Je wist waarschijnlijk al dat NASCAR is ontstaan bij alcoholsmokkelaars, ook wel moonshiners of bootleggers genoemd. Even een opfrissertje: zo'n honderd jaar geleden was de illegale handel in alcohol bijzonder lucratief in Amerika. Legale handel bestond toen immers niet.
Cilinderinhoud: 358in³ (5.86l), stoterstang-V8 motor. Versnellingsbak: 4 versnellingen, manueel. Gewicht: 1455 kg zonder coureur, 1545 kg met coureur. Vermogen: 865 PK (645 kW) zonder restrictie; 445 PK (332 kW) met restrictie (op sommige circuits).
Iedere auto heeft achterwielaandrijving, weegt 1.225 kg en haalt een topsnelheid van 250 km/uur. Voor iedere auto worden bovendien dezelfde onderdelen gebruikt en de belangrijkste onderdelen zijn verzegeld.
Vanaf 1959 wordt de race jaarlijks in februari gehouden op de Daytona International Speedway over een afstand van 500 mijl (804,7 km) en 200 ronden, met uitzondering van de race van 1974, die ingekort werd wegens de oliecrisis, de races die ingekort werden door het regenweer en de races die enkele ronden langer duurden ...
Een stockcar is een raceauto die speciaal gebouwd is voor de Stockcar Formule 1, de koningsklasse van de autospeedway. Deze moet niet verward worden met de Amerikaanse stockcar waarmee in de NASCAR wordt gereden.
Qua banden zijn alleen van het type Yokohama (controlled) toegestaan. De Saloon Stockcar klasse is een low budget klasse. Een tweedehands auto kost tussen de 1300 en 6000 euro. Auto's kunnen natuurlijk ook nieuw worden gebouwd conform het technisch reglement, klik hier.
Van oudsher staat de Stockcar F1 al op het programma van Raceway Venray en eerder op Circuit de Peel. Deze raceauto's, die vrij gebouwd mogen worden, hebben 500 – 700 pk en halen een topsnelheid van 140 – 150 km per uur op de Short oval.
Het gewicht van de bolides spreekt eveneens in het nadeel. De huidige topsnelheden die in de NASCAR genoteerd worden, liggen rond de 321 kilometer per uur. Dat is aanzienlijk langzamer dan de F1 en IndyCar. NASCAR heeft ook de minste acceleratie: het duurt 3,4 seconden om van 0 naar 96 kilometer per uur op te trekken.
De auto gaat naar verwachting tussen de $30.000 en $35.000 dollar opbrengen, niet gek voor 700 pk!
Op de Super Speedways (ovals met een lengte van 4 km) worden de remmen nooit gebruikt, behalve bij het inrijden van de pits of bij een gele vlag. Op de Intermediates (ovals van 1,6 tot 4 km) worden de remmen slechts in zeer beperkte mate gebruikt, terwijl op de Short Tracks gedurende de gehele bocht geremd.
De hoogst gemeten snelheid van de 300+ is 490 km/u, maar het schijnt dat 500 km/u prima te doen is in deze Chiron. De Koenigsegg Agera RS is trouwens officieel nog de snelste auto ter wereld.
Ze halen in 2,8 seconde de 100 kilometer per uur dankzij de 250 kilowatt aan kracht. Een Formule E-auto weegt zo'n 903 kilogram en dat ligt vooral aan de batterij die zo'n 385 kilo weegt. Die batterij gaat makkelijk een hele race mee: de races zijn ook wat korter dan die van de Formule 1: ze duren drie kwartier.
Chassis, maar vooral motor en transmissie zijn de duurste onderdelen. De prijs voor elk van de drie toegelaten eenheden per seizoen wordt geraamd op ongeveer 10 miljoen euro. Wie de prijs van een huidige raceauto op 12 tot 15 miljoen schat, zit er dus niet ver naast.
De recordhouder wat betreft topsnelheid in F1 is Valtteri Bottas, hij heeft twee records op zijn naam staan: de hoogste topsnelheid ooit gemeten in een race (372,5 kilometer per uur, Mexico 2016) en de hoogste snelheid aller tijden in een F1 (trainings-) sessie: 378 kilometer per uur.
In Nascar geldt de regel: zonder botsen en schrapen geen race. De coureurs vechten in een grote zwerm om de beste plekken. Wie als laatste start, kan nog altijd als eerste over de finish komen. Probeer je zulke geintjes uit te halen in de Formule 1 dan vliegen de stukken koolstof je om de oren.
Op de baan van Daytona ligt de gemiddelde snelheid rond de 250 kilometer per uur. Vanwege de smalle baan moeten de coureurs er sinds 1987 namelijk met een snelheidsbegrenzer rijden.
De meeste coureurs zijn begonnen met karten, zo ook bijvoorbeeld Max Verstappen op deze kartbaan in België. De kartsport is gemakkelijker om in te stromen en daarnaast toegankelijk voor kinderen; de autosport is meestal pas vanaf ongeveer 15 jaar mogelijk.
Voor het eerst sinds het uitbreken van de coronacrisis is er zondag weer een race op televisie: Het NASCAR-seizoen wordt hervat met een 400 mijlsrace zonder publiek op Darlington Raceway in South Carolina.
Vermogen elektromotor
De elektromotor levert maximaal 338 pk (250 kW) en drijft de achterwielen aan. Via een regeneratief remsysteem met een vermogen van 250 kW kan er tijdens afremmen extra energie worden teruggewonnen. De voeding bedraagt 900 V.
Formule 1 is de koningsklasse van de autosport. Zo wordt het al jaren genoemd en dit zal voorlopig ook niet veranderen. De koningsklasse van de autosport horen natuurlijk de snelste auto's te hebben, maar hoeveel sneller zijn zij eigenlijk dan bijvoorbeeld een F2 auto?
Red Bull Racing heeft bekendgemaakt dat Max Verstappen dit raceweekend een nieuwe krachtbron in zijn RB18 krijgt. De titelverdediger heeft het tot op heden met één motor gedaan dit seizoen. Sergio Pérez krijgt ook voor de eerste keer een nieuwe motor.
Inmiddels heeft het merk bekendgemaakt hoeveel pk er onder de kap zit: 330 pk. Daarmee is de nieuwe dienstauto van onder andere Max Verstappen de krachtigste Civic ooit. Wie de Formule 1 volgt, weet dat de auto's van Red Bull en AlphaTauri nog altijd voorzien zijn van Honda-krachtbronnen.
De krachtbron is echter wel een heel stuk minder geavanceerd en omdat er ook geen sterke elektrische componenten bij meewerken, zijn de auto's met 620 pk wel ongeveer 400 pk minder krachtig dan Formule 1-auto's. Net als bij de Formule 1 is Pirelli de bandenleverancier.
Een van de belangrijkste wijzigingen vanaf het seizoen 2014 is het afscheid van de 2.4 liter V8 motor en de introductie van de 1.6 liter V6 motor met turbo en een Energy Recovery System (ERS) ingebouwd in het blok. Deze motoren leverden ongeveer 750 pk bij maximaal 15.000 toeren.