Het bedrijf werd in 2000 opgericht door Raymond Cloosterman, een voormalig medewerker van Unilever. Met een kleine investeringskring van vrienden begon het bedrijf in een kelder aan de Herengracht in Amsterdam. Het eerste filiaal van Rituals opende zijn deuren in de Kalverstraat, eveneens in de hoofdstad.
Rituals staat voor rustgevende rituelen maken van dagelijkse handelingen. Ook in de eigen organisatie. Daartoe zoekt Rituals mensen met de juiste energie. Wanneer je het hoofdkantoor van Rituals in hartje Amsterdam binnenloopt, word je verrast door dezelfde sfeer als in de winkels zelf.
Raymond Cloosterman, de latere oprichter van het Nederlandse beautymerk Rituals, groeit op in Nijmegen.
Rituals begrijpt heel goed dat het niet gaat om de producten zelf. In plaats daarvan verkopen ze pure luxe en verwenmomenten, zowel voor jezelf als om anderen mee te verrassen. Dat is geld waard, waardoor je bereid bent om 2x zoveel te betalen ten opzichte van vergelijkbare producten bij andere merken.
Daarnaast reageren bepaalde geurstoffen op zonlicht, waardoor je huid beschadigd en uiteindelijk verouderd. Zo ook The Rituals anti-aging serums. Het zit vol met irriterende stoffen, die dus voor aging kunnen zorgen.
Rituals is een Nederlands cosmeticabedrijf met meer dan 800 winkels, verspreid over 33 landen. Het assortiment bestaat met name uit luxueuze hygiëneproducten, zoals zeep, bodyscrubs en crèmes, waarbij oriëntaalse geuren het uitgangspunt zijn.
"De filosofie van Rituals zit dicht aan tegen de tijdsgeest van nu, waarin mindfulness en yoga een belangrijke rol spelen", zegt hij. Dat zijn bedrijf veel innoveert is de andere succesfactor: "Zelfs midden in de crisis groeiden wij door, omdat wij blijven investeren in innovatie, mensen en winkels."
We verkochten luxe producten voor een betaalbare prijs. We hadden geen doelgroep op basis van leeftijd, of geslacht, maar op basis van mindset: mensen die wilden genieten. En we zetten in op het creëren van kleine geluksmomentjes, even stilstaan in de hectiek van alledag.
We zijn een wereldwijd merk dat in het jaar 2000 is opgericht in Amsterdam. Tegenwoordig is Rituals actief in meer dan 807 winkels, 2700 shop-in-shops verspreid over 33 landen in Europa, Azië, het Midden-Oosten en Noord- en Zuid-Amerika.
Persoonlijk leven. Cloosterman is getrouwd met Colette van Eerd. Zij is telg uit de superfamilie Van Eerd en sinds 2011 ceo bij Jumbo. Samen hebben ze 4 kinderen en wonen ze een groot deel van het jaar in het Belgische Knokke.
Rituals Cosmetics Enterprise B.V. is een Nederlands cosmeticabedrijf met circa 800 winkels, verspreid over 27 landen, waarvan er 111 in Nederland.
Tegenwoordig beheert Rituals meer dan 600 winkels in 27 landen in Europa, Azië, het Midden-Oosten en Noord-Amerika. Volgens de strategie van het bedrijf worden alle winkels in eigen beheer gerund. We gebruiken daarom geen franchisesysteem in nieuwe landen of in de landen waar we momenteel al winkels hebben.
Cosmeticaketen Rituals maakt geen reclame voor zijn producten, maar probeert klanten aan zich te binden via social media. “Op de verschillende social media-kanalen hebben we direct contact met onze klanten”, vertelt hoofd marketing van Rituals, Nicole Verburg, donderdag tijdens het Social Media Congres 2012.
Je zoekt een mooi plekje in je huis (woonkamer, slaapkamer, badkamer - het kan allemaal) en zet daar het flesje neer. Je steekt de stokjes erin en rangschikt ze een beetje netjes. Tadaaa! Je wordt direct happy van het aroma en het enige wat je hoeft te doen, is de stokjes iedere 4-5 dagen even omdraaien.
Alle producten zijn gemaakt van natuurlijke ingrediënten en ingrediënten van natuurlijke herkomst, die op verantwoorde wijze verkregen zijn.
Hoe natuurlijk zijn onze producten? We maken onder ander gebruik van natuurlijke, duurzame en biologische ingrediënten, echter voor alles wat de natuur ons niet kan geven, gebruiken we veilige alternatieven. Gebruiken we parabenen? De producten van Rituals bevatten geen parabenen!
Het assortiment van Rituals bestaat voor 70% uit producten met tenminste 90% bestanddelen van natuurlijke oorsprong. En daar komen er elke dag meer bij. Alle producten zijn met de Clean & Conscious tool beoordeeld op circulariteit, biologische afbreekbaarheid, CO2-voetafdruk en natuurlijke oorsprong.
We gebruiken geen microplastics of microbeads in onze producten.
Heerlijke zachte crème, die snel intrekt en makkelijk uitsmeert. Daarnaast ruikt de crème ook erg lekker. Sinds ik deze crème gebruik voelt mijn huid veel soepeler aan in de ochtend, erg prettig.
Dermatologisch getest op de gevoelige huid. Huidgevoel zonder olie, parfumvrij. The Ritual of Namasté Sensitive productlijn bestaat uit formules die speciaal ontwikkeld zijn om de huid te kalmeren en verzachten.
Volgens veel vrouwen is het lekkerste Rituals parfum niet al te lastig te kiezen, het is namelijk Poème d'Azar. Dit verrassend zoete, zachte en poederige parfum is een prettige aanwezigheid. Dat wil niet zeggen dat het parfum licht is.
De beste Rituals handzeep is wat ons betreft de Happy Buddha handzeep. Deze geur maakt ons helemaal vrolijk als we hem rijkelijk over onze handen verdelen. De geur bevat zoete sinaasappel en cederhout. De perfecte combinatie.