Wegennet. De tolplicht geldt in Duitsland op alle autosnelwegen, inclusief tankstations en parkings, evenals op alle rijkswegen, ook binnen de bebouwde kom. Het wegennet beslaat in totaal 51.000 kilometer. Vrijgesteld van de tolplicht zijn conform § 1 paragraaf 3 nr.
Tol dient betaald te worden bij de ingang van de bergpas en kan in de meeste gevallen alleen contant en in euro's worden voldaan.
De toltarieven op basis van afstand
Acht landen van de Europese Unie laten zich betalen voor het gebruik van bepaalde wegen. Daartoe behoren de tol in Frankrijk, Griekenland, Ierland, Italië, Kroatië, Polen, Portugal en Spanje.
De tolkosten in Duitsland zullen niet gaan via tolpoortjes maar via een vignet. Zoals eerder genoemd worden de kosten van dat vignet bepaald door het soort auto. Als je een milieuvriendelijke camper hebt, dan kost het je minder tol dan wanneer je een vervuilende camper hebt.
Maut betalen in Duitsland
Vrachtwagens of vrachtwagencombinaties betalen in Duitsland wel tol. Dit wordt LKW-maut genoemd. Vrij vertaald is dit kilometerheffing.
Waar in Duitsland u verplicht een Milieusticker nodig hebt
Blijft u buiten de milieuzones, zoals wanneer u op doorreis bent via de snelwegen, dan hebt u geen milieusticker nodig.
Wat is het verschil tussen tol en het vignet? Bij tol betaalt u om eenmalig gebruik te maken van een specifieke weg, tunnel of brug. Bij het vignet betaalt u vooraf een bijdrage waardoor u voor een bepaalde periode gebruik kunt maken van de snelwegen, tunnels en bruggen in dat land.
De huidige Mautkosten voor een 40 tons Euro 6 truck zijn op dit moment € 0,19 per km. Vanaf 1 december 2023 komt daar € 0,158 CO2-belasting bovenop. Totaal wordt de maut daarmee € 0,348 per kilometer. Een zo goed als verdubbeling van de tol-kosten dus.
Je kunt bij de tolpoortjes ook betalen met een een bankpas, een creditcard of contant geld.
In Frankrijk is er al langer een plek waar geen traditionele tolpoortjes staan, namelijk op de A4 (Parijs-Straatsburg) bij de afrit 36 (Boulay). Maar nu is er een heel stuk snelweg dat op die manier tolgeld int. Het bewuste traject waar je ongemerkt tol moet betalen, bevindt zich in de Auvergne, in Centraal-Frankrijk.
Als je door het tolpoortje met de oranje letter 't' wilt rijden zonder te stoppen heb je een tolbadge nodig. De tolbadge is niet verplicht. Tol betalen is wel verplicht als je op tolwegen rijdt.
Betalen is mogelijk bij bemande tolpoortjes met contant geld of met de bekende creditcards, waaronder de ANWB Visa Card. Betalen is eveneens mogelijk bij pinautomaten.Deze accepteren contant geld (munten en biljetten tot € 20) en de bekende creditcards.
Wanneer u online bestelt, bedragen de kosten voor de Milieusticker EUR 18,15 per stuk, inclusief 21% BTW.
De snelheidsregels in Duitsland zijn erg duidelijk. Binnen de bebouwde kom is de maximaal toegestane snelheid 50 kilometer per uur.Buiten de bebouwde kom is dit 100 kilometer per uur, dit is anders dan Nederland. Je mag op veel plekken zo hard rijden als je wilt, maar zorg ervoor dat je dit veilig doet.
Als u de rekening niet op tijd betaalt, kunnen er extra kosten in rekening worden gebracht. Deze kosten variëren tussen de € 87 en € 344. Betaal dus op tijd en voorkom extra kosten.
Een tolpoortje met een groene pijl betekent dat u hier altijd doorheen mag rijden. U heeft geen tolabonnement nodig om door dit poortje heen te mogen rijden en u kunt hier zowel met uw pinpas als contant betalen. Een poortje met een oranje 't' staat voor 'Télépéage'.
De tolpoortjes voor de tolbadge hebben een grote oranje t boven de poortjes.
Wanneer je zonder vignet in de Alpen rijdt, loop je de kans op een fikse boete.In Zwitserland kan deze boete je al snel 205 euro kosten. Het vignet dient links op de binnenzijde van je voorruit geplakt te worden.
Boetes als je geen milieusticker hebt
Dan krijg je een boete. Deze bedraagt €68 voor personenauto's, lichte bedrijfswagens, motoren en bromfietsen.
Wanneer je zonder vignet rijdt riskeer je een boete van CHF 200,- (een kleine 185 euro). Er zijn een aantal (snel)wegen waar je geen vignet voor nodig hebt en er zijn mogelijkheden om bijvoorbeeld vanuit Oostenrijk een dag naar Zwitserland te gaan zonder tol te betalen (en andersom).
De Kfz-Steuer bedraagt voor de meeste auto's tussen €100,- en €300,- op jaarbasis. Dat is beduidend minder dan in Nederland, waar gemiddeld €450,- per jaar aan wegenbelasting wordt betaald.
Wie nu 16 tot 20 km/h te hard rijd in de bebouwde kom, kn een prent van 35 euro verwachten. Per november wordt de boete verdubbeld naar 60 euro. Wie buiten de bebouwde kom dezelfde snelheidsovertreding begaat, betaalt geen 30, maar 60 euro.