een traumahelikopter in te zetten is om een arts en een verpleegkundige zo snel mogelijk naar de plaats te vervoeren, waar spoedeisende, specialistische, medische hulp benodigd is. De traumahelikopter is dus geen vervanging van de ambulance, maar een aanvulling op de reguliere ambulancezorg.
Nederland heeft 4 MMT's: in Rotterdam, Amsterdam, Groningen en Nijmegen. Deze 4 teams hebben allemaal een helikopter en een MMT-auto. Ze werken intensief samen in het Landelijke Netwerk Acute Zorg.
Een F16-piloot, oftewel jachtvlieger in dienst bij de luchtmacht, verdient een salaris tussen de € 2.600 en € 3.500 bruto per maand. Dit salaris is onder andere afhankelijk van de ervaring en leeftijd van de piloot.
"Een beginnend vlieger heeft bovendien vaak een gigantische schuld van 1,5 ton openstaan bij de bank", voegt de woordvoerder van VNV toe. “De opleiding kost zo'n 150.000 euro en die moeten piloten in wording zelf bekostigen.” De opleiding kost namelijk zo'n 150.000 euro en die moeten piloten in wording zelf bekostigen.
De EC135 wordt vaak gebruikt voor medische noodgevallen en militaire operaties en trainingen. De geschatte waarde van deze helicopter bedraagt 4.2 miljoen dollar.
De controle over een heli is weliswaar moeilijk, maar wel volledig. Met een heli kun je letterlijk alle kanten op. Het begint al bij het opstijgen en landen. Een vliegtuig met vaste vleugels moet hotsebotsend door de molshopen een aanloop nemen om op te kunnen stijgen met alle risico's van dien.