Regelmaat, routine, voorspelbaarheid zijn een houvast voor iemand met autisme. Een partner en vrienden moeten zich daaraan aanpassen. Dat moet je kunnen. Het zich in een ander verplaatsen is voor iemand met autisme een haast onmogelijke opgave.
Hun aandacht krijgen en behouden
Gebruik altijd hun naam aan het begin, zodat ze weten dat je tegen ze praat . Zorg ervoor dat ze opletten voordat je een vraag stelt of een instructie geeft. De signalen dat iemand oplet, verschillen per persoon.
Veel mensen met autisme geven aan grote moeite te hebben met het opmerken en interpreteren van non-verbale communicatie. Hierdoor kan het ontzettend lastig zijn om de boodschap die iemand probeert over te brengen, te begrijpen, wanneer diegene non-verbale signalen gebruikt en de dingen onduidelijk en indirect benoemt.
Toegang tot therapeutische ondersteuning, zoals ergotherapie, spraaktherapie en gedragstherapie , is cruciaal voor het aanpakken van specifieke behoeften. Bovendien kan het bevorderen van sociale contacten en het beoefenen van leuke hobby's de kwaliteit van leven en het emotionele welzijn aanzienlijk verbeteren.
Autisten die moeite hebben met het begrijpen van taal in het algemeen hebben ook moeite met het begrijpen van figuratieve taal in het bijzonder. Autisten die geen beperking hebben in het begrijpen van taal, hebben over het algemeen ook geen moeite met het begrijpen van metaforen, vergelijkingen en andere stijlfiguren.
Eerlijkheid als grote waarde
Waarbij de gemiddelde mens wel eens een leugentje om bestwil vertelt, is dat voor iemand met autisme heel lastig. De directheid (eerlijkheid) in de sociale communicatie kan voor anderen storend zijn. Vaak wordt dit als 'kritisch' 'te direct' en 'te bot' geïnterpreteerd.
Bedenk dat iemand met autisme niet onbeleefd wil zijn als hij of zij je niet aankijkt. Verwacht niet een reactie op jouw non-verbale communicatie zoals een boze gezichtsuitdrukking of gebaren. Als je wilt dat iemand reageert op wat je zegt, vraag er dan specifiek om ('luister naar wat ik vertel').
Mensen met autisme hebben een enorme behoefte aan structuur: routine, regels en voorspelbaarheid geven houvast en veiligheid.
Mensen met autisme vinden het soms moeilijk om dingen als sarcasme, grapjes of beeldspraak te begrijpen. Ze nemen je woorden soms heel letterlijk. Het kan voor mensen met autisme ook moeilijk zijn om hoofd- en bijzaken van elkaar te onderscheiden.
Om je autisme op school te bespreken kun je een aantal dingen doen. Je kunt bijvoorbeeld een spreekbeurt of presentatie geven over autisme voor je docent en je klasgenoten. Zo kun je vertellen wat autisme is en wat het voor jou betekent.
Relevante en niet relevante informatie komen even hard binnen en dat zorgt al snel voor overprikkelde zintuigen. Er ontstaat een chaos in het hoofd, iemand heeft veel meer tijd nodig om de informatie te verwerken en er volgt een tragere reactie of andere interpretatie.
Autistische mensen uiten hun emoties vaak op een andere manier dan neurotypische mensen. Dat is met een rouwproces niet anders. Sommige autistische mensen internaliseren rouw heel erg, trekken zich terug of storten zich obsessief op een speciale interesse.
In totaal volgde Scheeren 917 volwassenen (425 mannen en 492 vrouwen) met autisme tussen de 18 en de 65 jaar. Allen zijn deelnemers van het NAR. Met de meesten – 86 procent – gaat het redelijk tot zelfs heel goed. En in de loop van de tijd voelen zij zich bovendien steeds vaker gelukkig.
Veel mensen met autisme ervaren moeilijkheden in hun gevoelswereld en het uiten van emoties. Voorkomende kenmerken: Niet goed kunnen aanvoelen en bepalen of je nu blij, boos of verdrietig bent. Snel in de war of overprikkeld raken door je eigen emoties.
Autistische mensen hebben meer kans om contact te maken met anderen via een gedeelde interesse . Ze vermijden daardoor mogelijk 'small talk'. Ze geven de voorkeur aan een langzamer gesprek, zodat ze meer tijd hebben om te verwerken wat er gezegd wordt. Ze vinden het hierdoor misschien moeilijk om te socialiseren in groepen.
Simpel gezegd suggereert de theorie van het dubbele empathieprobleem dat wanneer mensen met zeer verschillende ervaringen van de wereld met elkaar omgaan, ze moeite zullen hebben om empathie voor elkaar te voelen . Dit zal waarschijnlijk worden verergerd door verschillen in taalgebruik en -begrip.
Beloningen gebruiken om douchen aan te moedigen
Naast positieve bekrachtigingsstrategieën kan het gebruik van beloningen een effectieve manier zijn om mensen met autisme aan te moedigen om te douchen. Beloningen bieden een tastbare prikkel en kunnen mensen helpen de waarde en voordelen van douchen te begrijpen.
Maar oud worden is bij uitstek een onvoorspelbaar proces en daardoor lopen senioren met autisme vaak vast. Zij merken het bijvoorbeeld sneller op wanneer hun hoofd of lijf achteruitgaan. En maken zich vervolgens drukker dan mensen met een niet-autistisch brein over het onvoorspelbare verloop van die aftakeling.
Ja.Autisme betekent niet dat de persoon nooit zelfstandig kan wonen. Zelfstandig wonen wil niet zeggen dat men dan volledig alleen alle taken in huis moet uitvoeren.