Nike is een Amerikaans bedrijf dat in 1964 is opgericht als Blue Ribbon Sports. Het concern, dat tegenwoordig sportschoenen, -kleding, -accessoires en -apparatuur verkoopt, veranderde in 1978 haar naam in Nikè, naar de Griekse godin van de overwinning.
(officieel uitgesproken als [ˈnaɪki], maar buiten de Verenigde Staten ook wel als [ˈnaɪk]) is een Amerikaans concern en fabrikant van sportschoenen, sportkleding, sportuitrustingen en accessoires.
China is misschien wel het belangrijkste land voor Nike samen met Vietnam. Hier word het grootste gedeelte van de Nike schoenen collectie geproduceerd. Nike schoenen bestellen uit China kan dus heel goed, je moet alleen goed opletten of dit geen neppe Nike schoenen betreft.
De eerste schoenen verkochten de twee in 1964 uit de kofferbak van Knight's Volkswagen-busje. Een paar jaar later veranderden ze de naam van hun bedrijf in Nike, naar de Griekse godin van de overwinning. Knight liet in 1971 het legendarische Swoosh-logo ontworpen door een studente.
NIKE, afkorting van Nationale Informationsstelle für Kulturgüter-Erhaltung.
3. Nike. Het is naaik, toch? Nee, het is naikie.
Sommigen denken dat de swoosh refereert aan de beweging van een atleet, gelijk aan het geluid dat een zweep maakt. Anderen houden vast aan hun geloof dat de swoosh de vleugels aan de voeten van de godin Nikè zijn, maar dan omgekeerd. Het zou een teken van snelheid en elegantie kunnen zijn.
Op milieugebied scoort het bedrijf goed. Het milieumanagementsysteem is prima, maar het officiële milieubeleid is mager. Nike heeft een uitgebreid programma om de hoeveelheid CO2-uitstoot te verminderen. Daarnaast is het een doel om vanaf 2025 volledig duurzame energie te verbruiken in alle bedrijfspanden.
Nike had in mei 2017 985 brandstores over de hele wereld. Het jaar ervoor waren dat er 919. De grootste Nike-winkel ter wereld is de flagshipstore in SoHo, New York met vijf verdiepingen en ruim 5.100 vierkante meter vloeroppervlak.
In het Nike logo hoort een kromming te zitten, de nagemaakte is vaak hoekiger. Daarnaast is de valse Swoosh meestal rafelig en niet goed uitgesneden. Ook de kwaliteit van de Swoosh is vaak slecht, er wordt gebruik gemaakt van goedkoop plastic wat meer glimt.
Nike heeft zichzelf ten doel gesteld in 2015 een verminderde CO2-uitstoot van 20 procent te behalen en haar afval wereldwijd met 10 procent te verlagen. Bovendien wil het concern in 2020 geen gevaarlijke chemische stoffen meer gebruiken in haar gehele productieketen – dit alles ten opzichte van 2011.
Zoek een productiesticker aan de buitenkant van de doos.
De sticker moet stevig op de doos zitten, zonder luchtbellen eronder. Hij moet er volledig en makkelijk te lezen uitzien. Nep Jordans hebben vaak een vervormde of scheve productiesticker. Als hij slordig geplaatst is of moeilijk te lezen, is dat een rode vlag.
De band nam in 1997 het nummer "A.D.I.D.A.S." op, dat tot acroniem was gemaakt van "All Day I Dream About Sex".
Sinds 2020 is 100% van het katoen dat we gebruiken in al onze producten gecertificeerd biologisch, gerecycled of afkomstig van deelnemers aan het Better Cotton Initiative (BCI).
Adi Dassler begon adidas op 18 augustus 1949 omdat hij een verschil wilde maken voor sportieve prestaties. 70 jaar later heeft adidas niet alleen een onuitwisbare indruk gemaakt op sport en sporters, maar ook op mode, muziek, cultuur, duurzaamheid en meer.
Nike fel tegen kinderarbeid
De talrijke demonstraties en acties hadden effect. In 1998 deed Phil Knight een belofte: Nike zou een einde maken aan kinderarbeid en de omstandigheden in fabrieken gingen radicaal verbeteren.
De Duitse sportgigant maakt zich sterk voor de bescherming van mensenrechten. Zo hanteert het een verbod op kinderarbeid, dwangarbeid en discriminatie bij de productie in landen als China, Vietnam en Indonesië. Verder is Adidas glashelder over omkoping en corruptie.
Het doel met Move to Zero is om in 2030, 30% minder CO2 uitstoot te leveren met Nike. Ook worden er niet alleen steeds meer sneakers gemaakt van gerecyclede materialen, maar ook kleding, speeltuinen en (ren) banen. Nike daagt zichzelf uit om zo ver mogelijk hierin door te gaan!
Nikè of Nike (Oudgrieks: Νίκη, Níkê) was de godin van de overwinning in de Griekse mythologie. Haar Romeinse equivalent is Victoria. De oorspronkelijke betekenis van Nikè is waarschijnlijk de bliksem. Daarom is zij onafscheidelijk verbonden met Zeus.
Naast het leveren van kwaliteit voor een redelijke prijs maakte Nike vooral naam door de lucratieve samenwerking met beroemde atleten, zoals Michael Jordan, de voetballers van het Nederlands mannenelftal, golfer Tiger Woods en tennissterren Roger Federer, Serena Williams en Maria Sharapova.
De oorsprong van de swoosh
Bij het NIKE logo is dit ook het geval. Het begon namelijk allemaal in 1971. In 1971 was het Carolyn Davidson die de swoosh voor het eerst tekende. Als studente grafisch ontwerp in Portland in de Verengde Staten kreeg ze van ene Phil Knight de opdracht om voor hem een logo te ontwerpen.
De Duitse voedingsmiddelenproducent Dr. Oetker heeft de verwarring rond de uitspraak van het merk ietwat aan zichzelf te danken. Hoewel de naam van de Duitse dokter oorspronkelijk op zijn Duits als "eut-ker" werd uitgesproken, noemde het bedrijf zichzelf in reclamespotjes jarenlang consequent "dokter oet-ker".
Bose. Niet boos worden, maar Bose spreek je niet uit als Boze. Je zegt Booz.
Dat moet dus anders: Daar heb je het: 'ie-KIE-ja', is hoe ze de naam oorspronkelijk bedoelden. Gewoon, dat je het weet.