Maak de rubbers van de deuren goed schoon en smeer ze in. Dit kan met een speciale rubberstick, maar talkpoeder helpt ook al.
Smeer de rubbers bijvoorbeeld in met vaseline, talkpoeder of speciale rubber spray. Al deze middelen zorgen dat er geen vocht tussen je deurrubbers komt. Dit vocht is namelijk wat de rubbers aan elkaar vriest, waardoor je de deur niet (meteen) open krijgt.
Een paar populaire zijn: Deurrubbers invetten met vaseline. Rubbers insmeren met WD40. Autorubbers insmeren met (lijnzaad)olie.
Siliconenvet en siliconenolie. Siliconenspray is misschien wel de meest bekende en voorkomende variant. We kennen allemaal de siliconenspray om rubber te onderhouden. Regelmatig rubbers inspuiten met siliconen zorgt ervoor dat deze kwetsbare delen soepel en glad blijven.
Je kunt siliconenspray o.a. gebruiken om scharnieren en sloten, elektrische installaties, rubber, plastic, chroom en leer te beschermen tegen vocht. Siliconenspray heeft namelijk een prima vochtafstotende werking.
Daar is siliconenvet (en aanverwante smeermiddelen) het enige juiste middel voor. Waarom: tast de rubber ringen niet aan, net als bij de duikers, maar heeft daarnaast een afdichtende werking.
Een voordeel ten opzichte van een smeermiddel op basis van olie is dat siliconenspray geen (of veel minder) vuil aantrekt en minder erge vlekken achterlaat als je er per ongeluk mee knoeit. En de grap: Kijk hier eens: WD40 bevat ook twee bijzondere producten: Smeerspray met PTFE en Droogsmeerspray met PTFE.
Vaseline: vaseline kun je gebruiken voor allerlei soorten toepassingen. Het is een prima smeermiddel voor metalen onderdelen zoals het luchtwerk, maar het wordt ook veel gebruikt bij het bevestigen van PVC-onderdelen.
Rubber kun je ook weer zacht maken door het in te smeren met glycerine. Dat kun je gewoon bij de plaatselijke apotheek halen en is niet duur.
Je kan dit voorkomen door de rubbers van de auto in te smeren met glycerine. Dit zorgt er voor dat de rubbers soepel, elastisch en waterafstotend blijven, waardoor de kans kleiner wordt dat de autodeuren vastvriezen. Deurrubbers die in goede staat zijn kunnen toch vastvriezen.
Rubber auto insmeren. Het product wat je gebruikt mag niet vettig blijven en geen vlekken maken op bekledingen en textiel. Daarnaast mag het ook geen vuil aantrekken en moet het goed opdrogen. Professionele producten of een Siliconespray hebben de voorkeur, deze verdrijven het vocht.
Als je een rubber wilt smeren om het tijdens de installatie glad te maken, doe er dan een druppel afwasmiddel op. Het rubber zal dan glijden zonder worden aangetast. Wat vaseline betreft, het is een petroleumderivaat. Zoals hierboven vermeld, tasten koolwaterstoffen rubber aan.
Je kan je bumpers weer mooi zwart krijgen door ze even te verwarmen met een verfbrander. Hierdoor blijven ze langer zwart dan met smeermiddeltjes. Niet te lang op 1 plek blijven hangen maar rustig heen en weer gaan.
Rubber onderhoud
Een simpele oplossing hiervoor is het insmeren van de rubbers met een onderhoudsmiddel, of een zuurvrije vaseline. Wanneer het gaat om rubber in de bouw of zware industrie heeft u al gauw een professionele oplossing nodig.
Neem de rubbers af met een sopje en een microvezeldoekje. Verwijder hierbij hardnekkig vuil met een Glorix Allesreiniger. Vermijd zuurhoudende producten – deze kunnen het rubber aantasten. Gebruik een oude tandenborstel of een wattenstaafje om vuil tussen en onder de randen te verwijderen.
Zijn de deurrubbers van je auto of caravan kapot of los? Het repareren van deurrubbers van je auto of caravan is met Cosmofix Industrielijm niet langer meer een vervelende klus!
Leg het rubber op een bakplaat of een hittebestendig oppervlak, verwijder het met een tang en leg het in een handdoek om af te koelen terwijl je controleert op krimp. Droge hitte werkt goed voor het krimpen van nieuw rubbermateriaal dat moet krimpen, maar niet voor oud rubber.
Uit de gekerfde bast tappen de plantagehouders een witte vloeistof af. Die vloeistof heet latex. In de fabriek reinigen ze die latex en voegen er wat chemicaliën aan toe. Daarbij ontstaat een vaste witte stof: ruw rubber.
Product informatie
Daro Vaseline verzacht en beschermt je huid tegen weersinvloeden. De watervrije formule van Daro Vaseline is vochtafstotend en voorkomt bevriezing van de huid. De vaseline bevat geen parfum en is zuurvrij.
Zoals bij kunststofgordijnrails, waar plastic rollertjes over bewegen en die soms hinderlijk stroef gaan. Hetzelfde geldt voor plastic stekkers, die stroef in plastic contrastekkers passen, kunststof lagers enz.: spuit er maar een beetje siliconenspray op en het blijft soepel gaan, zolang er maar geen water bij komt.
Hoewel WD-40 dus voor veel zaken is in te zetten, kun je er beter geen rubber of kunststof mee beschermen en smeren. En voor gevoelige elektronica kun je beter contactspray gebruiken. Contactspray is namelijk een 'vluchtige' spray en droogt snel op, waar WD-40 een soort vettig laagje achterlaat.
Alhoewel WD40 multispray goed werkt voor het smeren van een slot is het niet optimaal. Het product trekt namelijk een beetje vuil en stof aan, waardoor je na verloop van tijd mogelijk weer problemen krijgt met het slot. Dit product is echter beter voor het smeren van (cilinder)sloten dan grafiet.
Een kras in de lak van een auto gaat niet weg als je die behandelt met tandpasta of WD40. Daarvoor waarschuwt Focwa. De brancheorganisatie Focwa reageert op het eerder deze week verschenen artikel 'Met deze huis- tuin- en keukenmiddeltjes verwijder je snel krassen in autolak' in het Algemeen Dagblad.
PTFE (=Teflon) is een smeermiddel. Siliconenspray werkt (alleen) waterafstotend.