Rituals staat voor rustgevende rituelen maken van dagelijkse handelingen. Ook in de eigen organisatie. Daartoe zoekt Rituals mensen met de juiste energie. Wanneer je het hoofdkantoor van Rituals in hartje Amsterdam binnenloopt, word je verrast door dezelfde sfeer als in de winkels zelf.
Rituals is een Nederlands cosmeticabedrijf met meer dan 800 winkels, verspreid over 33 landen. Het assortiment bestaat met name uit luxueuze hygiëneproducten, zoals zeep, bodyscrubs en crèmes, waarbij oriëntaalse geuren het uitgangspunt zijn. Ook verkoopt Rituals onder meer thee, kleding en parfums.
Raymond Cloosterman, de latere oprichter van het Nederlandse beautymerk Rituals, groeit op in Nijmegen.
Toen oprichter Raymond Cloosterman in 2000 met Rituals begon was zijn missie simpel: met een beetje extra aandacht voor de kleine genoegens van het leven, transformeer je je dagelijkse routines in mooie rituelen. Inmiddels is de formule uitgegroeid tot een onderneming met wereldwijd 150 vestigingen in twaalf landen.
Rituals begrijpt heel goed dat het niet gaat om de producten zelf. In plaats daarvan verkopen ze pure luxe en verwenmomenten, zowel voor jezelf als om anderen mee te verrassen. Dat is geld waard, waardoor je bereid bent om 2x zoveel te betalen ten opzichte van vergelijkbare producten bij andere merken.
We verkochten luxe producten voor een betaalbare prijs. We hadden geen doelgroep op basis van leeftijd, of geslacht, maar op basis van mindset: mensen die wilden genieten. En we zetten in op het creëren van kleine geluksmomentjes, even stilstaan in de hectiek van alledag.
Persoonlijk leven. Cloosterman is getrouwd met Colette van Eerd. Zij is telg uit de superfamilie Van Eerd en sinds 2011 ceo bij Jumbo. Samen hebben ze 4 kinderen en wonen ze een groot deel van het jaar in het Belgische Knokke.
Tegenwoordig beheert Rituals meer dan 600 winkels in 27 landen in Europa, Azië, het Midden-Oosten en Noord-Amerika. Volgens de strategie van het bedrijf worden alle winkels in eigen beheer gerund. We gebruiken daarom geen franchisesysteem in nieuwe landen of in de landen waar we momenteel al winkels hebben.
Rituals Cosmetics Enterprise B.V. is een Nederlands cosmeticabedrijf met circa 800 winkels, verspreid over 27 landen, waarvan er 111 in Nederland.
Rituals heeft Frans dna – het concept is in Parijs bedacht – en past volgens hem daardoor goed in de Franse markt. Het openen van een winkel in Frankrijk is drie tot vier keer duurder dan elders in Europa, zegt countrydirector Sandrine Mignaux tegenover Fashion Network.
We zijn een wereldwijd merk dat in het jaar 2000 is opgericht in Amsterdam. Tegenwoordig is Rituals actief in meer dan 807 winkels, 2700 shop-in-shops verspreid over 33 landen in Europa, Azië, het Midden-Oosten en Noord- en Zuid-Amerika.
Cosmeticaketen Rituals maakt geen reclame voor zijn producten, maar probeert klanten aan zich te binden via social media. “Op de verschillende social media-kanalen hebben we direct contact met onze klanten”, vertelt hoofd marketing van Rituals, Nicole Verburg, donderdag tijdens het Social Media Congres 2012.
Je zoekt een mooi plekje in je huis (woonkamer, slaapkamer, badkamer - het kan allemaal) en zet daar het flesje neer. Je steekt de stokjes erin en rangschikt ze een beetje netjes. Tadaaa! Je wordt direct happy van het aroma en het enige wat je hoeft te doen, is de stokjes iedere 4-5 dagen even omdraaien.
Het merk RITUAL is eigendom van L'OREAL, een bedrijf dat is vermeld in Paris. De ISIN code, het internationale identificatienummer van het beursgenoteerde bedrijf, is FR0000120321. De sector van RITUAL is Verpakte consumentengoederen.
Voorbeelden van winkelketens waar Rituals een deel van de winkelpanden uitbaat zijn V&D, De Bijenkorf en MOOI. Tenslotte heeft Rituals ook enkele zogenoemde City Spa's. In deze filialen kan je massages krijgen en zodoende de Rituals producten leren kennen.
Daarnaast reageren bepaalde geurstoffen op zonlicht, waardoor je huid beschadigd en uiteindelijk verouderd. Zo ook The Rituals anti-aging serums. Het zit vol met irriterende stoffen, die dus voor aging kunnen zorgen.
Stokjes omdraaien
Ervaar je dat de geur wat (te) heftig is, bijvoorbeeld wanneer je de geurstokjes in een kleine ruimte zoals in een toilet hebt staan, haal er dan wat stokjes uit. De geur zal dan iets minder intens zijn. Draai de stokjes eens in de zoveel tijd om.
Een week voordat je jarig bent, ontvang je een mail van Rituals met daarin een code waarmee je jouw verjaardagscadeau kunt verzilveren. Wanneer je zelf (minimaal) één product bij het merk shopt, krijg je een verrassing van Rituals voor jouw verjaardag. Hierdoor verwen jij jezelf met een cadeautje maar Rituals dus ook.
Als je bestelling je niet bevalt heb je veertien dagen de tijd om deze kosteloos te retourneren.
Je aankoop kan binnen 14 dagen vanaf de leverdatum worden geretourneerd. artikelen dienen ongebruikt, onbeschadigd en in originele verpakking te zijn.
Vanwege de coronamaatregelen van het kabinet gaat House of Rituals waar het merk 10 miljoen euro in investeerde, woensdag maar deels open. Het bijbehorende restaurant Rouhi moet voorlopig dicht blijven. En de bovenste twee verdiepingen, waar een wellnesscentrum en een 'mindspa' zijn gepland, openen voorjaar 2021.
Rituals blijkt de koning van de grote getallen: het geurstokjes-, zeepjes- en pyama-merk heeft 910 eigen winkels waarvan er 96 in 2021 geopend werden. Daarnaast worden de producten in liefst 102 landen wereldwijd verkocht. Desondanks is bijna de helft van de omzet afkomstig uit de Benelux.
Eigenaar en oprichter Raymond Cloosterman van het nieuwe House Of Rituals in Amsterdam. Het is ongelooflijk hoe het Nederlandse cosmeticamerk Rituals in twintig jaar aan de weg heeft getimmerd. Eigenaar en oprichter Raymond Cloosterman blijft onverminderd ambitieus.