Wat is een Werkgelukdeskundige? Een werkgelukdeskundige helpt bedrijven en de mensen die er werken om het werkgeluk te vergroten. De werkgelukdeskundige doet dit vanuit de visie dat gelukkige mensen productiever en creatiever zijn, daarnaast betere service verlenen.
Een werkomgeving waar je werknemers zich op hun gemak voelen is belangrijk. Een omgeving waar alles aanwezig is wat ze nodig hebben om hun werk goed te doen, zorgt voor een groter werkgeluk. Een werkplek waar vertrouwen en veiligheid voorop staan, betekent ook een werkplek waar open en eerlijk met elkaar gepraat wordt.
Het inkomen van een chief happiness officer verschilt per dienstverband. Gemiddeld ligt het salaris van een chief happiness officer in 2022 tussen de € 2.000 en € 6.000 bruto per maand.
Zij begeleiden teams en individuen bij het faciliteren van werkgeluk. Chief happiness officers (CHO) zijn ervaren medewerkers in de top van de organisatie (vaak leidinggevenden of bestuursleden) die zich hebben gespecialiseerd op het gebied van werkgeluk.
Werkgeluk op zich is een brede term, die lastig meetbaar is. Maar werkgeluk kent een aantal randvoorwaarden, die wél beter te meten zijn: autonomie, blijven leren, goed contact met collega's en leidinggevende, zingeving en mentale en fysieke gezondheid.
Bied je werknemers voldoende uitdaging
Uitdagend werk bleek de belangrijkste factor te zijn in het werkgeluk van werknemers. Als manager kun je hieraan bijdragen, door regelmatig functioneringsgesprekken te voeren met je team. Sta samen stil bij de huidige taken, en overleg hoe je deze uit zou kunnen breiden.
Werk-privébalans (62%) en beloning & arbeidsvoorwaarden (66%) zijn het meest bepalend voor het werkplezier van medewerkers. Daarna komen betekenisvol werk (50%) en leuke collega's (58%) vaak voor in de top drie van werkplezier.
Lekker bonden met collega's
Wie nog steeds denkt dat de teamspirit er niet toe doet, heeft het mis. Uit een onderzoek van het CBS blijkt dat medewerkers 11 arbeidsomstandigheden als belangrijk ervaren bij hun werkgever. Hierbij staat een prettige werksfeer met stip op nummer 1 gevolgd door goede managers.
Om je echt betrokken te voelen bij een organisatie is het belangrijk dat je het gevoel hebt dat je er goed bij past. Medewerkers die het gevoel hebben erbij te horen, zetten net dat stapje extra en gaan over het algemeen minder snel weg.
Wat is duurzame inzetbaarheid? Duurzame inzetbaarheid is het tot hun pensioen inzetbaar houden van mensen op de arbeidsmarkt. Met het stimuleren van een positieve leercultuur beschikken werkenden over de juiste kennis en kunnen ze inspelen op veranderingen binnen de organisatie, arbeidsmarkt en hun carrière.
Geluk (of gelukkig zijn) kan worden omschreven als het tevreden zijn met de huidige levensomstandigheden. Hierbij kunnen er verschillende positieve emoties aanwezig zijn, zoals vreugde, vredigheid, ontspannenheid en vrolijkheid.
Het heeft veel te maken met het gevoel van dankbaarheid en waardering voor de dingen die je hebt, en die goed gaan. Dankbaarheid is een krachtige emotie van geluk, en wie zich dankbaar voelt is bijna per definitie gelukkig.
Het hebben van een duidelijke visie en doelstellingen op het gebied van duurzame inzetbaarheid helpen u bij het doorvoeren van veranderingen in de organisatie, het aanpassen van de werkomgeving, het inrichten van uw primaire processen en het duidelijk maken en inbedden van initiatieven naar werk- nemers toe.
Duurzame Inzetbaarheid
Als je merkt dat het steeds lastiger wordt om je beroep uit te oefenen of je hebt ambities, dan kun je dit saldo gebruiken. Bijvoorbeeld om (om)scholing of begeleiding van te betalen. Dit zijn vaak dure trajecten, waar het saldo TSF DI dan ook voor bedoeld is.
Verbind jouw team aan de doelstellingen. Een van de belangrijkste zaken is het regelmatig delen van financiële informatie van het bedrijf. Op deze manier kunnen teamgenoten zien hoe hun dagelijkse werk bijdraagt aan de resultaten/omzet per kwartaal of jaar. Transparantie is de beste vriend van een leider.
Volgens Tempo Team doet 72% van de werknemers na een compliment zijn werk met meer plezier. 61% van de werknemers doet erna beter zijn best. Wat motiveert medewerkers: waardering en positieve feedback. Dit leidt tot beter werk, dat op zijn beurt zorgt voor een betere omzet.
Een goed salaris is een belangrijke drive om te kiezen voor een andere werkgever. Gedeeltelijk wordt de hoogte van het salaris bepaald door de branche waarin je werkt, de CAO waaronder je valt, door de functie die je uitoefent, door de opleiding die je hebt gevolgd én door de ontwikkelingsmogelijkheden die er zijn.