U mag alleen links inhalen. Als een medeweggebruiker links voorgesorteerd staat en duidelijk aangeeft dat hij links af wil slaan, haalt u rechts in. Op de fiets haalt u andere fietsers links in, andere bestuurders mag u als fietser rechts inhalen.
Je kunt beter niet inhalen vlak voor een bocht of bijvoorbeeld vlak voor verhoging of helling in het wegdek. Vlak voor een verhoging of helling heb je onvoldoende zicht op het tegemoetkomende verkeer. Zorg er altijd voor dat je voldoende inhaalzicht hebt en pas gaat inhalen als dit echt veilig kan.
Een voertuig links inhalen
Zijn een doorlopende en een onderbroken streep naast elkaar getrokken, dan mag je links inhalen, als de onderbroken langs jouw zijde is. Eenmaal ingehaald moet je dan over de doorlopende streep rijden, om je terug naar rechts te begeven.
Inhalen geschiedt links. Bestuurders die links voorgesorteerd hebben en te kennen hebben gegeven dat zij naar links willen afslaan, worden rechts ingehaald. Fietsers dienen elkaar links in te halen; zij mogen andere bestuurders rechts inhalen.
Links rijden doen we allemaal wel eens. Maar als je binnen tien seconden niemand inhaalt is het toch echt de bedoeling dat je weer opschuift naar rechts. "Doe je dat niet, dan krijg je een boete van 140 euro en dat is zonde," zegt een woordvoerder van de politie Rotterdam.
Mag men nou wel of niet inhalen in een bocht of voor een bocht? Het is niet verboden om in een bocht in te halen maar meestal is dat niet verstandig. Het is wel verboden om in te halen voor een gevaarlijke bocht omdat je geen gevaarlijke situatie mag veroorzaken.
In deze situatie mag u geen (gemotoriseerde) voertuigen inhalen, behalve tractoren en brommobielen. De belijning is weliswaar onderbroken, maar toch geeft de bebording aan dat u niet mag inhalen.
Er is geen verbod meerdere voertuigen ineens in te halen. Er is wel een verplichting opnieuw rechts te rijden zodra dat zonder bezwaar kan.
Als je een auto rechts inhaald betekent dit immers dat de linksrijdende auto onnodig links aan het rijden is.
Volgens de wet moet je rechts houden en moet je links inhalen. Behalve als er gereden wordt in file (en volgens de jurisprudentie kan dat ook bij hogere snelheden) dan mag je rechts inhalen.
Dan haal je langzaam de auto rechts in ( het is link maar goed ) zolang je op dat moment niet naar links gaat is er niks aan de hand je blijft gewoon op je eigen weg door rijden. Is er dan de politie in de buurt zal deze dan ingrijpen op de linker bestuurder die dus altijd rechts moet houden.
Ook omtrent het inhalen op een overweg blijken er nogal wat misvattingen te bestaan. Links inhalen is verboden op overwegen waar geen slagbomen zijn of geen maanwit licht knippert. Dus: zijn er wel slagbomen of lichten, dan mag je wel links inhalen.
Om het 'rechts inhalen' te kunnen onthouden, heb ik een ezelsbruggetje bedacht, nl. het woord FRUIT. In bovengenoemde situaties mag er dus rechts worden ingehaald. Respecteer te allen tijde de aanwijzingen, de verkeerstekens en verkeersregels die ter plaatse gelden en van kracht zijn!
Hoogte boete voor het rechts inhalen
In het geval dat u rechts inhaalt en dit wordt opgemerkt door een verbalisant die al dan niet in een opvallend dienstvoertuig achter u rijdt, riskeert u een boete van maar liefst 250,- euro (exclusief 9,- euro aan administratiekosten).
Eenvoudige uitleg: Hier mogen auto's en vrachtauto's of motoren elkaar niet inhalen op de weg.
P+R staat voor 'Park and Ride'. Deze parkeerterreinen zijn bedoeld voor mensen die hun auto parkeren en verder reizen met het openbaar vervoer naar hun uiteindelijke plaats van bestemming.
Een inhaalmanoeuvre mag niet langer duren dan noodzakelijk is. De inhalende bestuurder zal weer zo snel als mogelijk de normale plaats op de weg (rechts) in moeten nemen. Inhalen moet in de totale verkeerssituatie mogelijk, verantwoord en veilig zijn.
Bij kruispunten, een kruising of splitsing van wegen mag tot op een afstand van 5 meter niet geparkeerd worden, in de bocht van een doorgaande weg mag dit in beginsel wel. Op grond van artikel 5 Wegenverkeerswet 1994 is het echter een ieder verboden zich zo te gedragen dat een gevaar of hinder veroorzaakt kan worden.
Slepen van een motorvoertuig
Het is als bestuurder van een motorvoertuig toegestaan om een andere motorvoertuig te slepen, zolang de afstand van de achterzijde van het trekkend voertuig tot de voorzijde van het gesleepte voertuig niet meer bedraagt dan 5 meter.
Het is verboden op de autosnelweg en de autoweg te keren of achteruit te rijden. Het is verboden op de autosnelweg en de autoweg uw voertuig stil te laten staan op de rijbaan. Tenzij het een noodgeval is, mag op de autosnelweg en autoweg geen gebruik gemaakt worden van de vluchtstrook, vluchthaven of de berm.
' Autoredacteur Niek Schenk antwoordt: 'Invoegen is een bijzondere verrichting, dus moet je als invoeger voorrang verlenen aan het doorgaand verkeer. Al is er natuurlijk niks op tegen als je de ander helpt door een strook op te schuiven of even snelheid terug te nemen als dat kan.
Door over je schouders te kijken zorgt ervoor dat je ook verkeer in een dode hoek waarneemt. In de buitenspiegels is dit vaak niet goed te zien. Deze kijktechniek gebruik je ook voordat je gaat invoegen. Je moet gezien hebben of er verkeer aankomt of niet en of je veilig kunt invoegen.
Dit is dus eigenlijk een soort van dubbel inhalen. Op een rijbaan met twee rijstroken (in jouw richting) mag je alleen een automobilist inhalen als deze een bromfiets of motorfiets aan het inhalen is. Je mag op een tweestrooks rijbaan dus geen auto inhalen die al een andere auto inhaalt.