Mazout kan in theorie als dieselbrandstof worden gebruikt. Omdat mazout een rode kleur heeft en grotendeels dezelfde eigenschappen heeft als diesel zou mazout als rode diesel kunnen worden gebruikt.Toch kan dit niet. Voor dieselmotoren is de zelfontbranding van diesel van groot belang.
Men zegt wel eens dat diesel en mazout hetzelfde zijn, behalve de rode kleur. Maar dit klopt niet! Om te beginnen is het verboden om mazout te gebruiken in een dieselmotor. Dit zou leiden een slechte werking van de motor, afzettingen op de motor, verhoogde uitstoot, en motorschade.
Mazout ,officieel gasolie-verwarming genaamd maar in de volksmond vaak stookolie of huisbrandolie, is een fossiele brandstof op basis van ruwe aardolie. Ruwe aardolie kan op zich niet gebruikt worden als verwarmingsbron. Daarvoor is raffinage nodig, een complexe werkwijze van distillatie en andere processen.
Technisch gezien kan je die rode diesel of stookolie in een diesel gooien, maar dat mag niet van Vadertje Staat, omdat er op brandstof voor auto's meer accijnzen betaald moet worden. Wie betrapt wordt met rode diesel in zijn tank, riskeert een boete van 500 euro.
Rode diesel is in 2013 afgeschaft, waardoor boeren het accijnsvoordeel verloren. Sinds de Russische inval in Oekraïne schoot de prijs van een liter diesel (notering van LTO Ledenvoordeel vanaf 4.000 liter) omhoog van € 1,35 naar de huidige prijs van € 1,53, met een piek in deze week van € 1,96.
Volgens brandstoffabrikant BP blijft brandstof in een afgesloten container bij een temperatuur van 30 graden drie maanden goed. Bij 20 graden is dat al meteen zes maanden.
Omdat de stookolie een rode kleur achterlaat in de tank van auto of vrachtwagen, is het gebruik ervan dus gemakkelijk op te sporen. Een bestuurder die met rode diesel rijdt, riskeert een boete van minstens 500 Euro, die kan oplopen tot 1.250 Euro voor grote hoeveelheden.
Je neemt een bak/pot of iets dergelijks met onderin een fijnfilter,deze bak/pot vul je met HOUTSKOOL,hieroverheen giet je de rode gasolie welke door het houtskool wordt ontdaan van zijn rode kleur,het houtskool absorbeert de kleurstof.
Rode diesel werd in Nederland in 2013 afgeschaft voor toepassing door onder meer boeren, tuinders en loonwerkers. Alleen scheepvaartbedrijven mogen er nog gebruik van maken. Het verschil tussen gewone en rode diesel was destijds 15 cent per liter.
Rode diesel is een brandstof die uit aardolie verkregen wordt. De brandstof wordt ook wel gasolie genoemd. Rode diesel valt onder een lager accijnstarief dan witte diesel, dus om het verschil tussen 'gewone' diesel en rode diesel duidelijk te maken wordt er aan laatstgenoemde een rode kleurstof toegevoegd.
Een landbouwvoertuig mag in bepaalde gevallen rijden op rode diesel, die volledig of gedeeltelijk vrijgesteld is van accijnzen. Maar dat is alleen toegelaten als het landbouwvoertuig een rode G-nummerplaat heeft.
Gasolie Diesel, vroeger bekend als Mazout Extra, is bruikbaar als alternatieve brandstof voor dieselmotoren, zij het alleen voor land- of bosbouwmachines, zoals tractoren, maaidorsers, ensileermachines enz.
Vroeger werd er wel eens een bepaald percentage petroleum bij de dieselbrandstof toegevoegd om te beletten dat deze stolde bij vriestemperaturen (paraffinevlokken), nu met de nieuwe diesels is het niet meer aan te raden om dit te doen, men voegt bij de diesel andere additieven om mazout vloeibaar te houden tot ongeveer ...
Noteer hierbij dat rode diesel lang zichtbaar blijft in de tank, omdat er een fractie van de kleurstof in de tank kan achterblijven. Dus ook als je daarna gewoon weer op witte diesel rijdt, kan je nog gepakt worden voor het tanken van rode diesel in het verleden.
Dieselolie of gasolie, kortweg diesel, is een aardolieproduct dat gebruikt wordt als brandstof voor dieselmotoren. De stof is genoemd naar Rudolf Diesel, de uitvinder van de dieselmotor.
Prijs mazout in Sint-Pieters-Rode : 1,1629 €/litre.
Mazout wordt gewonnen uit de raffinage van petroleum
Mazout, ook wel huisbrandolie of stookolie genoemd, is een afgeleide van ruwe petroleum. Mazout behoort tot de categorie van de fossiele brandstoffen. De moleculaire samenstelling van mazout hangt af van de oorsprong van de petroleum die als basis dient.
Alleen de auto's met een dieselmotor kunnen rijden of frituurolie. Je kan naast pindaolie of frituurolie ook best slaolie of zonnebloemolie gebruiken. Alleen het nadeel van deze oliën is dat de motor na een tijdje verstopt raakt en het dan niet meer doet.
In de praktijk is brandstof gemakkelijk zes maanden houdbaar en soms zelfs enkele jaren. Twijfel je aan de brandstof in je tank, voeg dan ongeveer een derde goede brandstof toe om de eigenschappen te herstellen, zo adviseert Auto55.
De bovengrondse opslag van diesel tot 300 liter is een verpakking. Vanaf 300 liter is er altijd een certificaat nodig. Maar dan kan het een opslagtank, een mobiele tank of een intermediate bulk container (IBC) zijn.
Brandstoffabrikant BP geeft daar richtlijnen over: in een afgesloten container en een bewaartemperatuur van 30 graden blijft brandstof 3 maanden goed. Bij een bewaartemperatuur van 20 graden is dat meteen 6 maanden.