De winst zelf zal waarschijnlijk op de bank staan en komt hierdoor aan de debetzijde van je balans te staan. De debetzijde bestaat immers uit je bezittingen: de activa. De winst moet ergens in geïnvesteerd zijn of op het banksaldo staan. Zo komt de balans weer in evenwicht.
Een balans heeft een linker- en een rechterkant. De linkerkant is de activa- of debetzijde. Aan deze kant staan je bezittingen, zoals bijvoorbeeld geld, goederen of debiteuren, mensen die nog geld aan jou moeten betalen. Aan de rechterkant staat de passiva-, of creditzijde.
Je berekent de nettowinst door van de omzet de inkoopwaarde eraf te halen en deze uitkomst vervolgens te verminderen met de bedrijfskosten.
Hieronder een voorbeeld van waar het eigen vermogen in onderverdeeld kan zijn: (Aandelen)kapitaal. Reserves. Onverdeelde winst.
Wat is activa en passiva op je balans
De activa bevat al je bezittingen, zoals je bedrijfspand, voorraden, vervoersmiddelen, maar ook het nog te ontvangen geld (debiteuren).
Passiva zijn het eigen vermogen en de schulden van een bedrijf of persoon. Ze laten zien hoe een bedrijf of persoon gefinancierd is. Je vindt deze boekhoudkundige term op de balans en de winst-en-verliesrekening. Zie in één oogopslag je passiva in een cloud-based boekhoudprogramma als Debitoor.
Een winst- en verliesrekening is een periodiek overzicht van opbrengsten en uitgaven van een onderneming. Het is het financiële huishoudboekje over een tijdvak, meestal een jaar. Je maakt een optelsom van alle opbrengsten verminderd met de kosten in je bedrijf.
Je nettowinst na belastingen is het eindsaldo van je Winst-en-verliesrekening.
Een balans is een overzicht van alle bezittingen en schulden van een onderneming. De balans heeft een debet- en een creditzijde. Aan de debetzijde (linkerkant) staan alle bezittingen van de onderneming. Aan de creditzijde (rechterkant) staan alle schulden van de onderneming.
Omzet: de opbrengsten van de levering van goederen en/of diensten in het afgelopen jaar. Kostprijs omzet: de kosten die betrekking hebben op de omzet, zoals de inkoop van goederen. Het verschil tussen de omzet en de kostprijs omzet is de brutomarge.
Een ander woord voor winst/verlies is bedrijfsresultaat. Deze begrippen duiden dus hetzelfde onderdeel aan, al klinkt het woord resultaat wat neutraler dan winst of verlies.
Omzet, dat zijn de opbrengsten inclusief de btw. De winst van je bedrijf bereken je door de kosten van de opbrengsten af te trekken. De kosten zijn dus belangrijk als je de winst van je bedrijf berekent.
OPBRENGSTEN & KOSTEN
Op de balans staat de post 'Winstsaldo' onder het 'Eigen Vermogen'. Dit onderdeel geeft aan dat het het bedrijf is gelukt om zelf extra bezit te creëren.
Je gebruikt de creditzijde om je schulden te boeken en de debetzijde om bezittingen te boeken. De term stamt eigenlijk uit de tijd dat er nog geen rekenmachines waren. Hiermee kon men de positieve en negatieve getallen goed uit elkaar houden.
Activa zijn bezittingen en passiva zijn de schulden van een onderneming. Hoeveel zakelijk geld jouw bedrijf volgens de balans heeft staat op de activazijde. Daarnaast is op de passivazijde te zien wie de eigenaar van dat geld is.
De passivazijde op de balans bevat de vermogensopbouw die hierbij hoort. Voorbeelden van passiva: eigen vermogen (reserves), vreemd vermogen (crediteuren, voorzieningen en leningen).
Het eigen vermogen is daardoor dus een sluitpost om alles kloppend te maken, en hier maakt de winstreserve onderdeel van uit. De winst zelf zal waarschijnlijk op de bank staan en komt hierdoor aan de debetzijde van je balans te staan. De debetzijde bestaat immers uit je bezittingen: de activa.
= Winst (of verlies) van het boekjaar
De te bestemmen winst kan uiteindelijk verschillen van de winst van het boekjaar. Belangrijk is om in gedachten te houden dat niet alle ontvangsten en uitgaven betekenen dat er geld in of uit de vennootschap gaat.
De winst- en verliesrekening geeft een overzicht van de omzet en de kosten van een onderneming in een jaar. Hiermee kun je zien of een onderneming winst maakt of verlies lijdt.
De winst van je bedrijf bereken je door de kosten van de opbrengsten af te trekken, we weten dat je omzet de opbrengsten inclusief de btw. De kosten zijn dus belangrijk als je de winst van je bedrijf berekent.
Het bedrijfsresultaat na het betalen van de belasting is het bedrag wat u daadwerkelijk te besteden heeft, uw nettowinst.
Bedrijfsresultaat of nettowinst (na belasting)
Het nettobedrijfsresultaat is het bedrag dat overblijft voor de eigenaar of aandeelhouder: de winst. Dus na aftrek van alle vennootschaps- of inkomstenbelastingen.
De balans geeft op een bepaald tijdstip de financiële positie van een onderneming weer. Het is een overzicht van de bezittingen, de schulden en het eigen vermogen. De winst-en-verliesrekening (ook wel resultatenrekening genoemd) geeft het financiële resultaat weer over een bepaalde periode.
De winst- en verliesrekening, ook wel resultatenrekening, laat zien of het bedrijf winst of verlies heeft gemaakt over een bepaalde periode. Hierin worden alle verkopen (totale omzet) en de totale kosten tegenover elkaar gezet.
De eindbalans is een overzicht van alle bezittingen, het vreemd vermogen (de schulden) en van het eigen vermogen aan het einde van een periode. Meestal komen de cijfers voor de eindbalans voort uit de beginbalans en uit eventuele tussentijdse resultatenrekeningen.