Fietsers moeten andere fietsers altijd links inhalen, maar mogen de bestuurders van andere voertuigen wel rechts inhalen. Het inhalen vlak voor een voetgangersoversteekplaats is echter verboden. Natuurlijk moet jij je ook zoveel mogelijk rechts op de weg bevinden met je fiets.
binnen bebouwde kom: minstens 1m zijdelingse afstand te bewaren bij het inhalen; buiten bebouwde kom: minstens 1,5m zijdelingse afstand te bewaren bij het inhalen; in een fietsstraat: achter de fietser blijven. Je mag deze dus niet inhalen.
In een fietsstraat wordt het gemotoriseerd verkeer beperkt tot 30 km per uur en mogen fietsers niet ingehaald worden. Deze maatregel vergroot de capaciteit en veiligheid voor fietsers, wat stimuleert om te fietsen. Voor deze maatregel is een tijdelijke politieverordening nodig.
Fietsers dienen andere fietsers links in te halen, maar zij mogen andere bestuurders wel rechts inhalen. Een misvatting is echter dat fietsers verplicht zijn andere bestuurders rechts in te halen, dat staat er niet. Ook een fietser mag een automobilist links inhalen.
Fietser of voetganger van 14 jaar of ouder
De bestuurder van het motorrijtuig is aansprakelijk en moet de schade van de fietser of voetganger vergoeden, tenzij de bestuurder overmacht kan aantonen. Bij overmacht krijgt de fietser of voetganger geen schadevergoeding.
Je mag op je fiets niet zomaar een passagier meenemen op je bagagedrager. Alleen wanneer er voetsteuntjes zijn, is er sprake van een extra zitplaats en kan er iemand achterop. In een fietskar mag je maximaal twee personen vervoeren. De kar mag maximaal 2,5 meter lang zijn en 1 meter breed.
Een fietszone is een fietsvriendelijk gebied dat bestaat uit een netwerk van aaneengesloten fietsstraten. De maximumsnelheid in een fietszone is 30 km/u voor alle weggebruikers. In een fietsstraat is het verboden om fietsers in te halen en moeten alle gemotoriseerde voertuigen dus altijd achter de fietsers blijven.
Als een auto links heeft voorgesorteerd en aangeeft naar links te willen afslaan, mag je die rechts inhalen. Bij een blokmarkering mag je rechts inhalen. Dit kom je vaak tegen bij uitvoegstroken of weefvakken. Een auto die rechts van zo'n blokmarkering rijdt mag een automobilist die er links van rijdt inhalen.
Een fietssuggestiestrook duidt de positie van de fietser aan op de rijbaan. Deze stroken hebben een andere kleur of wegbedekking dan de rest van de rijbaan.
Op veel snelwegen met 2x2 rijstroken geldt in Nederland een inhaalverbod, in elk geval tijdens de brede spitsuren. Op sommige drukke snelwegen geldt een inhaalverbod op werkdagen gedurende de gehele dag. Op rustige snelwegen geldt veelal geen inhaalverbod.
Een fietser is voor de wet een bestuurder. Daardoor gelden dezelfde voorrangsregels als voor andere bestuurders.
Het links inhalen van een fietser is verboden bij het naderen van de top van een helling en in bochten, wanneer de zichtbaarheid onvoldoende is, behalve indien kan ingehaald worden zonder de doorlopende witte streep te overschrijden die het voor de tegenliggers bestemde deel van de rijbaan aflijnt.
Verkeersregels voor fietsers
Fietsers moet zich aan de verkeersborden en verkeersregels houden. Zo moeten zij op het fietspad rijden. Als er geen fietspad is, moeten zij rechts op de rijbaan rijden. Voor een elektrische fiets (of e-bike) gelden dezelfde verkeersregels als voor een gewone fiets.
Als je iemand wil vervoeren, moet je fiets een "ingerichte zitplaats" hebben. Dat is zowel een zitje als twee voetsteunen. De passagier mag nooit plaatsnemen op de bagagedrager en mag nooit in amazonezit (met beide benen aan één kant) meerijden. Vorig jaar kregen 93 fietsers hier een boete voor.
U mag geen elektronische apparaten zoals mobiele telefoons, navigatiesystemen, tablets of muziekspelers vasthouden tijdens het fietsen. Handsfree bellen en muziek luisteren is wel toegestaan. Als u stilstaat mag u uw telefoon of ander mobiel elektronisch apparaat vasthouden en gebruiken.
Je mag nooit 'middenstrookrijders' langs rechts inhalen (alleen bij druk verkeer of in een file, of om een andere richting te volgen), dat is ook een overtreding en bovendien erg gevaarlijk. Inhalen moet je altijd langs links doen.
Op grond van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (artikel 11) moet links worden ingehaald. In de wet zijn hier een beperkt aantal uitzonderingen op genoemd. Bestuurders die links hebben voorgesorteerd en aangegeven hebben links af te willen slaan, mogen rechts ingehaald worden.
Ook in het verkeer is een interessant onderscheid mogelijk. Passeren betekent dan dat je op je eigen rijstrook sneller rijdt dan een tragere auto op de andere strook. En inhalen betekent dan, dat je vervolgens teruggaat naar de rijstrook van de gepasseerde auto.
In fietsstraten geldt de voorrang van rechts. Een voertuig dat van rechts de fietsstraat inrijdt, heeft dus voorrang op de fietsers, tenzij daarop een uitzondering bestaat en dit aangekondigd wordt door een verkeersbord.
Ook aan de voetganger die het zebrapad gebruikt, zal de fietser voorrang moeten verlenen.
Motorvoertuigen hebben toegang tot fietsstraten maar moeten achter de fietsers blijven.
Fiets je toch met iemand achterop, dan riskeer je een slag in het wiel of het (deels) afbreken van de bagagedrager. Ook loop je meer kans op een lekke band, slingeren of samen te vallen. De bagagedrager is (afgezien van kinderzitjes) dan ook niet bedoeld voor personenvervoer.
Een achterzitje op de elektrische fiets
U moet het zitje namelijk wel aan de drager kunnen bevestigen. Let wel op: de constructie van de bagagedrager moet sterk genoeg zijn om het extra gewicht te kunnen dragen! Past het zitje niet op de drager zelf, dan is een zitje met framebevestiging in sommige gevallen een optie.
Verkeer dat op de rotonde rijdt, heeft in principe voorrang op verkeer dat de rotonde nadert of verlaat. Rechtdoor op dezelfde weg gaat voor. Op rotondes buiten de bebouwde kom heeft de fietser geen voorrang. Een fietser die de rotonde volgt moet daar voorrang geven aan afslaand autoverkeer.