Cng wordt meestal gemaakt door aardgas met behulp van een compressor te comprimeren tot een druk van ca. 200 bar. (In de VS wordt een hogere druk gebruikt.) Om van vloeibaar aardgas (lng) cng te maken wordt vaak een andere methode gebruikt: het aardgas wordt vloeibaar verpompt en op de gewenste druk verdampt.
Zal CNG nog duurder worden? Dat CNG “slechts” 20 procent is gestegen in prijs terwijl de aardgasprijs met 174 procent is toegenomen sinds het begin van dit jaar, dat vloeit voort uit het feit dat de CNG-verdelers langetermijncontracten hebben met de aardgasleveranciers.
Waar komt LNG vandaan? LNG komt vooral uit gebieden waar grote hoeveelheden aardgas zijn ontdekt, zoals Noord-Afrika, het Midden-Oosten en West-Indië. Voorbeelden van LNG-producerende landen zijn Noorwegen, Rusland, Nigeria, Algerije, Egypte, Oman, Qatar, Indonesië, Maleisië en Australië.
Auto's die op CNG rijden stoten veel minder vervuilende deeltjes uit dan een diesel- of benzinewagen. Specifiek gaat het om 90 procent minder stikstofoxide, 77 procent minder fijnstof en tot wel 30 procent minder CO2 of koolstofdioxide dan een benzinewagen.
LNG wordt geproduceerd in onder andere Qatar, Maleisië, Australië, Oman en Nigeria. Daar wordt LNG als aardgas gewonnen, vloeibaar gemaakt en per vrachtschip getransporteerd naar Europa, Amerika en Azië.
Het meeste gas zit in Rusland in de grond, en samen met Amerika zijn zij ook de grootste producent. Het allergrootste gasveld ter wereld is te vinden in Iran en Qatar.
Vooral door de sterk ontwikkelde industriële sector is Duitsland een grootverbruiker van olie en gas. Net als andere westerse landen is Duitsland voor de aanvoer hiervan afhankelijk van olie-exporterende landen uit het Midden-Oosten en van Rusland.
Wat met de tankstations voor CNG? De verkoop en productie van CNG-modellen loopt gewoon door, maar er zal dus niet meer worden geïnvesteerd in nieuwe CNG-technologie en research. "Voor CNG zitten we met een aflopend verhaal", bevestigt Sebastian Verhelst van UGent. "Er zit geen vernieuwing meer in dit verhaal.
Naast het brede scala aan voordelen dat rijden in een CNG wagen biedt, zijn er ook een aantal nadelen aan verbonden. Om te beginnen zijn CNG wagens duurder in aankoop dan voertuigen op benzine. De aanschafprijs van een CNG wagen ligt dichter bij de aankoopprijs van een dieselauto. Ook betaal je meer wegenbelasting.
CNG kost gemiddeld €1,64 per kilo, terwijl de huidige benzineprijs (februari 2022) €2,16 per liter is. Daar komt bij dat je met een kilo CNG meer kilometers kunt maken dan met een liter benzine. Grofweg ligt de prijs per kilometer voor CNG zo'n 50-75% lager dan bij benzine.
Europa verbruikt dit jaar al minder gas uit Rusland. Sinds januari 2022 komt rond een kwart van het gas dat in Europa wordt gebruikt uit Rusland. Dat was voorgaande jaren 40%. Nederland overlegt met andere Europese landen over maatregelen om dit proces te versnellen.
Zo blijkt uit cijfers van de Gasunie - verantwoordelijk voor het transport van aardgas in Nederland - dat in 2021 zo'n 33 miljard m3 gas uit Noorwegen, Rusland en overige landen ons land binnenstroomde. Een deel daarvan wordt gebruikt in Nederland, een ander deel stroomt weer door naar andere landen.
Het weer aanzetten van de kolencentrales en het importeren van vloeibaar aardgas (LNG) zijn de alternatieven die Nederland heeft om van het Russische gas af te komen. Dat zegt energiedeskundige René Peters van TNO.
Na 150.000 km was de motor aan gort. Je kan ook met CNG verbrande kleppen hebben op 100.000 km maar voor hetzelfde geld bol je probleemloos 500.000 km. Het is en blijft een stuk techniek. Ondertussen rij je wel goedkoop en minder mileubelastend.
Verder hebben CNG auto's, net als LPG auto's ook een benzinetank en dus ook een benzineverbruik. Voor een CNG tank is zo rond de 15 kg tankinhoud gangbaar en dan in de regel een gemiddeld praktijkverbruik van ergens tussen de 6 en 7 kg / 100 km.
Zoals het bedrijf meldt, kost Bio-CNG 99,9 ct / kg voor de L-gaskwaliteit en 112,9 ct / kg voor het H-type op alle OG-locaties in Duitsland.
Meestal beschikken deze over een 'dual fuel tank'. Hierdoor kunnen ze overschakelen op benzine als de CNG-tank leeg is. Afhankelijk van het model, kan u 300 à 800 kilometer op aardgas rijden. De totale actieradius van CNG-wagens met 'dual fuel tanks' bedraagt soms meer dan 1000 km.
Het gas is schadelijk wanneer een deel weglekt, en dat gebeurt bij verwerken en transporteren altijd. Door de hoge uitstoot tijdens de productie komen auto's op CNG onder aan de lijst van meest klimaatonvriendelijke auto's.
Bijtelling nadelig voor lpg
Dat autogas minder populair is in de zakelijke markt, komt door de bijtellingsregels. Dat wil zeggen het percentage van de catalogusprijs van de auto dat je bij je brutoloon op moet tellen voor het privégebruik van je auto. Het huidige systeem werkt sterk in het nadeel van lpg.
Eind 2021 bereikte CNG de grens van 2 euro per kilogram aan de pomp en ondertussen betaal je bijna overal in België meer dan 3 euro (voor laagcalorisch gas) of meer dan 3,5 euro (voor hoogcalorisch gas) per kilogram.
CNG is goedkoper dan benzine en diesel, maar duurder dan LPG. Het is maar op een zeer beperkt aantal plekken verkrijgbaar, dus het rijden op CNG vergt enige planning.
Na enig onderzoek is mijn conclusie dat het mogelijk moet zijn een CNG installatie op LPG te laten lopen, mist het release ventiel aangepast wordt, evenals de mengverhouding lucht/ brandstof. Er schijnen kits te zijn die zowel voor CNG als LPG gebruikt kunnen worden.
Het gasveld heet South Pars/North Dome Gas-Condensate. Wat is het precies? Inderdaad het grootste aardgasveld ter wereld, drie kilometer onder de Perzische Golf en net zo omvangrijk als de volgende top-20 bronnen in de wereld samen.
Veel Europese landen zijn traditioneel afhankelijk van (Russisch) gas. Duitsland en Italië zijn grote afnemers en sommige kleine landen, zoals Estland en Letland, krijgen bijna al hun gas uit Rusland. De gasbesparing is dus nodig.
Volgens gegevens van de Household Energy Price Index had Nederland in augustus te maken met de hoogste tarieven voor gas. Verschillen in de hoogte van de energierekening tussen landen hebben onder meer te maken met de energiemix, overheidsmaatregelen en het soort contracten dat energieleveranciers aanbieden.