Alles hangt af van wat u zoekt… Om zo weinig mogelijk last te hebben van turbulenties, moet men dicht bij de vleugels zitten, want op die plek is het vliegtuig het meest stabiel. Om bij de eersten te zijn bij het verlaten van het vliegtuig, zit u best links vooraan.
De beste plaats in economyclass: zo ver mogelijk vooraan, maar idealiter niét bij de (lawaaierige) keuken/toiletten. Hou er ook rekening mee dat je vooraan in economy aan of bovenop de vleugel kunt zitten. Dat wil zeggen dat het zicht naar buiten belemmerd wordt, gesteld dat je aan het raam zit.
Over het algemeen zit je op een stoel achterin de cabine het meest veilig en dan ook nog in de buurt van een nooduitgang. Ook de plekken aan het gangpad zijn wat veiliger als er iets gebeurt, omdat je dan eerder het toestel kunt verlaten.
In principe hoef je hier helemaal niet over na te denken, aangezien vliegen nog steeds een ontzettend veilig vervoersmiddel is. Wel zijn er statistisch gezien plekken waar je de meeste kans op overleven hebt. Volgens onderzoek is er een lichte voorkeur voor plaatsen achterin het vliegtuig.
Zowel de kauwbewegingen die je maakt bij het eten als het slikken tijdens het eten en drinken, zorgen ervoor dat de buis tussen je keelholte en je middenoor – de buis van Eustachius – open gaat. Hierdoor loopt de druk er sneller doorheen en heb je minder last van je oren.
De beste stoelen in de B737-700 van Transavia zijn: 1A, 1B, 1C, 1D, 1E, 1F – je hebt hier iets meer beenruimte. 12A, 12B, 12C, 12D, 12E – door de nooduitgang heb je hier extra beenruimte. 13F – door het ontbreken van de stoel op rij 12 (in verband met de nooduitgang) heb je hier extra beenruimte.
Als je zo min mogelijk turbulentie wil voelen, moet je in het midden van het midden gaan zitten. Aan de 'raamkant' voel je meer turbulentie dan in het midden van het gangpad. Waar je niet moet zitten, is aan de achterkant van het vliegtuig - daar voel je turbulentie sterker dan in het midden of aan de voorkant.
De plek met het minste lawaai is voor de vleugels. In de meeste vliegtuigen bevinden de motoren zich onder de vleugels. Voor de vleugels zitten is net alsof je je achter een speaker bevindt. Al het geluid van de motor en de verstoorde lucht wordt daar de andere kant opgestuurd!
Turbulentie is vervelend voor passagiers maar het vliegtuig zal niet neerstorten. Het grootste gevaar is dat je een flinke smak maakt in het vliegtuig. Daarom moet je je riemen altijd om houden tijdens een turbulente vlucht."
Ga dan voorin zitten in het vliegtuig. Zo ben je als een van de eersten het vliegtuig uit, waardoor je eerder bij je aansluitende vlucht bent. Ook zonder transfer is het natuurlijk erg prettig om na een lange reis vlot het vliegtuig uit te kunnen.
Als je geen stoel reserveert, kun je tijdens het online inchecken kiezen uit de stoelen die nog vrij zijn. Check je op de luchthaven in, dan wijzen we je een stoel toe. Dat betekent dat je soms niet meer naast je reisgezelschap kunt zitten.
Het beste antwoord. Er storten ongeveer 100 vliegtuigen per jaar neer. Dat is vergelijkbaar met 1 vliegtuig dat neerstort elke 3 of 4 dagen. Dagelijks worden er echter ongeveer 90.000 tot 100.000 vluchten uitgevoerd.
In de Boeing 777-300 zitten de slaapcabines, ook wel genaamd Overhead Crew Rest (OCR), achterin bij de staart van het vliegtuig. Dat is een plek waar je de vliegbeweging meer ervaart. Je wordt als het ware in slaap gewiegd.
Soms staan delen van het toestel in brand en is er explosiegevaar. Ook gebeurt het weleens dat een vliegtuig neerkomt in zee, of op een andere plek die voor hulpdiensten moeilijk te bereiken is. Als er overlevenden zijn, worden die zo snel en veilig mogelijk uit het vliegtuig gehaald.
Opstijgen is minder gevaarlijk dan landen
80 procent van de vliegtuigongevallen doet zich voor drie minuten na het opstijgen en acht minuten voor het landen.
Minste turbulentie
Kies een stoel in het midden van het vliegtuig. Dit gedeelte ligt het dichtst bij het zwaartepunt van het toestel. Denk maar aan een wipwap. De twee buitenste punten gaan flink heen en weer terwijl het midden op zijn plek blijft.
Vind je het vervelend om turbulentie te hebben tijdens een vlucht? Volgens de piloot kun je dan het beste bij de vleugels gaan zitten, zeker bij een groot vliegtuig dat hoger vliegt. Dichterbij het midden heb je minder last van turbulentie waardoor je een stuk rustiger in het vliegtuig zit.
Wat niet direct hoeft te betekenen dat deze angst ook geheel terecht is. Kijkend naar het ergste wat kan gebeuren - namelijk dat een vliegtuig neerstort - dan is de kans zo'n 1 op 11 miljoen dat dit je overkomt. Ter vergelijking: de kans dat je omkomt door een fataal auto-ongeluk is 1 op 6.000.
Dat is moeilijk te zeggen. Ten eerste moet het vliegtuig gelokaliseerd worden. Afhankelijk van de manier waarop het neergestort is – intact het water in, of op 10 kilometer hoogte uit elkaar gespat – kan het wrak uitsluitsel geven.
Nooduitgang (extra beenruimte)
Deze stoelen worden in het oranje getoond en bieden in de meeste gevallen meer beenruimte. Iedereen zonder medische indicatie of zwangerschap mag hier plaats nemen.
De meeste airlines bieden beenruimte aan in twee varianten: op de eerste rij(en), of bij de nooduitgang. De eerste rij heeft doorgaans de meeste beenruimte, soms tot wel 120 centimeter. Bij de nooduitgangen is de extra ruimte vaak iets beperkter, maar nog steeds ruim – meestal tot zo'n 86 centimeter.
Een stoel op de eerste rij geeft je meer beenruimte, 91 cm. Je kan makkelijk naar het toilet en je bent bij de landing snel het vliegtuig uit. Deze reserveer je voor een basistarief van 16 tot 25 euro p.p. per enkele reis. Een stoel met extra beenruimte, 86 tot 100 cm, zit bij de nooduitgang.
“Per maand doet een stewardess minimum 62,5 vlieguren. Vlieguren zijn de uren dat het vliegtuig zichzelf op eigen kracht voortbeweegt. Dat wil zeggen: de momenten dat we dus echt in de lucht hangen. De andere uren waarin we bijvoorbeeld onze vlucht voorbereiden, zijn geen vlieguren.