Re: rijden met een crossmotorOp eigenland mag je wel rijden. het bos of andere delen van openbaar terrein is dit niet toegestaan.
Mag ik overal crossen? De gemeente kan een terrein aanwijzen waar gecrost mag worden. Er zijn dan wel regels voor het gebruik van het terrein. Bijvoorbeeld voor de veiligheid van de deelnemers en het publiek en om overlast te voorkomen.
Offroad terrein
Er zijn verschillende terreinen opengesteld voor offroad motorcrossen. In Nederland kun je bijvoorbeeld naar IJmuiden. De Kuil bij IJmuiden is een opengesteld terrein waar je elke dag met je motor naartoe kunt gaan om vrij rond te crossen.
Als je legaal offroad wilt rijden zit je dus voornamelijk vast aan passages langs weilanden die normaliter door de boeren worden gebruikt. Soms heb je mazzel en vind je wat bospassages waar je ook met een gemotoriseerd voertuig mag rijden.
Pas als je 21 bent mag je op alle motoren op de weg rijden, zonder beperkt te worden door de wetgeving, mits je aan alle regels voldoet. Voor het rijden met een crossmotor op de openbare weg geldt qua het rijbewijs dezelfde regeling.
U mag wel op eigen terrein rijden met deze voertuigen. Een eigen terrein is niet toegankelijk voor ander verkeer. Er staat bijvoorbeeld een hek omheen. Alle andere wegen, fietspaden en stoepen horen tot de weg.
“Enduro-rijden is eigenlijk hetzelfde als off-road rijden”, vertelt René. “Onze motoren hebben gewoon een kenteken en verlichting en zijn verzekerd. Je mag er gewoon mee op de openbare weg.” En dus mee de zandpaden op. “Overal waar je met een auto of een tractor mag komen, mogen wij ook komen.”
Motocross verzekering en licenties
Je hebt op dit moment twee bonden waar je een licentie aan kunt vragen dit zijn de KNMV en bij de MON. Met deze licenties kun je crossen op een circuit, de keuze maak je vaak naar aanleiding van waar een baan bij aangesloten is bij of de KNMV of MON of beide bonden.
Het is in ons land namelijk verboden om met een gemotoriseerd voertuig te rijden op bospaden. Hetzelfde geldt voor stranden en duinen. Landweggetjes, ook aan de rand van het bos, zijn wel toegankelijk, behalve wanneer het gemeentereglement of een bord anders aangeeft.
Daarbij zit er verschil in een viertakt crossmotor die vaak wat duurder is, en een tweetakt motor. Dit komt door de opbouw van het motorblok en het aantal onderdelen dat het blok bevat. Deze prijs is dus alleen gebaseerd op onderdelen, de arbeidsuren tellen dan nog niet mee.
De meeste 125cc-motoren en scooters hebben een beperkt vermogen van maximaal 15 pk. Dat is goed voor een topsnelheid van 100 à 110 km/uur. Geen snelheid om lange ritten op de snelweg mee te maken (een paar kilometer kan wel).
Crossen draait niet om topsnelheid, maar om acceleratie. Om je een indicatie te geven: de kindermotoren bereiken maximaal 35 km per uur en volwassen motoren 65 km per uur.
In Nederland zijn er meerdere parcoursen waar je een offroad cursus kunt volgen. Je rijdt dan in 4WD auto's van de organisatie op een speciaal aangelegd en uitdagend parcours zodat je de nodige uitdaging voorgeschoteld krijgt. Bij ons boek je een dagje offroad rijden in Eindhoven, Gouda en Almere.
Simpel: je moet een kenteken hebben.Dat krijg je na een keuring van de RDW, dus als die een kenteken afgeeft, voldoet je motor aan de eisen en mag je er mee rijden. Dan zullen er inderdaad knippers, verlichting en spiegels op moeten zitten.
KNMV Basis Sportlicentie
Deze kost in 2023 € 75,00. Bij bovenstaande bedrag is de bijdrage voor het MX-masterplan nog niet geteld. Elke rijder dient een verplichte afdracht van € 48,- te doen bij de licentie-aanvraag.
Om deel te mogen nemen aan de VMCN wedstrijden, ben je verplicht een motorcross licentie te hebben. Dit kan zijn: middels een KNMV Basis Sportlicentie of andere Nationale licentie (KNMV verzekering voor het hele jaar)een MON licentie (MX-startbewijs, MX-trainingsbewijs of daglicentie)
Offroad rijden is een motorsportevenement zonder wedstrijdelement. Tijdens een offroad-rit rijden motorrijders met offroad-motoren (motorfietsen met kenteken op legale noppenbanden) over een uitgezette route. Deze routes bestaan grotendeels uit onverharde wegen, bospaden en akkerbouwgronden.
Crossmotor analyse: Wat je moet weten
De huidige gemiddelde prijs van een Crossmotor is € 1.095. Als je geïnteresseerd bent in een Crossmotor, kost een zo goed als nieuw exemplaar gemiddeld € 1.286, terwijl gebruikte exemplaren een gemiddelde prijs van € 1.092 hebben.
Hoewel Yamaha al meer dan vijftig jaar een topmotorcross-concurrent is, behoort de YZ450F vanwege zijn prestaties tot hun best beoordeelde crossmotoren. Deze extreem krachtige crossmotor is populair bij zowel beginnende racers als rijders.
De huidige gemiddelde prijs van een Crossmotor 85cc is € 1.159. Als je geïnteresseerd bent in een Crossmotor 85cc, kost een zo goed als nieuw exemplaar gemiddeld € 1.574, terwijl gebruikte exemplaren een gemiddelde prijs van € 1.310 hebben.
In de enduro-wereld is de WR250F nu al één van de meest competitieve en responsieve crossmotoren in zijn klasse. De brede spreiding van het koppel maakt dit tot het soort crossmotor dat de beste prestaties in elke rijder naar boven haalt – ongeacht hun vaardigheden en offroad-ervaring.
Voor alles: je hebt een geldig rijbewijs A nodig, omdat delen van de route over de openbare weg lopen. Voorts minstens een WA-verzekering voor de motor.
cross is echt alleen voor op de crossbaan, enduro is meer off-road, dus ook delen verharde weg... hierdoor heeft een enduro ook niet echt crossbanden, maar banden die ook verharde delen weg kunnen hebben.... vering zal ook verschil in zitten, en een enduro heeft verlichting.