De grondstof voor een chip is eenvoudig: zand. Kwartszand, om precies te zijn. Dat zand wordt eerst gesmolten, en de verschillende componenten worden gescheiden van de hoofdcomponent: silicium.
Het tekort wordt vooral veroorzaakt door beperkingen in de productiecapaciteit van wafers, de dunne plakken materiaal waarvan uiteindelijk halfgeleiders worden gemaakt. Het ministerie vroeg bedrijven in september om vragenlijsten in te vullen om zo meer informatie te krijgen over het tekort.
In een chipfabriek, kortweg fab genoemd, ondergaat de wafer honderden fabricagestappen waarin de microchip als het ware laag op laag gegroeid wordt op de silicium-fundering. Dat proces begint met het maken van de transistors: het belangrijkste element van de chip.
Hoewel de meeste klanten in Azië zitten, blijft ASML in Veldhoven, vlakbij Eindhoven. De chipmaker heeft vestigingen over de hele wereld, maar het onderzoek en de productie blijven in Nederland.
Microchips bakken doe je niet zomaar. Je hebt er enorm geavanceerde installaties voor nodig. Het gros van de wereldwijde productie is in handen van TSMC, Samsung en Intel. Intel bouwt vooral zijn eigen chips, terwijl Samsung voor zowel zichzelf als klanten produceert.
De grondstoffen
Onze chips wordt gemaakt van drie basisingrediënten, namelijk aardappelen, olie en kruiden.
Het wereldwijde chiptekort raakte de auto-industrie keihard in 2021. Wie had gehoopt dat het in 2022 weer veel beter zou worden, komt waarschijnlijk bedrogen uit. Dat is althans wel de verwachting van AutoForecast Solutions.
Waarom zitten we er nu, in 2022, dan nog steeds mee? De gevolgen van het tekort lijken zelfs erger te worden. De voornaamste oorzaak is dat chips in wezen hele complexe producten zijn, met een complex 'voortraject' aan materialen, componenten, productiemachines, fabrieken, miljoeneninvesteringen, planningen.
Volgens het onderzoeksbureau blijft het chiptekort tot en met 2024 een probleem voor de auto-industrie, zo bericht Automotive News.
Het levert waarschijnlijk meer machinesverkopen op. Doordat chipproductie (geleidelijk) van China naar de VS en Europa verschuift, is dat ook geen probleem voor ASML. Het maakt niet uit waar de chips worden gemaakt.
In Nederland kennen we ASML, ASMI en BESI. In het buitenland zijn aandelen als Intel, Samsung en TSMC enkele bekende namen.
Hoe dan ook zijn fabrieken nu hun capaciteit drastisch aan het ophogen. Het zal echter enige tijd kosten voor het effect daarvan zichtbaar is. Het maken van een chip kan namelijk wel een half jaar duren.
Bij een segment zo- als body/vering is er slechts een toename van 2 tot 3 chips, maar bij body/verlichting gaat het van 6 naar 20 stuks, bij veiligheid is dat van 14 naar 18.
Waarom is er een tekort? De wereldmarkt voor halfgeleiders groeit weer snel, terwijl het aanbod beperkt is. Kortom: het tekort is het gevolg van de eerdere massale annulering van chipbestellingen door autofabrikanten toen de vraag naar auto's instortte, vooral als gevolg van de crisis.
In nieuwe auto's zitten namelijk honderden chips in bijvoorbeeld de motor, elektronica of de airco. Zonder de chips kan de auto niet geleverd worden, of niet met alle opties en accessoires die de auto normaal gesproken wel heeft. De levertijden van deze auto's nemen hierdoor dus flink toe.
Chips verwerken gegevens aan de hand van instructies. Ze zitten in computers, laptops, smartphones, tablets en tv's maar in toenemende mate ook in andersoortige apparaten zoals wasmachines.
VW, Audi, Ford en Toyota zijn niet de enige autofabrikanten die last hebben van het chiptekort. Eerder kondigden onder meer Stellantis, Renault, Daimler, Volvo en BMW al aan last te hebben van de tekorten.
Dit is is een Nederlands hightechbedrijf gevestigd in Veldhoven. ASML is wereldwijd één van de grootste producenten van machines die worden gebruikt bij het maken van halfgeleiders ('chips'). Deze worden verkocht aan producenten van chips voor onder andere mobiele telefoons, notebooks en MP3-spelers.
Zowel BMW, Volkswagen als Porsche melden de productie in Europa tijdelijk te moeten stilleggen door leveringsproblemen. Daarnaast leggen een flink aantal fabrikanten hun productie in en export naar Rusland stil.
Rusland is een van de grootste producenten van grondstoffen als ijzererts, staal en allerlei soorten metalen. Zo is het land verantwoordelijk voor de helft van de wereldproductie van palladium, dat bijvoorbeeld wordt gebruikt in uitlaten van auto's, telefoons en tandvullingen.
De belangrijkste exportproducten in de mijnbouw zijn aluminium, nikkel, koper en ijzer. De Russische mineralenmarkt is in handen van een klein aantal megabedrijven, die vaak een groot deel van de wereldproductie in handen hebben, zoals: ALROSA: 25% van de wereldproductie aan diamanten.
Oekraïne is een grote Europese staat en een grote markt met 42 miljoen consumenten. Het land is rijk aan grondstoffen (vruchtbare gronden, steenkool en erts mijnbouw (mangaan, titanium, ijzer). Het Oekraïense BNP is bij huidige prijzen bijna 131 miljard USD.
De keuze voor slechts één chip in het stuursysteem in plaats van twee heeft ook een direct voordeel voor Tesla. Het scheelt het bedrijf geld, waardoor de auto's die het op die manier bouwt winstgevender zijn.
In de meeste recente auto's zitten meer dan 1.000 van die dingen. Bij de meest geavanceerde modellen zou de teller zelfs de 3.000 voorbij kunnen gaan. Een aanzienlijk aantal chips stuurt functies aan die niet cruciaal zijn voor de correcte en veilige werking van het voertuig.
“In een hedendaagse auto zitten tussen de 250 en 300 halfgeleiders. Sommige zijn nodig voor de aandrijflijn en andere voor sturing van bijvoorbeeld elektronica, zoals achteruitrijcamera's, connectiviteit, etc. Het aantal hangt ook af van het model en de opties.