De missie is de opdracht, de bestaansreden van de organisatie. De visie geeft aan waar de organisatie in de toekomst wil staan. De strategie geeft aan hoe de organisatie de visie verwezenlijkt. Tenslotte zijn er de organisatiedoelen: de concrete vertaalslag van de strategie.
Een missie definieert vanuit het NU het bestaansrecht en identiteit van de organisatie. Door middel van je missie geef je aan wie je bent, wat je doet en wat je wil bereiken. Je missie is tijdloos, maar wel toe te passen op dit moment. Een missie staat dus, in tegenstelling tot een visie, niet ter discussie.
De missie omschrijft WAAROM je als organisatie bestaat en WAAROP je inzet. Ze beschrijft dus je primaire functie of permanente opdracht. De missie geeft dus een antwoord op de vraag: wat doen jullie? De visie omschrijft WAARVOOR je staat.
Een onderneming streeft dus in het algemeen naar het behalen van winst, om de eenvoudige reden dat voortdurende verliezen uiteindelijk leiden tot het uiteenvallen van de onderneming. Maar dat wil zeker niet zeggen dat het streven naar een zo hoog mogelijke winst het enige doel van alle ondernemingen is.
Je moet formuleren wat je wel wilt en je moet niet formuleren wat je niet wilt. Anders gezegd: formuleer wat je wilt bereiken en formuleer niet wat je wilt afleren. Een doel is dus niet om te stoppen met roken. Kortom: Een doel moet altijd gaan over wat je wél wilt en niet over wat je niet (meer) wilt.
Zorg ervoor dat je doelen specifiek, meetbaar, haalbaar, relevant en tijdsgebonden zijn. Je hebt een grote kans om SMART-doelen te bereiken dan doelen die vaag en breed zijn, of geen specifieke doeldatum voor voltooiing hebben.
De missie van Nike is het brengen van inspiratie en innovatie voor iedere atleet ter wereld. In de ogen van Nike is iedereen met een lichaam een atleet. Al vele jaren werkt Nike met de producten van Synobsys.
Een missie is afgeleid van de visie. Om je missie te kunnen formuleren, moet je de visie als uitgangspunt nemen. Vragen die je moet stellen voor de formulering van een missie zijn: – Wat willen we als organisatie bereikt hebben?
Stel julliezelf dan de volgende vragen: Wat was tot de coronacrisis de belangrijkste reden van ons bestaan? (missie) Welke impact willen we daarmee hebben? Welke lange-termijn verandering willen we ermee bewerkstelligen? (visie)
Een aantal kenmerken van een goede visie: Relatief stabiel en consistent in de tijd. Biedt inspiratie en houvast bij verandering. Geeft het doel aan en niet de weg hoe de organisatie dat doel gaat bereiken.
Het gaat bij het formuleren van een visie om het gezamenlijk vaststellen van een toekomstbeeld en de gedroomde positie van de organisatie daarin. Het is een gezamenlijk beeld, gedeeld door alle betrokkenen, dat een verwachting geeft van de voor de organisatie relevante toekomst.
(1) Een bepaalde toestand die men in de toekomst wil bereiken. (2) Een te bereiken effect (een verandering, verbetering, vernieuwing) waarop men zich in het kader van een project richt.
Een doelstelling is een beschrijving van het gewenste resultaat dat een persoon of een organisatie wil behalen of naar streeft. Op persoonlijk vlak is 'ik wil binnen 3 maanden mijn rijbewijs halen' een voorbeeld.
De zoektocht naar de behoefte van de klant en het bijpassende concept heeft alles te maken met de missie van IKEA: 'Een beter bestaan creëren voor zoveel mogelijk mensen'. Dat doet het bedrijf door dichter bij de klant te staan, in te spelen op gemak en dat alles op een duurzame manier vorm te geven.
Apple's missie luid als volgt: "Apple zet zich in om studenten, docenten, creatieve professionals en consumenten over de hele wereld in om de beste persoonlijke computerervaring te bieden met innovatieve hardware, software en internet mogelijkheden." Het globale branding succes is nauw verbonden aan deze missie, omdat ...
Een persoonlijke visie is het bewustzijn van wat echt belangrijk voor je is, vertaald in een concreet beeld van wat je wilt bereiken. Een persoonlijke visie komt van binnenuit, je kunt je er met hart en ziel voor inzetten. Vanuit die visie kun je dan kijken naar je sterke en zwakke punten.
Als het leven een doel heeft dan is dit doel door iets of iemand gesteld. Dat betekent dus dat er een eenheid is (noem het God, natuur, het universum) die bepaalde wensen heeft en graag een bepaalde uitkomst ziet. Want als de uitkomst je niets kan schelen, hoef je ook geen doel te stellen.
Een doel geeft je een richting in je leven. Je zegt eigenlijk tegen jezelf wat jij uit jouw leven wilt halen. Dit zal het gevoel over jezelf drastisch verbeteren. Doelen geven betekenis - doelen geven betekenis aan de successen die je wilt bereiken.
Doelen stellen is het proces van het selecteren van zaken die je wilt bereiken. Een doel is iets wat je bewust nastreeft. Om meer inzicht te krijgen in welke doelen je wilt stellen en op wat voor manier je ze wilt bereiken kun je een aantal vragen stellen: - wat wil je bereiken?