Je mag alleen een ligplaats nemen waarbij je de scheepvaart niet hindert. Dit betekent dat je niet mag ankeren in bijvoorbeeld een vaargeul, een smalle vaarweg, een engte in een vaarwater. Maar ook niet waar in een vaarweg een andere vaarweg, daaronder begrepen een haven, uitmondt.
Je mag officieel alleen permanent wonen in een jachthaven als de bestemming 'Wonen' is. Meestal hebben jachthavens de bestemming 'Recreatie'. Soms is er ook een drijvende woning bestemd voor wonen van een beheerder bestemd. Het mag voor het overige dan dus officieel niet.
Gemiddeld kost een ligplaats in de haven jaarlijks tussen de 1000€ en 2500€ per jaar, afhankelijk van de grootte van de boot en wat er met de boot gebeurt in de winter (blijft in het water of stalling op het droogdok). Gemiddeld komt de prijs op een jaar neer op een 1500€/jaar, dit is voor een winter- en zomerseizoen.
Recreatievaartuigen mogen aanmeren voor maximaal 3x24 uur: Aan de westoever van het Merwedekanaal bij de Nieuwe Rijnhuizerbrug tussen km 43.120 en 43.430 (RWS).
Gewoon met je boot ergens aanmeren en er permanent blijven wonen, is jammer genoeg niet toegestaan. Elk stukje water is namelijk eigendom van een gemeente, en die zal je geen permanente ligplaats toekennen wanneer je er niet gedomicilieerd bent.
Een woonboot kopen is goedkoper dan een huis kopen. Toch moet je rekening houden met de extra kosten die erbij komen kijken. Naast de concessie en de inrichting van je boot, moet je verzekeringen, belastingen, bijdragen aan de provincie en onderhoudskosten betalen.
Voordelen: Een woonboot is over het algemeen goedkoper in aanschaf dan een huis. Je hebt de vrijheid om het water op te gaan wanneer je maar wilt. Verhuizen is een stuk makkelijker.
Eigenlijk bestaan er geen regels die bepalen hoelang je voor anker mag liggen. In Nederland is er geen regel dat je verplicht om na een aantal dagen voor anker te hebben gelegen je weer weg moet.
Bent u van plan meerdere dagen er op uit te gaan met uw sloep of kano? Dan kunt u langs de vaarroutes verschillende gelegenheden vinden om te overnachten. Hotels, B&B, verschillende campings en zelfs trekkershutten bieden u een comfortabel onderkomen tijdens uw uitstapje.
Vaar niet harder dan 6 kilometer per uur. Op sommige plekken mag u wat sneller varen. Vaar altijd rechts (stuurboord).
De onderhoudskosten van een zeilboot worden bepaalt door de grote van de boot, type motor, zeil, et cetera. Om wederom een indicatie te krijgen: Voor een open zeilboot zoals een 'Polyvalk', 'Centaur' of 'Randmeer' betaal je ongeveer €250 tot €750 euro per jaar aan onderhoudskosten.
De jaarlijkse kosten voor het hebben van een boot bedragen ongeveer 10% van de waarde van de boot. Hoewel 5 of 6% een realistischer waarde zou kunnen zijn, hangt dit sterk af van de boot, waar en hoe u vaart en hoe u de meerjarige kosten spreidt over de levensduur van de boot.
Kies dan een sloep die ook weinig tijd kost. Een houten sloep is natuurlijk prachtig, maar kost veel tijd aan onderhoud. Een polyester sloep, met een recente motor, daarentegen is direct vaarklaar en is nagenoeg onderhoudsvrij.
Een ligplaats is het duurste en varieert van € 200.000,- tot € 500.000,- in de Randstad. Ook buiten de Randstad zijn ligplaatsen schaars, dus daar kom je ook hoge prijzen tegen. Een ligplaats is bijna altijd al bezet met een ark, ook als het een oud krot is. Een krot laten slopen kost namelijk geld.
Alhoewel in de literatuur is betoogd dat een schip niet onroerend kan zijn, is door de Hoge Raad deze mogelijkheid wel open gelaten door te oordelen dat een schip in het algemeen roerend is.
Is de boot echter te boek gesteld, oftewel geregistreerd, in het scheepsregister van het kadaster of zou je dit graag willen? Dan moet je wel langs de notaris. De boot of het schip is dan namelijk, vergelijkbaar met een woning, een zogenaamd registergoed.
Kooi - Een kooi is een bed aan boord van een boot.
Hoe moet je een anker ophalen? Vaar rustig naar het anker toe. Haal de lijn naar binnen. Vaar desnoods over het anker heen om deze los te maken en haal het anker naar boven.
Door de stroming tijdens het varen zorgen de elektrisch of hydraulisch aangestuurde vinnen voor een liftende of neerwaartse kracht waardoor het schip stabiel gehouden wordt.
Als het anker te vast blijkt te zitten, zet de rem op de lier of borg de ketting en vaar met de boot heel langzaam over het anker heen zodat deze uit de grond wordt getrokken door het gewicht van het schip. Doe dit nooit met de lier, die zal dan verbranden.
Een ijzeren casco moet gemiddeld eens in de zes jaar uit het water voor controle en conservering. Het ongemak tijdens het hellingen valt over het algemeen erg mee. De boot wordt voor u versleept en u kunt de volledige inventaris gewoon aan boord laten.
Wij durven dus gerust te zeggen dat betonnen bakken van De Blauwe Wimpel een bewezen levensduur hebben van zeker 65 jaar! Wanneer u comfortabel en zonder zorgen wilt wonen en/of werken op het water, is een betonnen bak van goede kwaliteit eigenlijk onmisbaar. Periodiek onderhoud is dan niet nodig!