Je mag direct naast een fietsenrek parkeren, op een scooterparkeerplaats en op een stoep die breed genoeg is voor een scooter en een kinderwagen. Hierbij zet je de scooter zover mogelijk tegen de muur aan.
Wanneer je de scooter gebruikt en deze ergens neer wilt zetten, kun je dit het beste doen in de daarvoor aangewezen groene zones. In de app van GO Sharing zie je welke gebieden dit zijn. Echter wordt hierbij geen rekening gehouden met stoepen of paden waar je normaal je tweewieler niet mag parkeren.
U moet een deelscooter parkeren volgens de regels die gelden voor alle scooters. Dit betekent dat u deze niet hinderlijk mag parkeren. Ook moet de doorgang op de stoep vrij blijven. Bijvoorbeeld voor voetgangers met kinderwagens en minder validen in een rolstoel.
Parkeren. GO Sharing: €0,05 per minuut, €3,00 per uur.
Waar mag de deelscooter rijden? Je mag overal rijden waar je ook met een reguliere scooter mag rijden, zowel binnen als buiten het servicegebied van GO Sharing. Uiteraard moet je je houden aan de normale verkeersregels.
Naast het starttarief van € 0,50 (25 km/h scooter) en € 1,- (45 km/h scooter) betaal je púúr en alleen voor de tijd dat je de e-scooter huurt. De prijs per minuut is € 0,29.
In de app kun je vrienden uitnodigen om ook gebruik te maken van de scooters. Als zij een account aanmaken ontvangen jullie allebei 15 gratis rij minuten. Op deze manier kun je dus gratis minuten sparen voor GO Sharing.
De genoemde 500 euro is de boete die het verhuurbedrijf kan opleggen voor het zonder rijbewijs besturen van een Go Sharing scooter. Dit is naast (lees bovenop) de standaard boete van 260 euro via de politie.
De scooter geeft zelf aan wanneer de accu leeg is. Als dat gebeurt krijgt een Power Ranger een melding en rijdt hij naar zo'n scooter om de lege accu te verwisselen voor een volle. Op het moment dat een accu bijna leeg is kan de scooter niet gebruikt worden.
The deductible is 1000 euros.
Waar parkeren
Niet-bereden fietsen en tweewielige bromfietsen worden niet als voertuigen beschouwd. Dit wil zeggen dat zij ook niet mogen geparkeerd worden op parkeerplaatsen voor voertuigen. Zij moeten buiten de rijbaan opgesteld worden, zonder het verkeer van andere weggebruikers (dus ook voetgangers) te hinderen.
Aanbieder GO Sharing heeft nieuwe tweewielers verspreidt die harder rijden en daarmee voor de langere afstanden geschikt zijn. Dit model heeft een maximumsnelheid van 45 kilometer per uur, in tegenstelling tot de zeshonderd groene scooters die in de regio al actief zijn en op 25 kilometer per uur begrensd zijn.
Mag je met een deelscooter van de ene naar de andere stad? Het antwoord is: ja, dat mag. Je mag je scooter volgens de Veelgestelde vragen van Go Sharing namelijk “overal gebruiken”, zowel binnen als buiten het servicegebied. Een servicegebied is vrijwel alles dat groen is.
Voertuig achter laten op niet openbaar toegankelijk gebied of plaats € 500; Minderjarig gebruik of zonder rijbewijs rijden € 500; De huurder kan aansprakelijk worden gesteld voor ontstane schade aan het voertuig; GO Sharing kan te allen tijden het account blokkeren voor het gebruik van de scooter.
Allereerst download je de Go Sharing app via de App Store of Google Play Store. Open de app en doorloop het registratieproces. Op de kaart in de app zie je alle beschikbare voertuigen staan. Reserveer je voertuig en volg de kaart om hem te vinden.
Scooters verspreiden
De lege accu's worden meegenomen naar een centrale locatie. Voor Vlaardingen bevindt die locatie zich in Rotterdam. Daar worden de accu's weer opgeladen met groene energie.
Een elektrische scooter zou u tijdens een werkweek ongeveer acht keer moeten opladen. Dat kost ongeveer 50 cent. Totale stroomkosten bedragen dan € 4,- per maand. Per jaar kan de besparing dus oplopen tot ruim € 370,-.
Check is goedkoper dan concurrenten
Per minuut betaal je €0,25. Dat is goedkoper dan Felyx (€0,30) en GO Sharing (€0,29 zonder pakket). Wie een pakket koopt bij GO Sharing is goedkoper uit. Het servicegebied is ongeveer gelijk aan de andere apps.
Voor deelname aan het verkeer op de openbare weg op een scooter is een rijbewijs verplicht. Je krijgt pas een rijbewijs als je je theorie-examen en vanaf 1 maart 2010 ook je praktijkexamen bij het CBR hebt gehaald. Iedereen met een geldig rijbewijs kan dan ook gebruik maken van de e-deelscooter.
Het grote verschil met de 'gewone' scooters, is dat je bij de e-mopeds een helm moet dragen. Achterop de scooters zit een helmkist die automatisch open gaat als je de scooter huurt. In deze kist zitten haarnetjes en twee helmen.
Kosten gebruik GO Sharing
Voor een vast bedrag per maand kunnen werknemers gebruik maken van de scooters. GO Sharing kent geen registratiekosten of bijkomende kosten. Zo hoef je niet apart voor onderhoud, accu of verzekering te betalen. De scooters zijn WA verzekerd met een eigen risico van 500 euro.
Niks! Bij GO Sharing betaal je geen registratiekosten. Met kortingcode OLEOX3 krijg je zelfs de eerste 25 rijminuten gratis!
Een Go Sharing scooter werkt in principe hetzelfde als een Felyx. Het verschilt alleen per plaats waar je op een bepaalde e-scooter kan rijden. Zo heb je in Breda wel een Go Sharing scooter, maar zijn er geen Felyx scooters te verhuren. Ook liggen de tarieven van GO Sharing iets lager dan bij Felyx.
- De linker remhandel (S) bedient de achterrem, de rechter remhandel (D) bedient de voorrem. Nooit gas geven (Q) en remmen (S en D) tegelijkertijd. - Bij het rechterhandvat (P) zit de startknop, te bedienen met uw duim nadat U links de remhandel (S) hebt aangetrokken, deze blijven inhouden totdat de scooter loopt.