Een (concept-)merk met een hoge kwaliteit en een bovengemiddelde naamsbekendheid. Er wordt bij deze 'brand builders' veel geld besteedt aan reclame, met als doel het vergroten van naamsbekendheid en het handhaven of versterken van de gevestigde reputatie. Kenmerkend voor een A-merk is de hoge distributiegraad.
Betekenis: A-merk
Een A-merk is een merkartikel met een grote naamsbekendheid en een hoge kwaliteitsbeleving. A-merken hebben hun bekendheid en toonaangevende reputatie te danken aan landelijke reclamecampagnes en doordat veel aandacht wordt besteed aan de reputatie en beleving van het merk.
Een A-merk zet de trend, ontwikkelt innovaties, communiceert ze ook middels advertenties of commercials op tv. En zoals gezegd, het loopt voorop in de troepen. Huismerken of Private labels zijn dus vaak producten die qua vormgeving van de verpakking op het A-merk lijken.
De Consumentenbond heeft daarvoor twee verklaringen. ,,We zien dat de A-merken duurder zijn geworden'', zegt Donat. ,,Dat heeft grotendeels met de producent zelf te maken. Bovendien is er bij sommige supermarkten, zoals Jumbo en AH, sprake van een versmelting van het huismerk en het nog goedkopere budgetmerk.
A-merken zijn vaak duurder dan B-merken vanwege de hoge reclamekosten. B-merken zijn vaak wat minder populair dan A-merken en daarom ook niet in alle winkels beschikbaar. In de ogen van de consument zijn deze producten vaak kwalitatief minder goed. Ze zijn ongeveer zo'n 20% goedkoper dan A-merken.
Betekenis: C-merk
Een C-merk is een goedkoop merk waarvan de artikelen zich richten op de onderkant van de markt. In tegenstelling tot A-merken en B-merken richten C-merken zich op doelgroepen waarvoor prijs de belangrijkste motivatie is om voor een product te kiezen.
Hemmes: 'Mensen kopen een A-merk door de meerwaarde in beleving bij een merk. Omdat ze er zelf een goed gevoel bij krijgen. Zo hebben mensen soms een heel specifieke voorkeur voor een cola, een pils of een koffie. Dit is een voorkeur voor beleving.
Betekenis: B-merk
Een B-merk is een merkartikel met een minder grote naamsbekendheid en lagere kwaliteitsbeleving dan een A-merk. De producten van B-merken zijn vaak sterk geïnspireerd of zelfs rechtstreeks geïmiteerd van A-merkproducten.
Maar welke producten zijn het meest gestegen in prijs? Vooral mosterd, spaghetti, wc- en keukenpapier, zo blijkt. Test Aankoop vergeleek vorige maand de prijzen van zo'n 3.000 producten uit de supermarkten van Albert Heijn, Aldi, Carrefour, Colruyt, Cora, Delhaize en Lidl met de prijzen van augustus vorig jaar.
Onder de B-merken vallen huismerken die zoveel mogelijk op A-merken willen lijken, met een verpakking die veel gelijkenis vertoont en een vergelijkbare kwaliteit. Onder de C-merken vallen eigen merken die echt als budgetmerk worden neergezet.
Momenteel heeft de retailer vier eigen merken: AH Basic (laagste prijs), AH Huismerk (middensegment), AH Excellent (premium) en AH Biologisch.
Doorgaans heeft een huismerk een simpeler verpakking dan een A-merk, en worden er geen reclame- en marketingcampagnes voor naamsbekendheid gedaan, zodat de kosten van huismerkartikelen veel lager zijn, waardoor ze ook goedkoper in de winkel liggen.
Groeiend assortiment
Het nieuwe merk is onder meer te vinden bij supermarkten Attent, Boni, Boons Markt, Coop, Deen, Emté, Hoogvliet, Jan Linders, MCD, Nettorama, Poiesz, Spar, Vomar en in beperkte mate bij Plus en Dirk. De campagne Nederland houdt van g'woon wordt uitgerold op tv, online en social media.
Hiervan is sprake wanneer verschillende producten onder dezelfde merknaam op de markt worden gebracht. Een voorbeeld van een paraplumerk is de naam merknaam Philips.
De gloeilampen van Albert Heijn en Philips gloeilampen: inderdaad uit dezelfde fabriek. Slagroom van Euroshopper en Campina komen ook al uit één fabriek. Consument hebben bij het boodschappen doen geregeld de keuze tussen een A-merk of huismerk.
Goedkoopste supermarkt 2022
Dat was volgens onderzoek van het televisieprogramma Kassa jarenlang het geval. In 2022 is er een andere winnaar. Jumbo blijkt dit jaar de goedkoopste supermarkt te zijn. Op de tweede plek is Plus geëindigd.
Volgens de consumentenbond is de Jumbo inderdaad de goedkoopste supermarkt van Nederland. De consumentenbond kijkt in haar onderzoek naar de prijs van de 110 meest gekochte A-merken.
Vooral luxe producten in de bonus
Albert Heijn is met de (sinds begin dit jaar helaas in de ban gedane) Hamsterweken een soort pionier geweest met grote kortingen. Helaas zijn het vaak wel luxe producten waarop deze grote kortingen worden gegeven. Veel mensen zullen ook zeggen onnodige en ongezonde producten.
ALDI merken, het grootste aanbod van huismerken
ALDI heeft tientallen huismerken in het assortiment. Zoals het merk River voor frisdrank, Moreno voor koffie, en Molenland voor kaas. Dat maakt onze producten wel zo herkenbaar, en dat er altijd wat te kiezen valt.
Bij private label worden producten/diensten geproduceerd/ontwikkeld door partij A en op de markt gebracht door partij B onder een eigen branding (merk). De kans is groot dat je in je leven ooit een private label product hebt gekocht (dan wel bewust of onbewust).
10.5.1 - Het detaillistenmerk. Een detaillistenmerk is een merk dat eigendom is van wederverkopers; de wederverkoper is dus de 'brander'.
A- en B-merken focussen zich voornamelijk rechtstreeks op de consument middels B-to-C communicatie. Daarnaast worden deze merken vaak omgeven door een trouwe groep aanhangers die bewust kiezen voor een zeker imago en een hoge kwaliteit in ruil voor een hogere prijs.
Een product dat is gemaakt door een bekende fabrikant en van wie het merkteken op het product is aangebracht.
Kees Schipper - Eigenaar Gwoon Vintage Audio - Gwoon Vintage Audio | LinkedIn.