aluminium, 13. zink (aluminium en zink mogen samen gebruikt worden: - zitten zeer kort bij elkaar in spanningsreeks en hechten zich met patina) en 14. magnesium."
Metalen en bepaalde stoffen verdragen elkaar niet goed en vormen corrosie; bekende voorbeelden: rvs en chloor, zink en gips. Ook zuren en conserveermiddelen kunnen de corrosie versnellen.
Het aluminium wordt verzacht door het toepassen van wrijvingswarmte en mechanische druk, en de stukken worden met elkaar verbonden door het creëren van een nieuw metaal dat een combinatie is van het staal en het aluminium (een intermetallische verbinding).
Doordat zink onedeler is dan staal en gietijzer zal er bij kleine beschadigingen geen roestvorming optreden. Bij een oppervlaktebeschadiging ontstaat een elektrochemische reactie. De reactie-producten die hierbij ontstaan, zorgen ervoor dat roest zich niet hecht aan (kleine) beschadigingen en zich verbreidt.
Dan biedt elektrolytische verzinking - één manier van galvaniseren dus - uw product voldoende bescherming tegen corrosie. Een extra voordeel is dat deze behandeling meestal een gladdere en mooiere finish heeft en meestal minder prijzig is dan thermisch verzinken.
Thermisch verzinkt staal gaat minimaal 30 jaar mee. Is er een dikke zinklaag aangebracht? Dan kan dit wel zo'n 50 jaar meegaan.
Corrosiebestendigheid: roestvaststaal en aluminium
Aluminium doet op dit vlak zeker niet onder voor roestvaststaal. Integendeel. Hoewel door contact met zuurstof de bovenste laag van roestvaststaal bescherming biedt, zal onder extreme omstandigheden zelfs roestvaststaal corroderen, met alle gevolgen van dien.
Het potentiaalverschil van zink en lood is klein en daarom zal er in de praktijk geen probleem zijn om deze metalen bij elkaar toe te passen. Mede door het patineren van zink en lood ontstaat een overgangszone, waardoor het potentiaalverschil nagenoeg nul zal zijn.
Wanneer het kleine oppervlak (lees RVS bout) in aanraking komt met een groter oppervlak aluminium is er een matige kans op corrosie op het grote oppervlak. Wat veel mensen niet weten is dat verzinkt staal eveneens een matige kans op corrosie geeft. Alleen staal, lood en koper veroorzaken geringe tot geen corrosie.
Schroeven die geschikt zijn voor de montage van aluminium dienen altijd van rvs te zijn. Dit komt doordat deze schroeven niet roesten.
Hoe herken ik het verschil tussen ijzer, rvs en aluminium? Indien u het verschil tussen ijzer, rvs en aluminium niet zo goed ziet, kunt u een magneetje gebruiken. Deze zal wel aan het ijzer blijven plakken, maar niet aan het rvs en aluminium. Verder is het rvs zwaarder dan aluminium en ook donkerder van kleur.
Aluminiumoxide zorgt voor een dunne, harde beschermlaag op aluminium die geen zuurstof of andere corroderende bestanddelen uit de lucht doorlaat. Hierdoor vertraagt verdere aluminium corrosie.
Onderzoekers van MIT hebben een van de sterkste en lichtste materialen ontwikkeld. Hiervoor is gebruik gemaakt van grafeen. Het materiaal is 20 keer lichter en 10 keer sterker dan staal. Grafeen is een carbon-soort en in een 2D-vorm het sterkste materiaal op aarde.
Non-Ferrometalen zijn metalen waarin geen ijzer aanwezig is, of waarin ijzer niet het hoofdbestandsdeel is. In deze categorie vallen o.a. aluminium en koper, maar ook lood, zink, brons en messing.
De metalen die wel snel roesten (reageren) noem je onedele metalen. Natrium, calcium, barium, aluminium, ijzer, zink, lood, magnesium en chroom zijn voorbeelden van onedele metalen. Toch zijn er vier onedele metalen die wel reageren, maar daardoor meteen de rest van het metaal afsluiten.
In het water opgeloste verontreinigingen (zure regen en zuren uit rottende bladeren) kunnen de oxidelaag wel aantasten en uiteindelijk het zink. Daarnaast wordt zink ook aangetast door luchtverontreiniging. Kunststof daarentegen is bestand tegen bijna alle chemicaliën.
De voordelen van zink
Producten van zink hebben een bijzonder lange levensduur. Na het verstrijken van de levensduur kan een zinken artikel gemakkelijk worden omgesmolten, waarna het materiaal opnieuw kan worden gebruikt. Het is weerbestendig en kan uitstekend tegen vocht.
Sterkte-gewichtsverhouding. Aluminium is gewoonlijk niet zo sterk als staal, maar ook bijna een derde van het gewicht. Dit is de belangrijkste reden waarom de vliegtuigen zijn gemaakt van aluminium.
In stalen constructies kiezen constructeurs altijd voor stalen verzinkte schroeven en bouten en niet voor RVS. Dit heeft een goede reden. Als RVS en staal met elkaar worden gecombineerd, kan er galvanische corrosie ontstaan.
Aluminium ten opzichte van staal is zo'n 3x duurder per kg. Echter een goede aluminium constructie is gemiddeld 40% lichter. In aanschaf is de aluminium materiaalprijs dus nog steeds duurder maar geen 3x meer. Als we aluminium vergelijken met RVS is RVS zo'n 2x duurder, per kg.
Verzinkte schroeven zijn sterker dan RVS, maar kunnen gaan roesten. RVS heeft hier minder last van en is dus beter buiten te gebruiken. Bij de keuze voor schroeven is het dus belangrijk om te weten waar u ze voor wilt gaan gebruiken. Verzinkte schroeven zijn uitgerust met een laagje wat ze beschermt tegen corrosie.
Thermisch verzinkte onderdelen zijn meestal te herkennen aan strepen met bloemenpatroon op het oppervlak. Deze strepen met patronen duiden op de aanwezigheid van puur zink, dunne coating.
Verschil in laagdikte bij verzinken
Een van de grootste verschillen tussen elektrolytisch en thermisch verzinken is de opgebrachte laagdikte na verzinken. Tijdens het thermische proces ontstaat er een legering van zink en staal. Deze laag is dikker dan de deklaag bij elektrolytisch verzinken.