Formule 1-fans konden dinsdag alvast in de stemming komen in
Hoeveel pk heeft een Formule 1 auto? Hoeveel pk's iedere F1 auto precies heeft is niet bekend, maar aan een slordige 1.000 pk kan je zeker denken. Het minimale gewicht van de power unit is wel opgenomen in de reglementen: in 2021 is dat 150 kilo.
Naast extreme straatauto's heeft Max ook een Renault Sport R.S. 01 in zijn garage staan. De circuitauto heeft een 3,8-liter V6 goed voor 500 pk en 600 Nm. Door zijn lage gewicht (1.120 kilogram) trekt de Renault in slechts 2,7 seconden van 0 naar 100 kilometer per uur. Het feest stopt pas bij 299 kilometer per uur.
De Aston Martin Valkyrie komt het dichts bij de Formule 1-auto die Max op zondag rijdt. Hij is namelijk ontworpen door Adrian Newey, de man die als Chief Technical Officer bij Red Bull Racing ook verantwoordelijk is voor het ontwerp van de F1-auto van Max.
Dit is de RB18 – de F1-auto van Red Bull in 2022. In tegenstelling tot voorgaande jaren onthult Red Bull meteen ook de definitieve livery voor de F1-auto van Max Verstappen en Sergio Pérez.
Red Bull richtte ondertussen Red Bull Powertrains op: de eigen motordivisvie van de renstal waar vanaf 2025 volledig eigen krachtbronnen (zonder lijntje met Honda) ontwikkeld moeten gaan worden. Tot die tijd kan er dus geteerd worden op de Honda-motor van 2022.
De prijs voor elk van de drie toegelaten eenheden per seizoen wordt geraamd op ongeveer 10 miljoen euro. Wie de prijs van een huidige raceauto op 12 tot 15 miljoen schat, zit er dus niet ver naast.
Hoewel de motor het kloppende hart van de auto is, zijn er nog een heel aantal andere onderdelen die onmisbaar zijn voor Formule 1-auto's. Zo wordt de motor gekoppeld aan een versnellingsbak: kosten hiervoor lopen vanaf 400.000 euro op tot rond de 800.000 euro.
Eén set van vier banden kost dus ongeveer 1500 euro. De dertien sets die elke coureur mee moet nemen naar een Grand Prix-weekend leveren een totaalbedrag van 19.500 euro op, aangezien een team twee rijders heeft komt dat getal per raceweekend voor een Formule 1-renstal op 39.000 euro te liggen.
Aangezien het volume van brandstof afhankelijk is van de temperatuur en het F1-circuit ongeveer alle uithoeken van de wereld aandoet, rekenen ze in de F1-garages in kilo's, veel betrouwbaarder. Maar voor wie toch wil vergelijken: ongeveer 120-150 liter brandstof per race.
De hoogst gemeten snelheid van een F1-auto ooit staat op naam van Honda. Ze verscheepten de RA106 uit het F1-seizoen naar de zoutvlaktes van Bonneville in de VS. Coureur en tevens redder van Grosjean in Bahrein, Alan van der Merwe wurmde zich in de Honda en behaalde een snelheid van 397,483 km/u.
Formule 1-auto's rijden op benzine die voldoet aan zeer strenge eisen. Ze zijn nog strenger dan die voor gewone auto's. Shell bijvoorbeeld, maakt F1-brandstof die bestaat uit 99 % Shell V-power en 1% toevoegingen, waarover niemand iets loslaat.
Luchthavenstress, het is iets waar Max Verstappen geen last van heeft. Want sinds eind 2020 is de Nederlander de eigenaar van een privéjet: een Falcon 900EX. Hij kocht het toestel over van Virgin-baas en miljardair Richard Branson, die het op zijn beurt ook al tweedehands had aangeworven.
Autoverzameling van de Britste F1-coureur
De 37-jarige beschikt over een autocollectie ter waarde van meerdere miljoenen. De duurste auto die hij bezit is een Shelby 427 Cobra uit 1966, die ongeveer $ 5 miljoen waard moet zijn. Verder heeft hij een Mercedes-Maybach S 600, een Cadillac Escalade en een McLaren P1.
Niet gek als je weet dat een F1-bolide in een race van circa 300 kilometer 120 à 150 liter benzine verbruikt.
Een Formule 1-monteur moet het doen met een salaris tussen de 35.000 en 70.000 euro per jaar.
Versnellingsbak – €850.000
Een versnellingsbak is een van de meest essentiële onderdelen van de bolide en tevens een onderdeel (wat niet bij het exterieur hoort) wat met enige regelmaat kapot gaat. Een vervanging kost het team ruim 8 ton.
Dit is vooral te danken aan eigenaar Dietrich Mateschitz, sinds 2004 eigenaar van Red Bull Racing. Mateschitz is de bedenker en eigenaar van Red Bull, de welbekende energiedrank die bijna overal wel te koop is.
De meest opvallende verandering aan de voorkant van de auto is echter de introductie van spatbordjes, al is dat uiteraard niet hun functie. Een ronddraaiend wiel creëert op hoge snelheid veel turbulente lucht en dit is één van de manieren om die turbulentie iets te doen laten afnemen.
Achter de schermen bleef Honda tot de dag van vandaag onderdelen leveren en Red Bull Powertrains ondersteunen met personeel. Deze week werd bekend dat deze samenwerking doorgezet zal worden tot eind 2025, het laatste jaar van de huidige motorreglementen.
Max Verstappen en Sergio Perez zitten nog maar aan hun tweede ICE, TC, MGU-H en MGU-K, gebruikten nog maar één ES en CE (Perez wel twee van deze). Ook met de uitlaat zitten ze nog goed. Verstappen gebruikte er drie, Perez vier.
Honda is om, blijft motorleverancier Red Bull Racing.