In een wereld van procesoptimalisatie en continu verbeteren is 6M een veelgebruikte methode om op zoek te gaan naar de oorzaak van problemen of effecten. Via een schematische visgraatdiagram brengen kwaliteitsprofessionals de mensen, machines, materiaal, methode, milieu en management overzichtelijk in kaart.
De oorspronkelijke 4 M's zijn mens, machine, materiaal en methode. Later toegevoegde M's zijn bijvoorbeeld metingen, milieu, management etc. Het model maakt het mogelijk om zelfs zaken zonder M toe te voegen.
Voorbeeld visgraatdiagram
Een bedrijf heeft problemen met een toename van lekkende producten. Middels het visgraatdiagram zijn de (hoofd-)oorzaken in kaart gebracht. Toebehorend aan het diagram wordt een toelichting opgeleverd.
Gebruik van Visgraat diagrammen in Productie
Of het nu gaat om de productie of om een andere niche, de eerste stap is om het resultaat of het effect van de analyse duidelijk te definiëren. Als je het eens bent over het effect, voeg het dan toe aan het hoofd van het diagram.
De zes M's staan voor mensen, machines, materiaal, methode, milieu en management. Deze categorisering leidt tot de bepaling van de meest geschikte maatregel om dat risico te elimineren.
Wat is een visgraat Analyse
De visgraat analyse is een Lean Methode om tot de grondoorzaak van een probleem te komen en net als de 5 keer waarom methode een hulpmiddel om een Root Cause Analyse (RCA) uit te voeren.
Het visgraatmodel illustreert een eenvoudige benadering om oorzaken systematisch te identificeren. Het diagram is een hulpmiddel om op een gestructureerde manier te brainstormen met een groep mensen. Zo worden alle mogelijke oorzaken die de leden van de groep te binnen schieten op papier gezet en later gegroepeerd.
Lean Six Sigma is een wereldwijd bewezen methodiek voor het duurzaam en aantoonbaar verbeteren van processen en organisaties. Het biedt een aanpak waarmee organisaties op een gestructureerde wijze (Define, Measure, Analyse, Improve en Control of DMAIC) concrete resultaten kunnen boeken met continu verbeteren.
Het Ishikawa-diagram (ook wel fishbone- of visgraatdiagram) helpt bij het analyseren en oplossen van problemen. Dit eenvoudige gereedschap vereist geen specialistische kennis en helpt je om tot mogelijke oorzaken van problemen te komen. In vrijwel ieder verbeterproject wordt het Ishikawa diagram gebruikt.
Het Ishikawa diagram is een hulpmiddel wanneer je analyses wilt uitvoeren. Het is een handige tool om inzicht te krijgen in factoren zoals problemen en het oplossen van deze problemen. In het diagram worden duidelijk potentiële oorzaken weergegeven van problemen die kunnen ontstaan of die er al zijn.
Het idee achter de techniek is eenvoudig; als je 5x achter elkaar een 'waarom'-vraag stelt zal de oorzaak van je probleem duidelijk worden. Met de techniek kun je laag-voor-laag de symptomen 'afpellen' die je het zicht op het echte probleem ontnemen. Vervolgens kun je de ware bron van je probleem elimineren.
Een oorzaak-gevolg-diagram is een schema dat aangeeft welke oorzaken hebben geleid tot een bepaald gevolg. Een oorzaak verwijst naar een aanleiding waar je als mens geen invloed op hebt. Een reden is een aanleiding waar je wel iets over te zeggen hebt.
Oorzaak-en-gevolg-diagrammen volgens Schouten & Nelissen. Een oorzaak-en-gevolgdiagram, ofwel visgraatdiagram, is een methode om op een geordende visuele wijze een zo groot mogelijk aantal oorzaken van een probleem te zoeken en te inventariseren.
Een probleemanalyse bestaat uit het signaleren van een probleem, het opsporen van de oorzaken, het scheiden van de hoofd- en bijzaken en verbanden leggen tussen de verschillende problemen. Een probleemanalyse kijkt dus echt naar het probleem zelf en (nog) niet naar de oplossing ervan.
Wat is 5 times why? Met de Japanse 'five times why' methode, wordt er vijfmaal de vraag 'waarom'(5 keer waarom) gesteld. Deze techniek werd oorspronkelijk ontwikkeld door Sakichi Toyoda, die het gebruikte om de oorzaak van problemen binnen het productieproces van Toyota op te sporen.
Neem de IS/IS NOT analyse. Daarbij gebruik je contrast, oftewel gevallen waarin het probleem niet op treedt, om de bronoorzaak van een probleem op te sporen. 'Kijk je op je televisie naar NPO1 en verdwijnt je beeld, dan zap je naar een andere zender om te kijken of daar hetzelfde probleem is.
In principe zijn er 3 Lean Belts: Orange Belt, Green Belt en Black Belt.
Lean werkt vanuit de 'Future State' en is er op gericht om 'obstakels' te verwijderen die in de weg staan om een bepaald doel te bereiken. Six Sigma werkt vanuit de 'Current State' en focust op het wegnemen van oorzaken die het probleem veroorzaken in de prestatie van het proces.
Kortom, Lean is een verzamelnaam voor een set tools, methoden, concepten en filosofie gericht op het realiseren van maximale waarde voor de klant met minimaal gebruik van resources. De focus ligt op het verbeteren van de processen en zo de doorlooptijd te verkorten, de kwaliteit te verhogen en de kosten te verlagen.
Lean is een systematische aanpak om activiteiten die geen waarde toevoegen aan het proces te verminderen of te elimineren. Het legt de nadruk op het verwijderen van verspillende stappen in een proces en het nemen van de enige stappen met toegevoegde waarde.
Six Sigma richt zich op een constante kwaliteit van een proces. Six Sigma levert de cijfermatige onderbouwing van een verbeteridee. Samen vormen Six Sigma en Lean Management de ideale combinatie om gefundeerd verbeteringen in je processen door te voeren!