U kunt Power Query gebruiken om te importeren in één gegevensbron, zoals een Excel-werkmap, of in meerdere databases, feeds of services verspreid over de cloud. Gegevensbronnen omvatten gegevens van het web, bestanden, databases, Azure - of zelfs Excel-tabellen in de huidige werkmap.
Kortom, met Power Query krijgt u uw gegevens in Excel, in werkbladen of in het Excel gegevensmodel.Met Power Pivot voegt u rijkheid toe aan dat gegevensmodel.
Ga naar Bestands > gegevens > Document beheren > Niet-opgeslagen werkmappen herstellen in Excel of Niet-opgeslagen presentaties herstellen in PowerPoint. Selecteer het bestand en selecteer vervolgens Openen.
Een bestand openen
Voer een van de volgende handelingen uit: Open de Verkenner en dubbelklik op het bestand, of klik er met de rechtermuisknop op en selecteer Openen. Open de Office-app waarin u het bestand hebt gemaakt en selecteer het bestand in de lijst Recent.
Klik op het tabblad Bestand op Openen. Klik Excel 2013 of Excel 2016 op de locatie waar het spreadsheet zich bevindt en klik op Bladeren. Selecteer in het dialoogvenster Openen de beschadigde werkmap die u wilt openen. Klik op de pijl naast de knop Openen en klik vervolgens op Openen en herstellen.
Power Query is een tool dat je kunt zien als een soort editor. De Power Query editor vind je op het tabblad Gegevens van het Lint. Kies, van de groep Gegevens ophalen en transformeren, de optie Gegevens ophalen > Power Query editor starten. Je kunt nu beginnen met het ophalen, bewerken en inlezen van gegevens!
Het Power Query-editor is de primaire ervaring voor het voorbereiden van gegevens, waar u verbinding kunt maken met een breed scala aan gegevensbronnen en honderden verschillende gegevenstransformaties kunt toepassen door een voorbeeld van gegevens te bekijken en transformaties te selecteren in de gebruikersinterface.
Met een query (Engels voor vraagstelling) wordt in de informatica een opdracht bedoeld die aan een database wordt gegeven om een bepaalde actie uit te voeren, die ook potentieel gegevens teruggeeft. De term wordt ook gebruikt voor een zoekstring die in een zoekmachine wordt ingevoerd.
Een selectiequery maken
Maak een query om u te richten op specifieke gegevens. Selecteer Maken > Wizard Query. Selecteer Selectiequery en selecteer OK. Selecteer de tabel die het veld bevat, voeg de gewenste Beschikbare velden toe aan Geselecteerde velden en selecteer Volgende.
Power Pivot is een Excel die u kunt gebruiken om krachtige gegevensanalyses uit te voeren en geavanceerde gegevensmodellen te maken. Met Power Pivot kunt u grote hoeveelheden gegevens uit diverse bronnen verzamelen, snel gegevensanalyses uitvoeren en eenvoudig inzichten delen.
Selecteer de cel of cellen waarvoor u een regel wilt maken. Selecteer Gegevens >Gegevensvalidatie. Selecteer op het tabblad Instellingen onder Toestaan een optie: Geheel getal : als u wilt beperken dat de cel alleen hele getallen accepteert.
Zie Een query maken, laden of bewerken in Excel voor meer informatie. Selecteer Start > Query's samenvoegen. De standaardactie is het uitvoeren van een inline-samenvoeging. Als u een tussenliggende samenvoeging wilt uitvoeren, selecteert u de pijl naast de opdracht en selecteert u query's samenvoegen als nieuw.
DirectQuery is een connectiemodus in Power BI waarmee je rechtstreeks verbinding maakt met de databron zonder de gegevens lokaal te importeren. In plaats van een kopie van de gegevens in het geheugen van Power BI te laden, stuurt DirectQuery dynamische SQL-query's rechtstreeks naar de databron.
Als u een lijst of tabel wilt selecteren, selecteert u een cel in de lijst of tabel en drukt u op Ctrl+A. Gebruik de knop Alles selecteren in de linkerbovenhoek om het hele werkblad te selecteren.
De wizard Tekst importeren bekijkt het tekstbestand dat u importeert en helpt u ervoor te zorgen dat de gegevens worden geïmporteerd op de manier die u wilt. Opmerking: De wizard Tekst importeren is een oudere functie die nog steeds wordt ondersteund voor backcompatibiliteit.
Een van de grootste boosdoeners bij het uit zijn voegen treden van een Excel bestand zijn de ingevoegde afbeeldingen. Microsoft Excel lijkt niet heel goed om te kunnen gaan met afbeeldingen, waardoor het hebben van enkele afbeeldingen al kan leiden tot een zeer groot bestand.
Hoe weet ik zeker dat bestanden worden opgeslagen? Automatisch opslaan wordt weergegeven in de linkerbovenhoek op de titelbalk als u een Microsoft 365-abonnee bent en u de nieuwste versies van Excel, Word en PowerPoint voor Windows hebt geïnstalleerd.
Misschien wilt u gewoon opnieuw beginnen. Dit kunt u op twee manieren doen. Selecteer Gegevens> Gegevens > uit andere bronnen >lege query.Selecteer Gegevens> Gegevens opvragen >Power Query-editor starten.
Klik ergens in de tabel en klik op het tabblad Indeling, naast het tabblad Tabelontwerp, op de optie Rasterlijnen weergeven. Klik op het tabblad Indeling (naast het tabblad Tabelontwerp) op Cellen samenvoegen.
Klik op het tabblad Gegevens onder Extra op Samenvoegen. Klik in het vak Functie op de functie waarmee Excel de gegevens moet samenvoegen. Selecteer in elk bronwerkblad de gegevens en klik vervolgens op Toevoegen. Het bestandspad wordt ingevuld in Alle verwijzingen.