Op Schiphol Plaza staan de leenrolstoelen naast de lift naar het NS-station. Het gebruik van de leenrolstoel is geen vorm van begeleide assistentie: je hoeft hier dus niets voor aan te vragen.
Vertrekkende reizigers met verminderde mobiliteit, zoals ouderen of mensen met lichamelijke klachten, kunnen de rolstoelen gebruiken op de luchthaven. De dienst is gratis en vooraf reserveren is niet nodig. De rolstoelen staan klaar op drie locaties in Lounge 2 en 3, vlak na de paspoortcontrole.
Ga naar de incheckbalie. Als je bij je luchtvaartmaatschappij hebt aangegeven assistentie nodig te hebben, dan ga je op Schiphol eerst naar de incheckbalie van je vlucht. Hier laat je weten dat je er bent en verwijst de luchtvaartmaatschappij je naar de assistentie die voor je klaar staat.
Het is mogelijk om een rolstoel op Schiphol te lenen.
Een rolstoel mee in het vliegtuig, wat zijn de kosten? Voor het vervoeren van medische bagage gelden doorgaans geen extra kosten. Je kunt hulpmiddelen zoals jouw eigen rolstoel, rollator of scootmobiel zonder extra kosten meenemen in het bagageruim.
Er zijn geen extra kosten verbonden aan het meenemen van uw rolstoel in een vliegtuig, ongeacht het type stoel dat u gebruikt of of deze in het ruim of in de cabine is opgeborgen. Sommige luchtvaartmaatschappijen stellen echter beperkingen aan andere apparatuur die u mogelijk mee moet nemen, dus het is belangrijk om dit eerst bij hen te controleren.
Aan boord. U kunt een handbewogen rolstoel meenemen in de cabine als deze opvouwbaar of inklapbaar is. De opgevouwen rolstoel moet voldoen aan de afmetingen en gewichtseisen voor handbagage: maximaal 55 x 35 x 25 cm en maximaal 12 kg.
Heb je slechts tijdelijk een rolstoel nodig? Dan kun je in de meeste gevallen een rolstoel lenen bij de thuiszorgwinkel. Dit wordt doorgaans door je zorgverzekeraar uit je basisverzekering vergoed. Je zorgverzekeraar vergoedt in dat geval de benodigde medische hulpmiddelen via de zorgverzekeringswet.
Ben je niet zo mobiel en heb je hulp nodig op de luchthaven, of bij het instappen in het vliegtuig? Je kunt tot 48 uur voor vertrek je aanmelden voor begeleiding. Dat kan tijdens het boeken van de vlucht, via Mijn Transavia of via ons Service Center.
Wanneer u op de luchthaven aankomt, moet u naar een assistentiepunt gaan . Dit kan binnen of buiten de terminal zijn. Assistentiepunten hebben meestal een soort logo met betrekking tot de handicap en bevatten een zoemer of telefoon waarmee u om assistentie kunt bellen als ze op dat moment niet bemand zijn.
Een lid van het speciale-assistentieteams begeleidt je door de luchthaven en brengt je naar de gate. Als je wilt, kun je je eigen rolstoel of andere mobiliteitshulpmiddelen blijven gebruiken in de luchthaven.
Een rolstoel kopen, hoeft niet duur te zijn. De goedkoopste rolstoelen zijn al verkrijgbaar voor prijzen die liggen tussen de 119 en 139 euro.De duurste modellen liggen zo rond de 700 euro. Welke u moet kiezen, hangt af van uw persoonlijke behoefte en voor welke doeleinden u de rolstoel wilt gebruiken.
Je mag je rollator of medische loopfiets (niet elektrisch) meenemen tot aan het vliegtuig. Daar nemen we je rollator of loopfiets in en vervoeren we deze gratis in het ruim.
Bij medipoint kun je gratis thuiszorg hulpmiddelen lenen. Als je in aanmerking komt, vergoedt jouw zorgverzekeraar ons uitleen assortiment volledig kosteloos voor een periode van 26 weken.
In Amsterdam zijn alle metrostations aangewezen als rolstoeltoegankelijk. Dit betekent dat ze voorzien zijn van liften, hellingbanen en brede toegangspoorten. Binnenin de metro's zijn er speciale ruimtes voor rolstoelen en stoelen voor mensen die voorrang nodig hebben.
Wat is P1 Parkeren op Schiphol? P1 Parkeren is een grotendeels overdekte parkeergarage op loopafstand van de terminal, ideaal voor zowel kort als lang parkeren. Het biedt gemakkelijke toegang tot de vertrek- en aankomsthallen, met een loopafstand van slechts 2 tot 6 minuten.
Ons Service Centre helpt je graag van maandag t/m zondag van 8:00 tot 22.00 uur (Central European Time). Lokale tijden kunnen afwijken. Voor telefonische boekingen rekenen wij €10 administratiekosten.
48 uur voor de vlucht moet u doorgeven welke assistentie u nodig heeft.
– U kunt geen dagelijkse activiteiten uitvoeren (zoals baden, aankleden, in of uit een bed of stoel stappen of naar het toilet gaan), zelfs niet met behulp van een wandelstok, kruk of rollator. – U kunt veilig een rolstoel of scootmobiel bedienen en erop en eraf stappen, of iemand bij u hebben die altijd beschikbaar is om u te helpen.
je hebt een medisch voorschrift van een arts of een rolstoeladviesteam. Zij stellen je gezondheidsproblemen vast en doen een voorstel voor een mobiliteitshulpmiddel dat het best bij jouw noden aansluit; je bent aangesloten bij de LM-Zorgkas; er is geen leeftijdsgrens om een hulpmiddel aan te vragen.
Vraag de rolstoel dan aan bij het Wmo-loket van uw gemeente. De gemeente is ook verantwoordelijk voor rolstoelen die u (of uw kind) thuis' én op school gebruikt.
Assistentie aanvragen
Als je geen lange afstanden kan lopen, niet kan traplopen of volledig afhankelijk bent van je rolstoel: vraag dan assistentie aan als je gaat vliegen. Dit doe je bij voorkeur direct als je je vliegticket boekt bij je luchtvaartmaatschappij, of in ieder geval 48 uur voordat je vlucht vertrekt.
In vertrekhal 1 Schiphol vindt u incheckbalies 1 tot en met 8 en bijbehorend gates B, C en D. De vertrekhal biedt rolstoel-assistentie, selfservice inchecken en er is een informatiebalie aanwezig.
Verwijder alle verwijderbare onderdelen van de rolstoel (zijbeschermers, kussen, armleuningen, hoofdsteunen, schoottafels, voetsteunen, enz.)en doe ze in de plunjezak en neem deze mee in het vliegtuig . Houd er rekening mee dat als een onderdeel verwijderbaar is, het door de luchtvaartmaatschappij verloren zal gaan.