Wat is afschrijven? Afschrijven is wanneer je een investering in de boekhouding verwerkt. Je kunt iets afschrijven als het bedrijfsmiddel een waarde heeft van meer dan €450 exclusief btw. Bovendien moet het product langer dan een jaar meegaan.
Als je een zakelijke telefoon van € 350 (excl. btw) aanschaft valt deze aankoop onder de grens van € 450 en mag je dit bedrag dus in een keer aftrekken van de belasting. Alles over de inkomstenbelasting voor ondernemers van je omzet af. Je winst is dan lager en je betaalt dus over een lager bedrag belasting.
Het verspreiden van kosten over meerdere jaren heet 'afschrijven'. De hoofdregel is dat je investeringen in een bedrijfsmiddel wat langer dan één jaar mee gaat en in aanschaf meer dan € 450,- excl. btw kost, over vijf jaar moet afschrijven.
De afschrijving is per jaar maximaal 20% op de aanschafkosten van het bedrijfsmiddel. Voor goodwill geldt een percentage van maximaal 10%.
Afschrijven gebeurt over de materiële vaste activa (met als uitzondering grond). Voorbeelden van vaste activa waarover we afschrijven zijn gebouwen, auto's en inventaris (zoals computers). Afschrijvingen worden gerekend als kosten en verminderen dus het eigen vermogen.
De belastingdienst heeft vastgesteld dat je maximaal 20% per jaar mag afschrijven in minimaal vijf jaar. Echter, commercieel gezien, gaat een laptop of telefoon niet altijd 5 jaar mee.
De meeste ondernemers schrijven hun auto of bestelbus in vijf jaar af. Dat is de maximale afschrijvingstermijn die de belastingdienst stelt. Het voertuig wordt in vijf gelijke stappen (dus 20 procent per jaar) afgeschreven. Lineair afschrijven heet dat.
Sinds 01.01.2020 lopen de regels niet meer gelijk. Eenmanszaken: wel nog een volledig jaar afschrijven? Ja, voor eenmanszaken is er niets veranderd! Dat betekent dan ook dat ze nog altijd een volledig jaar kunnen afschrijven op een investering, ook al is die pas op bv.
De aankoop van een zakelijke telefoon ziet de Belastingdienst als een investering en niet als kostenpost. Dit betekent dat je de telefoon mag opnemen op de balans, om daarop jaarlijks te kunnen afschrijven. De jaarlijkse afschrijving mag je opvoeren als aftrekbare kosten.
Volledig aftrekbare kosten
Kosten binnen je onderneming zijn 100% aftrekbaar. Hierbij hoort onder meer het kantoormateriaal, sociale bijdragen en verzekeringen. Ook specifieke beroepskledij (bijvoorbeeld een doktersjas, veiligheidsschoenen of de schort van een slager) mag je ingeven.
U mag per jaar maximaal 20% van de aanschafprijs afschrijven. Voor uw laptop is dat 20/100*€ 1.000 = € 200. Dat past mooi in 5 jaar.
Je kunt spreken van een investering als er aan al deze voorwaarden wordt voldaan: De aanschafwaarde is minimaal 450 euro exclusief btw. Behalve als je bent vrijgesteld van btw – dan geldt datzelfde bedrag inclusief btw. Je hebt niet de intentie om het product weer te verkopen.
De gemiddelde afschrijving ligt tussen 10 tot 20% per jaar, in de eerste jaren. Voor exacte gegevens is het belangrijk om onderzoek te doen naar jouw specifieke auto.
De twee meest bekende fiscale afschrijvingsmethoden zijn de lineaire en de degressieve afschrijving”, vertelt Furer. Een éénmaal gekozen methode kan niet zomaar gedurende de afschrijvingsperiode worden gewijzigd in een andere methode.
U mag de btw alleen in aftrek brengen als u het eten en drinken niet afneemt als eindgebruiker. Dit is het geval wanneer u als ondernemer deze prestatie doorbelast aan een derde, waarbij u btw in rekening brengt. Op de factuur geeft u dan aan dat het gaat om het verstrekken van eten en drinken voor gebruik ter plaatse.
uitgaven die u maakt voor vrijgestelde omzet. uitgaven die u maakt voor niet-belastbare omzet (bijvoorbeeld subsidies) eten en drinken in de horeca. personeelsvoorzieningen, giften en relatiegeschenken (van meer dan € 227 per persoon per jaar)
Werkkleding is voor 100 procent aftrekbaar, maar de Belastingdienst ziet niet zomaar elke outfit als werkkleding. Het moet kleding zijn die je (bijna) uitsluitend kunt dragen in het kader van je onderneming. Dat moet duidelijk blijken, zoals bijvoorbeeld bij een uniform of overall het geval is.
Zaken zoals professionele huisvestingskosten, de boekhouder, werkkledij, zakelijke reiskosten, sociale bijdragen, kantoorbenodigdheden, professionele kosten voor telefoon en internet, aanvullende verzekeringen kan je volledig inbrengen als beroepskost.
Forfaitaire beroepskosten
Heb je als vrije beroeper, bedrijfsleider of meewerkend echtgenoot weinig beroepskosten? Dan kan het makkelijker zijn de kosten die je maakt niet bij te houden maar de fiscus een aftrekbaar bedrag te laten bepalen. Grofweg ligt dit forfait tussen de 2.000 en 3.000 euro.
Zelfstandigenaftrek: jaarlijkse aftrek van vast bedrag. Meewerkaftrek: aftrek voor onbetaald meewerken door fiscale partner. Startersaftrek: extra aftrek vast bedrag in drie van de eerste vijf jaar van de onderneming. Startersaftrek bij arbeidsongeschiktheid: vast bedrag bij verlaagd urencriterium.
Aftrekbare brandstofkosten auto
Kosten van brandstof voor de auto van de zaak zijn volledig aftrekbaar. Voor brandstofkosten gemaakt met een privé-auto gebruikt voor zakelijke ritten voor uw BV geldt dat deze kosten niet van de winst kunnen worden afgetrokken.
Heb je een eenmanszaak? Dan kun je de auto alleen op jouw eigen persoonlijke naam laten registreren. Bij andere rechtsvormen kun je het kenteken op naam van je bedrijf laten zetten. Meer informatie vind je bij de RDW.
Als uw eigen auto een auto van uw onderneming wordt, gaat de auto voor de inkomstenbelasting van uw privévermogen naar het vermogen van uw onderneming. De waarde van de auto neemt u ook op in de (begin)balans van uw onderneming. Houd daarbij rekening met kilometerstanden, schades en eventuele extra voorzieningen.
Je nieuwe zakelijke computer, telefoon of laptop afschrijven gebeurt in 5 jaar. Ook al weet je van te voren dat je telefoon of laptop geen 5 jaar mee gaat, moet er in 5 jaar worden afgeschreven. De afschrijving is bepaald en vastgesteld door de belastingdienst. De BTW vraag je wel meteen terug.