De zwart- en roodbonte koeien worden in Nederland, Belgie en Duitsland gehouden. Zo komt de Milbona-melk uit de regio Ammerland, net over de grens bij Groningen.
Waar wordt Milbona gemaakt? In Duitsland maakt Lidl de producenten van zijn huismerken bekend. De discounter is één van de eerste ketens ter wereld die zo in zijn kaarten laat kijken.
Net als veel andere partijen in de branche komt het grootste deel van onze non-food artikelen van onafhankelijke producenten uit Azië, bijvoorbeeld uit Bangladesh en China. Ondanks vooruitgang en economische groei in deze landen, variëren de sociale en ecologische omstandigheden aanzienlijk.
Het Beter Leven varkensvlees van Lidl komt van circa 200 boerderijen uit Noord-Brabant, Limburg of nét over de Belgische grens.
Er is een nieuw product bij Lidl: biologische kaas. Waar komt deze vandaan? Van boer Wilfried uit Biddinghuizen.
Voor groente en fruit dat van ver komt, zijn we aangesloten bij het Sustainability Initiative Fruit and Vegetables (SIFAV) van het Initiatief Duurzame Handel (IDH). Binnen dit samenwerkingsverband werken we aan de verduurzaming van groente en fruit uit Zuid-Amerika, Azië en Afrika.
Lidl is een discountformule die zich kenmerkt door eenvoud en eigen kwaliteitsmerken. Wij bieden klanten een duidelijk assortiment en tijdens de actieweken afwisselende producten. Het assortiment wordt jaarlijks uitgebreid en inmiddels kunnen klanten bij Lidl terecht voor circa 1800 basisproducten.
Lidl werd in de jaren dertig van de vorige eeuw in Duitsland opgericht als groothandel in groenten en fruit. In de jaren zeventig opende Lidl in Duitsland het eerste filiaal. Inmiddels is de Schwarz-groep, waartoe Lidl behoort, een van de grootste ondernemingen in de levensmiddelendetailhandel in Europa en daarbuiten.
Zo'n 85% van alle Duitsers kopen regelmatig bij ALDI. De producten gelden als goed en goedkoop. Experts schatten de omzet op zo'n 83 miljard Euro, 7 miljard meer dan de grootste concurrent LIDL. Bijna 40% van alle levensmiddelen wordt in Duitsland bij discounters als ALDI en LIDL gekocht.
Lidl heeft een groot zuivel-assortiment wat gemaakt wordt van weidemelk. De verse melk komt van koeien van het zwart- en roodbonte ras. Op de producten is dit te herkennen aan het weidemelklogo.
Zo krijgt prijzenvechter Lidl kipfilet aangeleverd van een Nederlandse en een Duitse slachterij, waarbij in de monsters van de Duitse kipfilet veel minder bacteriën zaten dan in die van de Nederlandse. De bond vraagt zich af wat Duitse slachterijen beter doen dan Nederlandse.
Nettorama domineerde het vleesgedeelte van het onderzoek vorig jaar met eerste plaatsen op vier aspecten. Op kwaliteit/versheid en deskundigheid neemt Poiesz de 1e plek over en de noordelijke formule doet dat ook op de hele ranglijst (van 7,20 naar 7,46).
Milner kaas won ruimschoots de smaaktest met een 7,5 als rapportcijfer. Maaslander, een ander bekend merk, eindigde met een 6,8 als tweede. De biologische kazen van Bastiaansen en Boer en Land deelde de derde plek (6,4). Milner Kaas, ook een kaas van Friesland/Campina, is te koop bij de meeste supermarkten.
In Gouda werden de Cheese Awards uitgereikt. De winnaars mogen zich een jaar lang de 'Lekkerste van Nederland' noemen. De awards worden elk jaar uitgereikt in twee categorieën: Dit jaar waren dat 'Gouda 48+ oud' en 'Geitenkaas 50+ belegen'.
Lidl. Lidl is een Duits bedrijf. En in Duitsland spreken ze Lidl niet uit als liddel maar als liedel.
Het gros van de producten (90 procent) is speciaal voor Lidl geproduceerd: Lidl-merken dus. Daardoor heeft het bedrijf meer controle over de productiekosten (en dus de prijzen) én zijn er geen tussenpersonen die voor extra kosten zorgen.
Onze producten zijn niet alleen supergoedkoop, ze zijn ook nog eens van supergoede kwaliteit! Het is dan ook geen toeval dat onze producten regelmatig als beste uit diverse testen komen van bijvoorbeeld Consumentenbond en BNNVARA's Kassa.
Lidl is de goedkoopste met huismerken, Albert Heijn nét iets duurder dan Jumbo. De verschillen zijn klein, maar Lidl is de goedkoopste supermarkt als het om huismerken gaat. Aldi en Lidl hebben traditiegetrouw de goedkoopste huismerken, maar nu staat Lidl alleen aan kop.
Samen met zijn neven Berthold en Theo Albrecht beschikt de Aldi-familie over €33,2 miljard. Dieter Schwarz, eigenaar van concurrent Lidl, prijkt met €12,5 miljard euro op de derde plaats.
De verkoop van 'no name-producten' aan consumenten die het niets uitmaakte om artikelen uit dozen te pakken werd een succes. Het recht om de nieuwe supermarkt Lidl te noemen, kocht Schwarz voor 1.000 mark van Ludwig Lidl, een leraar in het beroepsonderwijs.
De naam ALDI komt voort uit Albrecht Discount. Onder deze naam gaat Theo Albrecht verder en in 1962 breidt hij verder uit in Noord-Duitsland en sinds 1973 ook in Nederland.
Als je bij het boodschappen doen huismerken koopt, dan kun je het best naar Lidl. Daar zijn de prijzen namelijk het laagst. Dat blijkt uit een onderzoek van de Consumentenbond. Daarmee is Lidl goedkoper dan Aldi, de andere bekende Duitse discounter.
Huismerken zijn doorgaans eigendom van een detailhandelsconcern of distributeur, of van een inkoopcombinatie, een organisatie waarin winkeliers uit het midden- en kleinbedrijf samenwerken. De eigenaars hebben de controle over deze merken en ze worden exclusief verkocht in de desbetreffende distributieketen.
Wie in het buitenland een Lidl bezoekt, valt op dat er naast huismerken ook A-merken in de schappen liggen. Dat betekent dat je dus niet alleen de Lidl huismerkcola kunt kopen, maar ook flessen Coca Cola. En tussen alle zakken huismerkchips liggen ook zakken Lays.
Met een omzet van 44,6 miljard euro boekten de supermarkten een relatief beperkte groei van 1,7 procent. Albert Heijn blijft nummer 1 en zag zijn aandeel stijgen met 0,9 procent in vergelijking met 2020, waarvan 0,2 procent door de overname van 38 Deen-winkels.