In Parijs geldt betaald parkeren op straat over het algemeen tussen 9.00 en 20.00 uur. Reken op €5-€6 per uur in de binnenstad van Parijs en circa €2,50-€4 per uur in de buitenste ring van arrondissementen (18e, 17e, 16e, 15e etc.). Zie hier een kaartje op de website van de gemeente Parijs.
Parkeer je auto aan de rand van de stad, dichtbij een metrostation en pak vanaf hier de metro naar het centrum. Dit scheelt je heel wat parkeerkosten. Je zou misschien denken dat het een service is dat je gratis kunt parkeren bij je hotel, maar bij de meeste hotels moet je betalen voor je parkeerplek.
Parkeren buiten de milieuzone
Aan te raden is te parkeren op een Parking Relais die je vlakbij de grotere metrostations van de stad vindt. Op deze pagina op de website van het vervoersbedrijf van Parijs kun je een kaart bekijken.
Als je dichtbij de Eiffeltoren wilt parkeren dan kan dat in de Castorama Tour Eiffel parkeergarage. Je betaalt hier € 3,30 per uur.
Op zon- en feestdagen is parkeren gratis. Voorheen was het in de maand augustus gratis parkeren op straat in Parijs. Sinds 2015 is dat niet meer het geval en is het ook in augustus het betaald parkeren.
Inderdaad, bestuurders die vergeten te betalen voor parkeren op straat zijn onderworpen aan een boete van € 50 als ze geparkeerd staan in het centrum van Parijs (van 1 tot 11 district) en 35 € in perifere districten (12e tot 20e district).
* Je rijdt vanuit Nederland in gemiddeld 5 uur naar Parijs. Reken voor een heen- en terugreis met de auto zo'n €130 voor benzinekosten en €30 tolkosten. De Thalys kost (op speciale acties na) minstens €130 per retourticket per persoon.
De prijs per kilometer ligt tussen de 0,82 € en 1,33 € al naargelang het uur van de dag. Extra's zijn er voor de stations van de spoorwegen (0,70 €), 4e persoon (2,75 €), bagage (1 € per stuk) en huisdier (0,60 €). Minimumprijs voor een rit is 5,60 €.
Metro in Parijs
De metro is een praktisch vervoermiddel. Er is één kaartje, dat je voor alle lijnen kunt gebruiken. Ze zijn per stuk te koop, maar handiger is per tien, een carnet. (In 2021 is het systeem van carnets vervangen door de zogenaamde Navigo Easy pass, een kaartje zo groot als een betaalpas.
Goed en betrouwbaar. Minpuntje is dat onze parkeerder geen woord Engels sprak, en ik hem Italiaans. Daarnaast kun je in de tussentijd je auto niet ophalen. Werkwijze: ze nemen je auto aan een parkeren deze ver buiten de stad, waar de parkeer kosten veel lager zijn.
Een actieve milieuzone mag je alleen in met een geldige milieusticker. Dat geldt ook voor voertuigen met een buitenlands kenteken. Advies: Ga je naar Frankrijk en komt je voertuig in aanmerking voor een milieusticker, bestel er dan een, voor de prijs van € 4,51 (inclusief verzendkosten) hoef je het niet te laten.
De milieusticker is alleen te bestellen op de Crit'Air website van de Franse overheid. Hier vind je een handige Nederlandse handleiding bij het (vrij onduidelijke) Franse Crit'Air-bestelformulier.
Regels milieusticker en milieuzone Parijs 2022
In het centrum zijn alleen voertuigen met milieusticker 0 t/m 3 toegestaan. In het gebied buiten de périphérique mogen voertuigen met milieusticker 0 t/m 4 inrijden.
Milieuzones Parijs
Parijs hanteert sinds 2016 milieuzones (sinds 2017 ook voor buitenlanders). Personenauto's die de milieuzone inrijden moeten voorzien zijn van de juiste kleur milieusticker.
Parclick is de nummer één aanbieder in het online reserveren van parkeerplaatsen in Europa. Wij garanderen niet alleen jouw parkeerplaats, we doen dit tegen zeer concurrerende prijzen, met kortingen die oplopen tot 70% op de originele prijs.
Over het algemeen is het kraanwater in Frankrijk van goede kwaliteit en kan het veilig worden gedronken. Bij twijfel, of als er bij een kraan een bordje met het opschrift Eau non potable (Geen drinkwater) is aangebracht, kan water uit flessen worden gebruikt, dat overal verkrijgbaar is.
Een dag onbeperkt reizen binnen Parijs stad kost 12,85 euro met de Paris Visit pas. Bij negen metroritten of meer op een dag is dit dus goedkoper dan de tien losse kaartjes in één. (Geldig in zone 1 t/m 3).
Metro en RER
Met het "ticket t+" (€ 1,90) kan gedurende 1,5 uur per metro, RER (binnen Parijs) en bus worden gereisd. Ook overstappen is in veel gevallen mogelijk (binnen Parijs). Kaartjes zijn verkrijgbaar op de RATP-stations en bij sommige tabakswinkels.
Het openbaar vervoer in Parijs bestaat uit metro/RER, bus en tram. Op straat kun je een metrostation herkennen aan een bord met een M, 'METRO' of 'Metropolitain'. De RER-stations zijn te herkennen aan het bord met de 'R', de tramhaltes met een 'T' en de bushaltes met de naam van de halte en het nummer van de lijn.
Reserveer vooraf een rit met Uber in Paris
Leg je plannen vandaag nog vast door een rit met Uber in Paris te reserveren. Vraag tot dertig dagen van tevoren een rit aan, op elk moment van de dag en op elke dag van het jaar.
Het is lastig om in Parijs een taxi te krijgen en dat terwijl er zo'n 15.000 rondrijden. Men vindt ze bij de grote stations en natuurlijk bij de luchthavens. Verder zijn er zo'n 470 taxi-standplaatsen die allemaal bij de belangrijkste wegen in de buurt zijn. Je kunt natuurlijk ook de hand op steken langs de weg.
Word je staande gehouden en heb je geen zichtbare milieusticker (of bewijs van betaling)? Dan krijg je een boete van 68 euro of hoger en mogelijk een rijverbod voor het voertuig. Toch valt deze boete nog mee als je het vergelijkt met andere boetes in Frankrijk.
Parijs behoort tot een van de meest bezochte steden ter wereld en is zowel geliefd bij de franse bezoekers als bij toeristen. Je kan zoveel doen in Parijs van slenteren over de champse-leysee of de bezienswaardigheden af gaan zoals Eiffeltoren en de Notre Dame of breng een bezoek aan het Louvre.
Het doordeweekse spitsuur kan heftig zijn in Parijs en daarom is het slim om de periferie 's morgens tussen 7.00 en 10.00 uur en 's avonds van 15.30 tot 21.00 uur te vermijden. In de zomervakantie en vooral op zwarte zaterdagen kun je de hoofdstad het beste van 9.00 tot 15.00 uur proberen te ontlopen.