Als u een rij met getallen wilt optellen, selecteert u de cel direct rechts van de rij met getallen. AutoSom bevindt zich op twee locaties: Start > AutoSom en Formules > AutoSom.
Selecteer een cel naast de getallen die u wilt optelen, klik op AutoSom op het tabblad Start, druk op Enter (Windows) of Return (Mac) en dat is alles! Wanneer u op AutoSom klikt, wordt automatisch een formule (met de functie SOM) ingevoerd om de getallen op te tellen.
AutoSom is een soort snelkoppeling naar een eenvoudige functie, namelijk het optellen van een rijtje met getallen. Zo gebruikt u de functie: Start Excel en open een werkblad. Als u een rijtje getallen onder elkaar hebt staan, selecteert u de cel die direct onder het rijtje staat.
Met =SOM(LINKS) worden de getallen opgeteld in de rij links van de geselecteerde cel. Met =SOM(ONDER) worden de getallen opgeteld in de kolom onder de geselecteerde cel. Met =SOM(RECHTS) worden de getallen opgeteld in de rij rechts van de geselecteerde cel.
Als uw invoer niet met een gelijkteken begint, is het geen formule en wordt deze niet berekend. Dit is een veelgemaakte fout. Als u iets typt als SOM(A1:A10), wordt de tekenreeks SOM(A1:A10) weergegeven in plaats van het resultaat van een formule.
Alle formules weergeven in alle cellen
Als u formules in alle cellen wilt weergeven, drukt u op Ctrl+` (de accent grave). Wanneer de formules zichtbaar zijn, drukt u het werkblad op de normale manier af.
De functie SOM voegt waarden toe. U kunt afzonderlijke waarden, celverwijzingen, celbereiken of een combinatie van deze drie optellen. Bijvoorbeeld: =SOM(A2:A10) Telt de waarden in cellen A2:10 op.
U kunt snel gegevens naar aangrenzende cellen kopiëren door de vulgreep te gebruiken. Wanneer u de vulgreep naar andere cellen sleept, geeft Excel verschillende resultaten voor elke cel weer.
Klik met de rechtermuisknop op de geselecteerde kolommen en selecteer vervolgens op Zichtbaar maken.
Er zijn formules waarbij je duidelijk verschil maakt tussen de variabele waarvoor je getallen invoert (meestal ) en de variabele die aangeeft wat de bij behorende uitkomst is (meestal ). Als er dan niet meer dan één uitkomst is, spreek je van een functie.
Formules doorvoeren in aangrenzende cellen
Selecteer de cel met de formule en de aangrenzende cellen die u wilt opvullen. Klik op > Opvullingen kies Omlaag,Rechts,Omhoogof Links. Sneltoets: U kunt ook op Ctrl+D drukken om de formule in een kolom op te vullen of op Ctrl+R om de formule rechts in een rij te vullen.
Selecteer een cel in het bereik dat u wilt sorteren. Ga naar het tabblad Gegevens in de groep Sorteren en filteren en selecteer Aangepast sorteren. Klik in het dialoogvenster Aangepast Sorteren op Opties. Selecteer onder Rij in de vervolgkeuzelijst 'Sorteren op' de rij die u wilt sorteren.
Selecteer een cel onder of naast de getallen die u wilt optellen, klik op AutoSom op het tabblad Start en druk vervolgens op Enter. Wanneer u op AutoSom klikt, wordt automatisch een formule (met de functie SOM) ingevoerd om de getallen op te tellen.
In Microsoft Excel worden datums opgeslagen als seriële getallen, zodat deze in berekeningen kunnen worden gebruikt. 1 januari 1900 is standaard het seriële getal 1 en 1 januari 2008 is het seriële getal 39448, omdat deze datum 39.447 dagen na 1 januari 1900 valt.
Schakel op het tabblad Beveiliging het selectievakje Verborgen uit. Klik op Formules en klik vervolgens op Formules weergeven om te schakelen tussen het weergeven van formules en resultaten.
Klik op het tabblad Indeling (onder Hulpmiddelen voortabellen) op Formule. Controleer in het vak Formule de tekst tussen de haakjes om zeker te weten dat Word de cellen bevat die u wilt optellen en klik op OK. Met =SOM(BOVEN) worden de getallen opgeteld in de kolom boven de geselecteerde cel.
Binnen Microsoft Excel kan je gemakkelijk getallen uit verschillende cellen optellen met behulp van een formule. Dankzij de speciale SOM. ALS formule is het in Excel ook mogelijk om alleen getallen op te tellen als er aan een speciale voorwaarde wordt voldaan.
Als de verborgen cellen die u wilt weergeven, buiten het zichtbare werkbladgebied staan, gebruikt u de schuifbalken om door het document te bladeren totdat de verborgen rijen en kolommen met die cellen zichtbaar zijn.