De leefruimten van de bemanning waren vaak benedendeks voor de grote mast. In het algemeen sliepen de mensen op de plaats waar ze werkten. Was je dus kok op een schip, sliep je in de kombuis. Een timmerman sliep in zijn werkplaats en de roerganger in de stuurplecht (Plecht: Voor- en of achterdek van een vaartuig).
Laag in rang: matrozen en soldaten
De matrozen en soldaten stonden het laagst in rang. Zij sliepen in kleine, lage ruimtes op zakken met stro of in hangmatten. Matrozen namen hun eigen eetgerei, extra kleding en dikwijls extra voedsel mee aan boord.
Na een tocht van honderden dagen was geen enkele sterke matroos meer de man die hij was toen hij aan boord kwam. Uitputting, ondervoeding en slaapgebrek waren het recept voor aftakeling.Het voedsel aan boord van VOC-schepen, was eenzijdig en had een groot gebrek aan vitamines en voedingswaardes.
De dagelijkse werkzaamheden van de zeelieden waren o.a. op de uitkijk staan en het bedienen van de zeilen en lenspompen. Verder teerden de matrozen het schip, verrichten zij allerlei reparaties onder leiding van de ambachtslieden en moesten zij elke dag 'schoonschip' maken.
Het VOC schip
We hebben ook gezien wat de mensen op het schip aten: pap, erwtensoep, bonensoep en 's avonds de restjes. De mensen op schip kregen scheurbuik omdat ze geen fruit en groente aten. Ze aten geen fruit en groente omdat ze dat niet konden bewaren. Ze gingen naar de wc aan de voorkant van het schip.
De schepen van de VOC
Voor de VOC-reizen van en naar Indië werden 'spiegelretourschepen' gebruikt: driemast-zeilschepen van zo'n 40 meter lang en 10 meter breed. Een enkele reis duurde 8 maanden, een 'retour' soms wel 2 jaar.
Aan boord van een schip als de Nieuw Hoorn, waar Bontekoe de schipper was, voeren 206 mensen mee. Het grootste deel van de bemanning was matroos. Dit zijn wel 140 mensen en veel meer dan eigenlijk nodig was om het schip te bedienen. Daar was echter een goede reden voor.
De Zeeuwse VOC-kantoren en de VOC-werf waren in Middelburg gevestigd. Op de werf aan en achter de huidige Maisbaai zijn tot 1794 zo'n 336 schepen te water gelaten. In totaal zijn van de meer dan 2000 VOC-schepen zo'n 675 schepen vermist of vergaan, dichtbij het vaderland of in den vreemde.
De gemiddelde bouwtijd van een spiegelretourschip op de werven van de VOC was 5 tot 8 maanden, de bouwkosten bedroegen zo'n f 90.000 - f 110.000. Hun laadvermogen was over twee eeuwen gemiddeld 800 ton. Een schip ging ongeveer 15 jaar mee.
De acties van de VOC
Ze verhandelde producten zoals specerijen, koffie, textiel en porselein. Elk jaar voer er twee of drie keer een vloot uit de Republiek naar Azië. De heenreis duurde gemiddeld acht maanden en was niet ongevaarlijk voor de zeelui.
De Verenigde Oost-Indische Compagnie (VOC) was in de 17de en 18de eeuw het grootste handels-en scheepvaartbedrijf ter wereld. Met een vloot van meer dan honderd schepen, duizenden werknemers, zo'n dertig kantoren in Azië en zes vestigingen in de Republiek met elk hun eigen kantoren, pakhuizen en scheepswerven.
Op het toppunt van haar macht had de VOC zo'n 25.000 werknemers in Azië in dienst. In Nederland telde de Compagnie ongeveer 3000 werknemers, nog afgezien van afhankelijke toeleveringsbedrijven.
Het startsalaris van een (vol)matroos ligt bij een 40-urige werkweek op € 2.210,- per maand. Het maximale salaris van een (vol)matroos is ca. € 2900,- bruto per maand.
Het salaris van een matroos binnenvaart in 2023 ligt ongeveer tussen de € 1.700 en € 2.500 bruto per maand. Werk je nog maar net als matroos? Dan ben je lichtmatroos en verdien je € 1.700 bruto per maand. Met meer ervaring ligt je salaris richting de € 2.500 bruto per maand en ben je volmatroos.
Ziektes. De meeste passagiers hadden last van scheurbuik, rodeloop en waterzucht. Daarnaast zag de chirurgijn vele gevallen van vlektyfus, hoofdpijn, hevige, brandende koortsen, en krankzinnigheid voorbij komen.
Jan Pieterszoon Coen Gouverneur-Generaal van de Verenigde Oost-Indische Compagnie (VOC) Jan Pieterszoon Coen werd geboren in Hoorn op 8 januari 1587.
De Amsterdam is een spiegelretourschip. Dit type schip was het belangrijkste en grootste type goederenschip van de VOC; de Vereenigde Oost-Indische Compagnie. In de 17e en 18e eeuw zeilden deze Oost-Indiëvaarders naar Azië.
De VOC handelde in Azië en had daar het handelsmonopolie, dat wil zeggen dat het het enige bedrijf (in de Republiek) was dat in Azië mocht handelen. De VOC deed vooral aan handel in specerijen. De WIC is de West-Indische Compagnie. De WIC had het handelsmonopolie in Amerika en deed aan slavenhandel en driehoekshandel.
De VOC werd in de 17de en 18de eeuw het grootste scheepvaart- en handelsbedrijf ter wereld. Met de handel in specerijen als peper en kaneel – en later ook producten als zijde, thee en porselein – bracht de VOC Nederland een periode van ongekende economische en culturele voorspoed.
De belangrijkste specerijen waren voor de VOC: peper, kaneel, kruidnagel, foelie en nootmuskaat. Deze exotische kruiden leverde in Europa veel geld op. Nootmuskaat, kaneel, kruidnagel en peper. Toen Europeanen de specerijen uit Azië net hadden ontdekt, werden de specerijen veel gebruikt als medicijn.
Die kooplieden moesten de weg naar Oost-Indië zien te vinden. Dat gebied stond bekend om de exotische specerijen zoals: kruidnagel, peper, nootmuskaat, foelie en kaneel. Die specerijen waren vaak erg veel waard. De kooplieden hoopten dan ook veel winst te behalen met die handel.
Wat is een Scheepskok? Een Scheepskok is, zoals de naam als doet vermoeden, werkzaam als een kok op een schip.
Salarissen voor een Kapitein in Nederland
Het gemiddelde salaris voor een Kapitein in Nederland is € 73.705 per jaar. De gemiddelde aanvullende vergoeding voor een Kapitein in Nederland is € 1, waarbij het bereik uiteenloopt van € 1 tot € 1.
Het beroep eerste stuurman alle schepen is onderdeel van de beroepsfamilie Leidinggevenden zeevaart. Het salaris van Leidinggevenden zeevaart ligt gemiddeld op € 5.300 bruto per maand.
De meerderheid van Dekpersoneel op schepen e.d. verdient een salaris tussen € 1.517 en € 3.287 per maand in 2023. Een maandloon voor beginnende Dekpersoneel op schepen e.d. varieert van € 1.517 tot € 2.248. Na 5 jaar werkervaring zal hun inkomen tussen € 1.866 en € 2.623 per maand liggen.