Op de achterkant van de kentekencard staat onder het kopje 'Milieuklasse EG-goedkeuring V.
De euronorm of emissieklasse van je voertuig staat op het kentekenbewijs in de rubriek 'milieuklasse'.
De euronorm van jouw auto is te vinden op het inschrijvingsbewijs, ook wel de grijze kaart genoemd. Je kan het vaak ook vinden op je kentekenbewijs. Kijk altijd goed wanneer je naar een stad gaat waar er een milieuzone is, of je daarin mag met jouw auto.
De Euronorm, het type brandstof en de categorie van een voertuig bepalen of het al dan niet de lage-emissiezone binnen mag. De Euronorm staat op het inschrijvingsbewijs van het voertuig . Is dat niet het geval, dan wordt rekening gehouden met de datum van eerste inschrijving.
EURO standard – de milieuclassificatie die aangeeft hoe vervuilend je motor is. Des te hoger het cijfer, des te schoner de motor. Deze staat bij punt V. 9 op je kentekenbewijs.
Het basisprincipe om te weten te komen wat de Euronorm van je wagen is, is vrij eenvoudig: je kijkt het gewoon na op het inschrijvingsbewijs (grijze kaart).De Euronorm wordt daar doorgaans vermeld naast de code 'V.
Als er een Euronorm voor een bepaald type auto bekend is, dan correspondeert dat direct met de emissieklasse. Een voertuig met Euro 5 valt bijvoorbeeld ook in emissieklasse 5. De Euronorm kent overigens subklassen 6B, 6C en 6D. Dit is afhankelijk van de meetmethode, maar is niet van invloed voor de uitstootklasse.
Let op: De milieuzones voor dieselpersonen- en dieselbestelauto's is per 1 januari 2025 aangescherpt. Vanaf dan mogen alleen dieselpersonen- en -bestelauto's met emissieklasse 4 of 5 en hoger de milieuzone in, afhankelijk van of een gemeente een groene of een blauwe zone instelt.
Volgens de verkeersregels hebben oude dieselpersonen-, -bestel- en -vrachtauto's en dieselautobussen geen toegang tot een milieuzone. Of een dieselvoertuig toegang heeft tot een milieuzone hangt af van de hoeveelheid schadelijke stoffen die het voertuig uitstoot.
De Milieuzonecheck toont de emissieklasse van uw voertuig op basis van uw kenteken. En vertelt u welke zones u in mag met uw dieselvoertuig op basis van deze emissieklasse. Vul uw kenteken in in de Milieuzonecheck op deze pagina en controleer of uw voertuig wel of geen toegang heeft tot de milieuzones.
De overgangsregeling voor dieselbestelauto's is als volgt: Bestelauto's met Euroklasse 5 hebben tot 1 januari 2027 toegang tot de ZE-zones. Bestelauto's met Euroklasse 6 hebben tot 1 januari 2028 toegang tot de ZE-zones.
Euro 2 (EC96)
De Euro 2-norm verlaagde de limiet voor koolmonoxide-emissies verder en verlaagde ook de gecombineerde limiet voor onverbrande koolwaterstoffen en stikstofoxiden voor zowel benzine- als dieselvoertuigen . Euro 2 introduceerde verschillende emissielimieten voor benzine en diesel.
Gelukkig kun je deze informatie online wel eenvoudig opvragen. Op de website milieuzones.nl vind je na invulling van je kenteken snel je 'emissieklasse' ofwel de Euronorm. Opvragen via het Kentekenregister van de RDW kan ook. Al staat de informatie daar iets meer verstopt onder 'Motor & Milieu – Uitstoot'.
V5 of V5C Logboek
Onderaan pagina 2 in uw logboek vindt u de niveaus die relevant zijn voor uw voertuig. Door deze informatie te gebruiken en deze te vergelijken met de tabel aan het einde van dit document, zou u moeten kunnen vaststellen welke Euro-classificatie uw voertuig heeft.
Euro 6, de meest recente norm, geldt voor alle voertuigen die op en na 1 september 2015 zijn geregistreerd. Dit betekent dat alle nieuwe voertuigen die na deze datum in een lidstaat van de Europese Unie op de markt zijn gekomen, aan de Euro 6-norm moeten voldoen.
Welke euronorm heeft mijn wagen? U vindt het antwoord op deze vraag op het inschrijvingsbewijs naast de V9 code. Deze is terug te vinden in het middelste donkergele vlak, helemaal onderaan in het midden op uw papieren.
U kunt de Euro-emissieclassificatie van uw voertuig vinden in uw V5C-logboek . Dit belangrijke document vertelt u doorgaans wat de officiële Euro-emissieclassificatie van uw auto of busje is. Soms staat deze onderaan pagina twee van het document, getiteld 'Uitlaatemissies'.
Oudere dieselauto's mogen de milieuzone niet in, maar wanneer is een diesel 'oud'? De belangrijkste regel is dat alleen diesels met emissieklasse 4 of hoger de milieuzone niet in mogen in Den Haag, Amsterdam, Utrecht en Arnhem. Grofweg kun je aannemen dat dieselauto's met emissieklasse 3 maximaal 20 jaar oud zijn.
Alle nieuwe bestelauto's en vrachtauto's mogen de ZE-zone alleen in als ze uitstootvrij zijn. Dat gaat om bedrijfsauto's die vanaf 1 januari 2025 op kenteken komen (datum eerste toelating). Bestelauto's met een emissieklasse Euro 4 of lager en vrachtauto's van voor 2017 mogen de ZE-zones niet in.
Een Duits bedrijf heeft een systeem ontwikkeld dat de uitstoot van een oude diesel (Euro 4) kan verlagen tot het niveau van een Euro 5- of zelfs een Euro 6-voertuig. Het systeem werkt met AdBlue, de vloeistof die ook gebruikt wordt bij nieuwe types vrachtwagens en auto's.
Op de tweedehandsmarkt zijn dieselauto's ook in 2024 populairder dan gebruikte elektrische auto's. Dat en meer blijkt uit cijfers die Automotive Mediaventions vrijgeeft. In de statistieken van nieuwe personenauto's die in Nederland worden geregistreerd, lijken auto's met een dieselmotor op sterven na dood.
Wanneer komt het verbod op de verkoop van nieuwe auto's die CO2 uitstoten, zoals benzine- en dieselauto's? Vanaf 2035 mogen alle nieuwe auto's die op de markt komen geen CO2 meer uitstoten.
De emissienormen voor een EEV liggen tussen Euro 5 en 6 .
Euro IV, Euro 4 of Euro4 (Europese richtlijn 98/69/EC) is de emissienorm voor voertuigen die in de Europese Gemeenschap in 2005 geïntroduceerd werd. De Euro IV-norm werd van kracht in oktober 2006.