Op of naast de fietsstrook mag je niet stilstaan of parkeren, dat mag dus alleen in daarvoor aangelegde parkeerhavens. De foto is van de fietsstrook op de Opwettenseweg. Fietsers rijden op de fietsstrook, alle andere bestuurders rijden op de middelste strook.
binnen bebouwde kom: minstens 1m zijdelingse afstand te bewaren bij het inhalen; buiten bebouwde kom: minstens 1,5m zijdelingse afstand te bewaren bij het inhalen; in een fietsstraat: achter de fietser blijven. Je mag deze dus niet inhalen.
Voor fietsers vanaf 14 jaar geldt dat de gemotoriseerde verkeersdeelnemer in principe voor tenminste 50% van de schade van de fietser aansprakelijk is. Alleen als er sprake is van 'overmacht' of 'aan opzet grenzende roekeloosheid', geldt dat 50%-principe niet.
Als bestuurder mag je je voertuig niet stil laten staan op de rijbaan langs een gele doorgetrokken streep.
Dit officiële verkeersbord met E02 geeft aan dat het verboden is om hier stil te staan. Je mag hier daarom niet stil staan met je voertuig, alsmede ook niet parkeren en niet stoppen.
Een auto is dus altijd schuldig bij een aanrijding met een fietser. De wettelijke basis voor deze regeling vinden wij in artikel 185 van de Wegenverkeerswet (wvw). Hierin staat dat een auto, maar ook een scooter of ander motorvoertuig, gehouden is tot het vergoeden van letselschade.
Fietser of voetganger van 14 jaar of ouder
Is er geen overmacht, dan krijgt de fietser of voetganger altijd minimaal 50% van zijn schade vergoed. Ook al is er sprake van eigen schuld van de fietser of voetganger. In sommige gevallen krijgt de fietser of voetganger bij eigen schuld meer dan 50%.
Fietsers die zich niet aan de regels houden kunnen een boete krijgen. En dat bedrag kan flink oplopen. Hieronder zie je een overzicht van overtredingen en de hoogte van bekeuringen die gelden vanaf 1 februari 2025.
Fietsers moeten altijd hun stuur vasthouden en hun voeten op de pedalen houden. Fietsers mogen tijdens het rijden geen gsm gebruiken die ze in de hand houden. Fietsers mogen zich niet laten voorttrekken. Je hond uitlaten terwijl je zelf op de fiets zit, is verboden.
Rechts heeft voorrang
Het maakt daarbij niet uit om welk voertuig het gaat. Een fietser die van links komt, moet dus voorrang verlenen aan een auto die van rechts komt. En een auto die van links komt, moet ook voorrang verlenen aan een fietser die van rechts komt.
U mag niet fietsen als u onder invloed bent van alcohol. Dit kan leiden tot gevaarlijk rijgedrag en daarmee tot gevaar voor anderen. Het alcoholgehalte in uw bloed mag niet hoger zijn dan 0,5 promille. Dat is net als in de auto of op de motor.
Geslotenverklaring bord voor alle verkeer
Het bekende rode ronde verkeersbord met witte binnenkant RVV C01, dat 'verboden in te rijden' betekent, is het meest gebruikte verkeersbord uit de categorie C. Met dit geslotenverklaring bord geef je aan dat het verboden is om een bepaalde straat in te rijden.
Bij dit bord moeten bestuurders volledig tot stilstand komen en voorrang verlenen aan het kruisende verkeer. Kijk goed naar links en rechts. Kom volledig tot stilstand.
Onder parkeren wordt een voertuig verstaan die langer stilstaat dan nodig is voor het in- en uitstappen van personen of voor het laden en lossen. Het wachten op een passagier die bijvoorbeeld een snelle boodschap doet valt ook onder parkeren, ongeacht of de bestuurder aanwezig wel of niet aanwezig is in het voertuig.
Tegenwoordig vallen fietser volgens de wet onder bestuurders, net als auto's, scooters en alle andere motorvoertuigen. Fietsers en motorvoertuigen zijn dus nu voor de wet gelijk. Dit betekent dat nu de hoofdregel bij voorrang geldt.
Alle boetes worden volgend jaar iets hoger, maar de snelheidsboete voor fietsers blijft in 2025 gelijk. Rij je niet harder dan 10 km/u te hard, dan mag je 45 euro boete betalen.Is de overtreding meer dan 10 km/u te hard, dan is de snelheidsboete voor fietsers 65 euro.
De hoofdregel is dat het achterste motorvoertuig aansprakelijk is bij een kettingbotsing. Er zijn echter voorwaarden op grond waarvan het eerste voertuig schuldig en aansprakelijk is. Het achteroprijdende voertuig kan dan niet aansprakelijk gehouden worden voor de letselschade.
Als een fietser tegen een correct geparkeerde auto aan rijdt, moet de fietser in beginsel de schade aan de auto vergoeden. Een geparkeerde auto neemt geen deel aan het verkeer. Artikel 185 Wegenverkeerswet is in dat geval niet van toepassing. De fietser krijgt geen schadevergoeding op grond van artikel 185 WVW.
Wettelijke regels uitsteken hand
De vrouw basseert haar vordering op artikel 17 en 18 RVV. Artikel 17 RVV bepaalt dat een afslaande richting aangeeft met een arm. Artikel 18 RVV bepaalt dat de fietser die afslaat, inhalende fietsers voorrang geeft.
Inhalen doet u links. Als fietser mag u andere bestuurders rechts inhalen. Blijf bij het inhalen van andere bestuurders (dus niet fietsers) zoveel mogelijk aan de rechterkant van de weg.
Dit staat los van het recht op de standaard herkansing zoals bepaald in artikel 3.29 Link opent externe pagina Uitvoeringsbesluit WVO 2020. Wel geldt een maximum van 2 toetsen per dag.
FRUIT. In sommige situaties mag je rechts inhalen, hoewel dat normaal niet mag. Maar wat zijn dan de uitzonderingen? Daar is dit handige ezelsbruggetje voor bedacht: File, Rotonde, Uitvoegen, Invoegen en Tram.
Als een inhalende auto invoegt en vervolgens hard remt, is de inhalende auto aansprakelijk. Het inhalen en invoegen eindigt pas enige tijd nadat de handeling succesvol en vellig is uitgevoerd. Meestal is de achterste auto aansprakelijk bij een achter aanrijding.