Volvo lanceerde de XC40 in eerste instantie met de meest krachtige motoren, maar sinds begin vorig jaar is het model ook in een T3- en T2-versie beschikbaar. Deze maken voor het eerst in de meer dan negentigjarige geschiedenis van Volvo gebruik van een driecilinder-benzinemotor.
De basisversie met benzinemotor, de T2, is geleverd met de vertrouwde 2,0 liter viercilinder met 90 kW122 pk. De T3 beschikte aanvankelijk over dezelfde 2,0 liter motor, maar dan met 112 kW/152 pk.
De T4 betreft een 1.6 liter viercilinder turbomotor met directe brandstofinspuiting, goed voor een vermogen van 180 pk en een koppel van 240 Nm dat over een breed toerenbereik (tussen 1.600 en 5.000 tpm) van kracht is.
Volvo introduceert de nieuwe Volvo XC40 T2 benzine met 95 kW (129 pk). Hiermee is de stoere volwaardige SUV met hoge zitpositie bereikbaarder dan ooit. De prijzen beginnen bij € 37.995,- voor de XC40 T2 Momentum Core, een nieuwe en extra complete uitvoering met tijdelijk standaard een comfortabele achttraps automaat.
Volgens Volvo nemen beiden met 15 procent af, dankzij zijn nieuwe motor. De nieuwe B-motoren komen er als B4 (diesel), B5 (benzine en diesel) en B6 (benzine).
De D staat voor diesel, een B voor Brake Energy Regeneration (de mild hybrids) en de T voor Turbo. De cijfers 2, 3, 4, 5 of 6 of 8 geven de motorkracht aan. Hoe hoger het cijfer, des te meer motorvermogen. Tegenwoordig gebruikt Volvo ook de letter P, voor zijn volledig elektrische auto's.
"T8 Twin Engine" staat voor een combinatie van een 2.0 liter viercilinder benzinemotor (die ook in de andere uitvoeringen van de V60 en S60 wordt gebruikt) met een elektromotor. De benzinemotor (303 pk / 400 Nm) drijft de voorwielen aan, de elektromotor (87 pk / 240 Nm) de achterwielen.
Met een cilinderinhoud van 1.595 cc levert de motor zo 150pk en 240 Nm in T3-versie. De T4 ontwikkelt 180 pk en 240 Nm of zelfs 270 Nm met overboost. Terwijl de T3 enkel een manuele zesbak zal krijgen, kan de T4 ook gekoppeld worden aan de gerobotiseerde Powershift-bak met dubbele koppeling en zes verhoudingen.
Basis is de T2. Dat is een 1.6 liter met directe brandstofinjectie en een turbo (vandaar de T) met 88 kW/120 pk, vanaf 2015 is dat 90 kW/122 pk. De T3 heeft hetzelfde motorblok, maar nu met 110 kW/150 pk (vanaf 2015: 112 kW/152 pk). De T4 heeft nogmaals hetzelfde motorblok, nu met 132 kW/180 pk.
T5, het staat natuurlijk voor die machtige geblazen, bruut klinkende vijfcilinder turbomotor. Het blok dat Volvo heeft gebracht waar het nu staat.
De T6-benzinemotor is gebaseerd op de zeer compacte 3,2-liter zescilinder lijnmotor die sinds de introductie van de S80 in maart 2006 verkrijgbaar is. Volvo verkleinde de cilinderinhoud tot 3,0 liter; in combinatie met turbotechniek levert dat een vermogen van 210 kW (285 pk) op.
Het verschil zit vooral in het gezamenlijke vermogen van de benzinemotor en elektromotor: de T5 beschikt over 262 pk, terwijl de T4 op 211 pk komt. Het mooie van de basisuitvoering is dat Volvo geen concessies doet in het rijbereik.
Alle nieuwe mild hybrid uitvoeringen (benzine en diesel) krijgen de aanduiding B (wat staat voor 'Brake Energy Regeneration'). De T staat voor de benzine-uitvoeringen zonder mild hybrid en de plug-in hybrid (met toevoeging Twin Engine).
De Volvo V40 staat bovenaan de lijst van veiligste en betrouwbaarste auto's uit het C- segment. Deze compacte middenklasser heeft een rijervaring die voortreffelijk te noemen is, om bij de V van Volvo te blijven, en ziet er ook nog eens verleidelijk uit.
De vijfcilinder turbodieselmotor van Volvo behoort tot de beste in zijn klasse. In 2008 nestelde de 2,4-liter krachtbron zich al tussen de zuinigste en sterkste diesels van dat moment.
Volvo XC90 D4 zuinigste in zijn klasse - Volvo Car Nederland Mediacentrum.
De XC40 T3 beschikt over een 1,5-liter driecilinder benzinemotor met turbo. Voorheen leverde dit blok 156 pk en 265 Nm trekkracht. Dat vermogen is door Volvo nu aangepast. Het vermogen komt nu uit op 163 pk.
Distributieriem vervangen: V402012-2019
De distributieriem moet, afhankelijk van het type motor, elke 120.000 tot 180.000 km of elke 10 jaar worden vervangen. Bij de vervanging zijn alle benodigde onderdelen inbegrepen, zoals waterpomp, riem en rollen.
De nieuwe motoren zijn door Volvo's aandrijflijnexperts 'in eigen huis' ontwikkeld en worden gebouwd in de hightech motorenfabriek van Volvo in Skövde, Zweden.
De aandrijflijn van de T6 is identiek aan die van de T8, het verschil zit in het vermogen van de twee liter grote benzinemotor.
De tweede B5 die Volvo aan het leveringsgamma van de XC90 toevoegt, is een B5 met een benzinemotor aan boord. Het is die B5 die de T5 vervangt. De benzinemotor die in de benzine-B5 ligt, is net als in de T5 een 250 pk en 350 Nm krachtige 2,0-liter viercilinder. Dat blok krijgt nu ondersteuning van mild hybrid-techniek.
t8 vs t5 vs LED
Het technische verschil tussen t5 en t8 zit in de diameter van de TL lamp. Een t5 TL lamp heeft een diameter van 5/8 inch (ongeveer 1,5 cm), terwijl een t8 TL lamp een diameter van 1 inch (ongeveer 2,5 cm) heeft.
Vaak speelt het automerk ook een belangrijke rol. Zo stond Volvo erom bekend over het algemeen een sterkere motor te hebben en langer mee te gaan dan andere merken. En dan heb je nog het type brandstof. Benzinemotoren gaan zo'n 250.000 kilometer mee, al kunnen ze bij goed onderhoud vaak meer kilometers maken.
Volvo's hebben over het algemeen een sterkere motor en houden het gemiddeld langer vol dan andere merken. Benzinemotoren gaan gemiddeld 250.000 kilometer mee. Bij goed onderhoud kan het vaak nóg meer kilometers maken. Dieselmotoren houden het langer vol.