'Officiele' nederlandse vragenlijsten, zoals bedoeld voor diagnostiek zijn (vaak slechts met betaling) beschikbaar bij de COTAN die tevens de psychometrische informatie weergeeft in de handleidingen van de toetsen.
Als een instrument gevalideerd is, betekent dit dat er onderzoek is gedaan naar de validiteit en de betrouwbaarheid: het instrument meet daadwerkelijk wat het moet meten, ook als het gebruikt wordt in verschillende situaties door verschillende personen.
De kans dat iemand uw enquête afmaakt, is rechtstreeks en lineair gerelateerd aan het aantal vragen. Een enquête met 10 vragen heeft bijvoorbeeld een gemiddeld voltooiingspercentage van 89%. Enquêtes met 20 vragen scoren iets lager met 87%, gevolgd door enquêtes van 30 vragen met 85%.
Dit betekent dat je maximaal 20 tot 25 korte en bondige (open of gesloten) vragen kunt stellen. Voor beide manieren van afnemen geldt dat je je respondenten het beste vooraf kunt informeren over hoelang de vragenlijst zal duren.
Drie niveaus. De term enquête wordt op drie niveaus gebruikt. Op het laagste niveau is de term enquête synoniem aan de term vragenlijst. Op het middelste niveau heeft de term enquête de betekenis van vragenlijst plus alles wat er bij komt kijken voor het afnemen ervan.
Een matrixvraag is een vraag met een gesloten einde waarin respondenten worden gevraagd een of meer rij-items te beoordelen aan de hand van dezelfde reeks met kolomkeuzen. Een vraag met een beoordelingsschaal, die vaak een Likert-schaal wordt genoemd, is een variant van de matrixvraag.
Enquêteren (kwantitatief onderzoek) is een goede methode om informatie te verzamelen voor het beschrijven van een studiepopulatie die groter is dan direct te observeren is. Hiervoor wordt een deel van de studiepopulatie benaderd die representatief is voor de gehele studiepopulatie.
Richt u op het stellen van gesloten vragen
Open vragen (of vrije vragen) duren langer en zijn lastiger om te beantwoorden. Als u te veel open vragen stelt, kan dat ervoor zorgen dat respondenten uw enquête niet afmaken. Als u gesloten vragen stelt, is de kans groter dat respondenten uw enquête afmaken.
Een valide en betrouwbare enquête is een enquête die op consistente wijze heeft gemeten wat gemeten moest worden. Zo kunnen op basis hiervan ware conclusies worden getrokken en zullen bij een herhaling van het onderzoek dezelfde resultaten naar voren komen.
(iets) geldig verklaren
Def.: het proces om te komen tot een geaccepteerde kwaliteit van een gegeven. Toelichting: Ook toegepast bij modellen, m.n. m.b.t. de voorspellende waarde. Aantonen dat de meetapparatuur - meetmethode geschikt is voor de toepassing. Controleren van een methode of waarde.
De meest gebruikte wijze is door te onderbouwen of je hebt gemeten wat je wilde meten of door de uitkomsten van je onderzoek te vergelijken met relevante resultaten, data of theorieën uit andere wetenschappelijke studies.
Een vragenlijst is een veelgebruikte onderzoeksmethode om de effecten van een activiteit, project of programma te meten. De vraag is of dit altijd een geschikte onderzoeksmethode is. Wil je uitspraken doen over de hele doelgroep en veel gegevens verzamelen? Dan is een vragenlijst een slimme methode.
In kwantitatief onderzoek ligt zowel bij het verzamelen als bij de analyse de nadruk op kwantificatie van data. Bij kwalitatief onderzoek is dat niet het geval. De nadruk ligt daar niet op meten en op het verzamelen van getallen, maar op woorden. Het is subjectiever en interpretatiever.
Een goede vraag bevraagt maar één onderwerp, stuurt niet, bevat geen dubbele ontkenningen, is niet te lang, is duidelijk geformuleerd, houdt rekening met alle mogelijkheden en genereert antwoorden waar je wat mee kan.
Ga er bij het schrijven van een introductie vanuit dat respondenten niets of weinig weten over het onderwerp van uw enquête. Gebruik eenvoudige en heldere taal. Leg kort het onderwerp en het doel van de enquête uit. Uw introductie hoeft niet langer te zijn dan drie of vier zinnen of enkele korte alinea's.
GRATIS account - 100 antwoorden / maand. PERSONAL premium abonnement - 1.000 antwoorden / maand. BUSINESS premium abonnement - 10.000 antwoorden / maand.
Als u maar één SurveyMonkey-account nodig hebt, is een individueel abonnement een goede keuze. We hebben één gratis abonnement met beperkte functies en diverse betaalde abonnementen met uitgebreidere functies en verschillende reactielimieten.
Zodra je een idee hebt over de opbouw van je enquête dan kan je gratis een account aanmaken voor onze enquête tool, bekijk meer informatie, of meld je direct gratis aan. Nadat je een account hebt aangemaakt kan je je enquête gaan inrichten.