Wat is de levensduur van een automatische transmissie? Zonder service en onderhoud kunnen sommige transmissies al binnen 150.000 km defect raken. Als u ongeveer 15.000 km per jaar rijdt, kan uw transmissie binnen tien jaar uitvallen. Met zorg en service kunnen transmissies 500.000 km of meer mee gaan.
De ZF-automaat staat bekend als een betrouwbare automaat van hoge kwaliteit. Het geheim van de ZF-automaat is dat je er net zo makkelijk rustig mee toert als lekker sportief mee kunt rijden. Dat komt door de techniek die het merk gebruikt. Er is een zogenaamde 'koppelomvormer' aan boord.
Het onderhoud van een automaat is vaak duurder dan dat van een handgeschakelde auto. Door de complexe technologie en computergestuurde systemen kan een defect hoge kosten veroorzaken, vooral als de hele versnellingsbak moet worden gerepareerd of vervangen.
Levensduur van de DSG-koppeling
Wanneer de DSG-koppeling vervangen moet worden, hangt vooral af van hoe en in welke omstandigheden er met de auto wordt gereden. Gewoonlijk ligt de levensduur van de koppeling tussen de 150.000 en 250.000 kilometer.
Ondanks zijn voordelen heeft de automaat ook enkele nadelen: hij is duurder in aanschaf dan een handgeschakelde versnellingsbak. Immers: hij heeft complexere mechanische en elektronische elementen. Moet hij gerepareerd worden, dan kan de automatische versnellingsbak ook meer kosten.
De levensduur van een CVT is enorm afhankelijk van de omstandigheden tijdens het gebruik. Het is dus eigenlijk onmogelijk om op afstand een voorspelling te doen hoe lang u nog van uw auto/versnellingsbak kunt genieten. In alle redelijkheid denk ik dat 200.000 km een minimaal te verwachten levensduur zal zijn.
Transmissiefabrikant ZF raadt aan de olie te verversen in 'bovengemiddelde bedrijfsomstandigheden na 80.000 tot 120.000 kilometer of acht jaar'.
Automaten zijn duurder
Dit klopt, een automaat is gemiddeld zo'n €1.500 tot €2.000 duurder dan een handgeschakelde auto. Daarbij kan een automaat door het hogere gewicht ook iets duurder zijn in de wegenbelasting.
Automatische versnellingsbakken gaan relatief gezien minder lang mee dan handgeschakelde versnellingsbakken van hetzelfde merk en model.
Antwoord van Jos. U vraagt wat de te verwachten levensduur is van een automatische versnellingsbak. In alle redelijkheid denk ik aan tenminste 200.000 km.
Automaat of handgeschakeld? Over het algemeen geldt de mening dat een automaat als caravantrekker soepeler rijdt dan een auto met versnellingsbak. Vooral automaten met koppelomvormer rijden heel fijn. Het maakt het rijden met een caravan net iets aangenamer.
De automaat bonkt. De auto schommelt in toeren. De auto verbruikt veel brandstof. De automaatbak van de auto doet het niet meer.
Transmissieschade automaat – de kosten
Hoewel de reparatie van een handgeschakelde versnellingsbak niet zo duur is als een automatische transmissie, kost het repareren van een beschadigde transmissie toch veel geld. Voor een nieuwe automatische versnellingsbak bedragen de materiaalkosten alleen al vanaf 2.000* euro.
Geconcludeerd kan worden dat de CVT-automaatbak al jarenlang zijn dienst bewezen heeft en dat voorlopig ook nog wel even zal blijven doen. De techniek werkt brandstofbesparend door de optimale overbrengingsverhouding en daarnaast is de techniek (in principe) ook betrouwbaar.
Bij rijden in de bergen is het veel veiliger om zelf het gas- en rempedaal te bedienen. Rijd je een automaat? Kies dan, zowel bergop als bergaf, voor handmatige bediening en schakel tijdig terug. Zo kan de motor wat meer toeren maken en kan er ook bij afdalen afgeremd worden op de motor.
Wat is zuiniger: automaat of handgeschakeld? Vroeger waren het de handgeschakelde bolides — tegenwoordig is het meestal de automaat, maar is het verschil niet enorm. Dankzij verbeterde technieken schakelt een automaat op het gunstigste moment en bespaar je brandstof.
In de meeste gevallen zullen zowel een standaard automaat als een DSG automaat even betrouwbaar zijn als elke andere versnellingsbak. Sommige auto-eigenaren hebben gemeld dat oudere versnellingsbakken de neiging hebben om af en toe te falen, maar de nieuwere dozen lijken deze te hebben overwonnen.
Over het algemeen worden varianten met natte koppeling (bijv. DQ250) als betrouwbaarder beschouwd , vooral die welke zijn ontworpen voor motoren met een hoger koppel.