Een eenheid die op een ISO-container met een lengte van 20 voet (6,10 m) gebaseerd is. Deze eenheid wordt gebruikt als een standaardmaat voor containers van verschillende capaciteit en voor het beschrijven van de capaciteit van containerschepen of -terminals. Eén ISO-container van 20 voet (6,10 m) is gelijk aan 1 TEU.
Een 40ft container wordt beschouwd als twee containers van 20ft of twee TEU.
1 TEU is een container van 20 voet lang, 8'0" breed en meestal 8'6" hoog. In het metrieke stelsel uitgedrukt is een TEU 6,10 meter lang, 2,44 m breed en 2,59 m hoog. Een container van 40 voet lang geldt als 2 TEU. Het externe volume van 1 TEU is 1360 kubieke voet, dat is 38,51 kubieke meter.
Eén TEU, een 20-voets zeecontainer, kan maximaal 21,8 ton laden. Deze containers hebben een toegestaan maximumgewicht van 30.480 kg, een leeggewicht van 2.400 kg en een nettolading van 28.080 kg. Alles wordt vanzelfsprekend gebouwd op de zwaarste belading.
TEU is de aanduiding voor de afmetingen van containers. De afkorting staat voor Twenty Foot Equivalent Unit. 1 TEU is een container van 20 voet lang, 8 breed en meestal 8,5 hoog. In het metrieke stelsel uitgedrukt is een TEU 6,10 meter lang, 2,44 meter breed en 2,59 meter hoog.
Een eenheid die op een ISO-container met een lengte van 20 voet (6,10 m) gebaseerd is. Deze eenheid wordt gebruikt als een standaardmaat voor containers van verschillende capaciteit en voor het beschrijven van de capaciteit van containerschepen of -terminals. Eén ISO-container van 20 voet (6,10 m) is gelijk aan 1 TEU.
Een 40 ft container is een van de grotere containers qua formaat. Deze wordt vooral gebruikt voor de opslag van goederen, maar ook voor intermodaal transport of verschepingen. De afmetingen van een 40ft zeecontainer zijn: 12,2 x 2,44 x 2,59 meter.
Eerst maar eens de (duizelingwekkende) cijfers: Icon of Seas is 365 meter lang, de lengte van zo'n 3,5 voetbalvelden. Het schip heeft 2805 hutten en 20 dekken. Er is plek aan boord voor maximaal 7600 passagiers en 2350 bemanningsleden.
Een ton is in het Nederlands spreektaal voor honderdduizend geldeenheden, bijvoorbeeld honderdduizend euro (€ 100.000,-).
Een gemiddeld containerschip rekent zo een 100 euro per dag. Het is zo duur omdat schepen enerzijds verplicht zijn een verzekering af te sluiten (stel, je wordt ziek aan boord en moet per helikopter worden opgehaald), en dat het anderzijds een relatief kleine markt is.
Woensdagochtend 24 mei arriveerde MSC Loreto bij APMT 2 in de Prinses Amaliahaven in Rotterdam. Het is met een maximale capaciteit van 24.346 TEU (20-voets containers) het grootste containerschip ter wereld. MSC Loreto neemt deze titel over van de onlangs in de vaart genomen OOCL Spain (24.188 TEU).
De meest verhuurde afvalcontainers zijn de 3m³, 6m³ en 10m³. De afmetingen van deze vuilbakken verschillen per containerbedrijf en per merk of leverancier. We hebben een aantal maatvoeringen voor u op een rij gezet van de meest gangbare containers.
Typen containers
Nuttige inhoud van zo'n 20-voets container is 18 tot 24 ton en goed voor zo'n 30 m3.
L: 9120, B: 2435, H: 2591 (mm)|Artikelcode: 99STA-30FT-30AC.
Een 40ft container kopen? Een nieuwe 40ft container kost ongeveer €5500 euro. Door de coronacrisis kan deze prijs echter erg gestegen zijn. Een gebruikte 40ft container kan erg in prijs verschillen maar zal rond de €3000 euro bedragen.
Veel mensen hebben weinig tot geen spaargeld
10 procent van de Nederlandse huishoudens heeft 100.000 euro of meer aan spaargeld, maar 20 procent heeft minder dan 2.500 euro op de spaarrekening staan. En dan is er ook nog eens 11 procent die helemaal geen spaargeld heeft.
Een ton is een massa van 1000 kilogram.
De meest aansprekende gaat terug naar 1839, het jaar waarin het gewicht van de gulden, die oude Nederlandse munt, werd verlaagd van 10,766 naar 10 gram zilver. Toen zou het gewoonte zijn geworden het woord ton te gebruiken voor duizend kilo zilver, of wel 100.000 guldens.
De Spirit of Australia (276 Knots)
Aangedreven door J34 straalmotoren, haalde het een snelheid van 275,9 knots wat gelijk staat aan 511,1 km/u. Tot nu toe heeft geen enkele andere watervoertuig deze prestatie kunnen evenaren.
Het tarief van een middelgrote olietanker verdubbelde in een week tijd tot $173.000 per dag. Tankschepen liggen overal afgemeerd voor de kust als drijvende opslag, tot de rand gevuld olie.
Het kan varen met een snelheid van 24 knopen, ruim 44 kilometer per uur. Dagelijks verbruikt het schip op volle zee zo'n 262.000 liter stookolie. De totale hoeveelheid stookolie die kan worden meegenomen is 13 miljoen liter. De hoofdmotor is 21 meter lang, 5 meter breed en 14 meter hoog en levert 98.000 pk.
45ft zeecontainers van Brinkbox zijn de grootst leverbare containers. Ze zijn perfect voor het transporteren van de grootste hoeveelheid goederen. Naast dat dit model uiteraard langer is dan andere modellen, is de 45ft container ook breder leverbaar.
Wat kost het om een zeecontainer te kopen? De prijs van een nieuwe zeecontainer is gemiddeld €3500. Na een jaar heb je ca. €800,- afgeschreven en zakt de waarde naar ongeveer €2.700.