Tohatsu is een buitenboordmotor uit Japan. Met een historie die teruggaat tot in 1956 heeft het bedrijf inmiddels ruim 60 jaar ervaring in het produceren van buitenboordmotoren.
De Parsun buitenboordmotor is één van de minder bekende merken outboards in Nederland. Veel van de onderdelen in de Parsun buitenboordmotor worden tevens gebruikt in Yamaha motoren. De overige niet Yamaha onderdelen schijnen lastig verkrijgbaar te zijn.
Omdat de boot niet langer vervoerbaar is dan 7m, verdwijnen de voordelen van de buitenboordmotor. Dus de diesel binnenboordmotoren worden de zuinigste, de veiligste en bovenal hebben ze een betere zeewaardigheid.
Yamaha is een van de meest bekende en vertrouwde merken voor buitenboordmotoren ter wereld. Dit komt door de hoogste kwaliteit en een goede prijs-kwaliteitverhouding. Dit zie je ook terug in de verkoopcijfers. In elke haven ligt een boot met een motor van dit merk.
Tohatsu Buitenboordmotor als beste getest!
De Tohatsu 6 PK is in de ANWB Waterkampioen Juni 2016 als 'test winnaar' uit de bus gekomen met als cijfer een 8. De ANWB Waterkampioen omschreef de 6 PKBuitenboordmotor als een goede buitenboordmotor met een nette prijs.
Deze motoren leveren minimaal 225 pk. Het instapmodel is de 225 pk sterke Yamaha F225F die met een prijs van €23395,- zeer veel waar (en vermogen) voor zijn geld biedt. Nog een trede hoger staat bijvoorbeeld de Yamaha F300B met een vermogen van 300 pk en een prijs van €26595,-.
Uitslag buitenboordmotor test 2022
We zien dat de vernieuwde Suzuki buitenboordmotor 6 pk als best uit de test komt. Dit komt vooral door het fijne gebruiksgemak, het geringe gewicht en relatief weinig geluid.
Ze trekken sneller op en in sommige gevallen is de topsnelheid ook hoger. Ze wegen minder. Ze zijn vergen minder onderhoud. Tweetaktmotoren wegen iets minder dan viertaktmotoren.
Uit de metingen kwam Mercury als 'stilste' motor uit de bus, met een maximaal geluidsniveau van 88 dB(A). Yamaha en Honda eindigden op een gedeelde tweede plaats met 91 dB(A), op de voet gevolgd door Suzuki met 92 dB(A).
Snelheden van ruim 45 kilometer per uur lijken misschien wat magertjes, maar geloof me, het is meer dan voldoende om heel veel plezier te kunnen beleven en snel van A naar B te kunnen varen. In de klasse van 30-40 pk worden in Nederland per jaar circa 400 motoren verkocht.
Als u wilt weten of u een vaarbewijs nodig heeft, hoeft u niet te kijken naar het aantal PK van uw boot. Dit speelt namelijk geen rol. Er wordt wel gekeken naar de maximale snelheid van de boot. Als een motorboot sneller kan varen dan 20 km/u is het een snelle motorboot en heeft u een vaarbewijs nodig.
De meeste buitenboordmotoren en benzine inboardmotoren draaien op Euro 95 benzine. Enkele uitzonderingen hebben beslist Super 98 benzine nodig. Dit kunt u eenvoudig controleren in uw instructieboekje.
Wanneer gaat een boot in plane? Als een boot met grote snelheden gaat varen is het mogelijk om te planeren. Je kan het meestal al zien aan de golven die achter de boot vandaan komen. De boot verplaatst zich heel snel met kleine golven en weinig weerstand waardoor de boot sneller gaat.
Het Italiaanse bedrijf Selva Marine van manager Lorenzo Selva is overgenomen door Yamaha. Selva Outboards is op het moment dus een dochteronderneming van Yamaha. Zij brengen identieke, maar goedkopere 4-takt buitenboordmotoren op de Europese markt onder de naam Selva.
De snelheid ligt hoger dan bij een 4-takt buitenboordmotor en ze trekken sneller op. Ook zijn ze feller dan de 4-takt motoren. Daarom is een 2-takt buitenboordmotor ideaal voor het accelereren met een boot. Vaak wordt een 2-takt motor gebruikt bij zeilboten en boten die ver varen of snel moeten varen.
Er bestaat nogal wat verwarring over het verbod op tweetakt buitenboordotoren. Kort gezegd bestaat dat verbod niet. Wat er aan de hand is, is dat motoren die nieuw verkocht worden, moeten voldoen aan een bepaalde missienorm. De uitlaatgassen moeten schoner zijn dan ze tot nu toe vaak waren.
Dit is technisch gezien eigenlijk niet echt opvoeren. En bij een buitenboordmotor zal een fabrikant normaal om te beginnen helemaal geen reden gehad hebben om de prestaties van zijn ontwerp op deze kunstmatige manier te 'knijpen'. Dan kun je dus ook geen eenvoudige ingreepjes doen om de kracht te vergroten.
Opvoeren 4-takt
De 4-takt wordt vaak alleen beperkt met een cdi (ontstekingsregeling) en een vario-ring. Door de vario-ring te verwijderen en de cdi aan te passen rijdt de scooter meteen een stuk sneller. Gemiddeld rijdt de scooter 60 à 65 km/u na de aanpassing. Dit verschilt uiteraard per scootermerk en model.
In de tank van een 2-takt past in de meeste gevallen rond de liter. Je kunt dus beter uitgaan van een liter benzine. Daarvoor gebruik je (1/25)*1000=40 ml 2-takt olie. Wil je 2 liter benzine gebruiken meng je dit met (1/25)*2000=80 ml olie, enzovoorts.
Moderne 2 takt motorolie is kwalitatief beter dan oude 2 takt motorolie. Hierdoor is minder olie nodig bij uw brandstof. Het verdunnen van de mengsmering zorgt voor kostenbesparing en brandstofbesparing. Mengverhouding is vandaag de dag meestal 1:50.
Heb je een klein rubberbootje met 6 pk dan is een vaarbewijs verplicht, deze gaat sneller dan 20 km/h. Wanneer je op je vrije dag; of in de vakantie een eindje wilt gaan varen dan moet je in veel gevallen een vaarbewijs op zak hebben.
Wat weegt een Buitenboordmotor
Een lichtste 4-takt buitenboordmotor is de Honda 2.3 PK, deze weegt slechts 13,5 kg waar de Tohatsu 2.5 pk 18,4 kg weegt. Bij de 9.8/10 PK is de Tohatsu de lichtere motor, deze weegt 37 kg en de Honda 10 Pk 42 kg.
Buitenboordmotor onderhoud
Een keer per jaar is voldoende om buitenboord onderhoud te doen. Bij normaal gebruik tenminste. Veel sleutelwerk is het niet en vaak kun je volstaan met het vervangen van bougies en smeermiddelen.