Een velgrem naaf kun je niet ombouwen naar schijfrem. Je kunt het wel om (laten) spaken maar met een dergelijke set kun je dan inderdaad net zo goed een nieuwe set wielen aanschaffen.
De beste remmen zijn hydraulische schijfremmen. Aanvankelijk monteerden fabrikanten ze alleen op mountainbikes, maar tegenwoordig zie je ze ook op elektrische fietsen. Pluspunten: In tegenstelling tot velgremmen werken ze uitstekend in de regen en onder modderige omstandigheden.
Hoeveel (moeite) het monteren kost, hangt af van je fiets. Er zijn wielen die geschikt zijn voor zowel velg- als schijfremmen. Heb je zulke wielen dan passen de schijven gewoon op de naven, dat is gratis. In andere gevallen zal je een nieuwe wielset moeten aanschaffen.
Mechanische schijfremsystemen ombouwen tot hydraulische is onmogelijk. Al bij al zijn er dus veel redenen waarom jouw gewone racefiets niet compatibel is met schijfremmen. Ombouwen is helaas geen optie.
Remblokken en -schijven vervangen
Heel gemiddeld genomen gaat een set remblokken zo'n 60.000 km mee, van een set remschijven is gemiddeld circa 100.000 km te verwachten, maar de afwijkingen op het gemiddelde kunnen groot zijn.
De meest voorkomende reden van piepende remmen zijn vieze of vette remonderdelen. Met name schijfremmen kunnen enorm gaan piepen als hier een beetje vettigheid op zit. Je remmen kunnen vies en vet worden tijdens het fietsen. Bijvoorbeeld door opspattend water van de weg of modder waar olieresten in zitten.
Velgremmen zijn makkelijk te onderhouden en vragen nauwelijks onderhoud, terwijl schijfremmen uitermate betrouwbaar zijn, maar iets meer onderhoud vergen. Bovendien is het afstellen en onderhouden iets lastiger dan bij velgremmen.
Voordelen van hydraulische schijfremmen:
De remvloeistof die onder druk staat, werkt als een versterker waardoor de rijder minder wordt belast. Je remt daardoor meer met minder kracht. Betere remkracht dan mechanische remmen.
Schijfremmen vereisen weinig onderhoud, maar de remblokken slijten wel (soms zelfs heel hard). Zodra het remmateriaal van het blokje dunner is dan 0,5 mm, vervang dan de blokjes. Vervang de schijven zodra deze 1,5 mm dik zijn. Doe ook deze simpele onderhoudsbeurt van je fiets regelmatig.
Controleer de status van je remblokken regelmatig. Remblokjes zijn voorzien van slijtage-indicatoren. Wanneer de inkepingen in het blokje zijn verdwenen dan is je remblokje versleten en moet deze vervangen worden.
Doorsnee remblokjes gaan tussen de 30.000 en 50.000 kilometer mee. Maar er wordt aangeraden om dit te controleren na 15.000 kilometer. Remschijven daarentegen hebben een langere levensduur. Door de bank genomen kunnen de remschijven pas verslijten na 110.000 kilometer, maar dat is uiteraard geen geschreven wet.
Versleten remschijven herkennen
Zodra de remschijven versleten zijn kun je dit merken door een schurend geluid of door trillingen tijdens het remmen. Ook kun je het zien wanneer je de remschijven bekijkt en sporen van haarscheuren vertonen of kromgetrokken zijn.
Zo zijn er elektrische fietsen met een hydraulische remschijf. Over het algemeen staat dit bekend als het beste remsysteem. De schijfremmen maken namelijk gebruik van een remschijf in zowel het wiel en de kabels met behulp van een hydraulische vloeistof.
Je komt dit remsysteem regelmatig tegen op E-Bikes, elektrische-, toer- en vakantiefietsen. De hydraulische velgrem van Magura werkt als volgt, door het inknijpen van de hendel wordt olie vanuit de remhendel, de hoofdremcilinder, door de remleiding heen geperst. Deze verplaats zich dan richting de remcilinders.
Bij de hydraulische velgrem worden er remblokjes met behulp van oliedruk op de velg gedrukt. Dit zorgt voor een krachtig remeffect.
Waarom een schijfrem inremmen:
De remblokken rem je in door de temperatuur te laten stijgen door wrijving op de schijf. Dit kun je het beste doen door met een snelheid van ongeveer 30 km/u te remmen naar 0 en dit 10 keer te herhalen vlak achter elkaar. Dit doe je voor zowel de voor als achterrem afzonderlijk.
Wanneer remblokken vervangen moeten worden is sterk afhankelijk van de wijze waarop jij de auto gebruikt. Voor remschijven geldt dat ze gemiddeld 110.000 kilometer mee kunnen. Maar rijd je nou vaak in files bijvoorbeeld, dan wordt zo ongeveer de helft van 110.000 kilometer aangehouden.
De meeste frames/ fietsen zijn zo gebouwd dat een 140mm schijf gemonteerd kan worden en dat er voor een 160mm een adapter nodig is. Dus als je voor makkelijk gaat, kies je ook het liefste voor 140 mm.
In remmen kun je doen door een tijdje rond te fietsen met de rem een klein stukje ingedrukt. Hierdoor worden de remschijf en blokken heel warm wat er vervolgens voor zorgt dat het piepende geluid verdwijnt. Ook kan het veroorzaakt worden door vettigheid of viezigheid op de remschijf of blokken.
Spuit Brake Cleaner niet rechtstreeks op je remschijf maar in een schone doek en neem daarmee de remschijf af! Zo geef je straatvuil en vettigheid geen kans om in te werken op je remblokken. Daarmee voorkom je piepende schijfremmen, behoud je optimale remkracht en gaan je remblokken langer mee.
Voor het schoonmaken van je fiets remschijven raden wij WD-40 Bike Degreaser aan. Dit is op basis van oplosmiddel waardoor het vet, olie, stof en vuil verwijdert zonder residu achter te laten. Deze spray is eigenlijk bedoeld voor de fietsketting, maar het werkt ook goed bij het reinigen van de remschijven.