Je kunt je auto op de zandvlakte parkeren of bij grote drukte op het grasveld aan de overzijde van de weg. Pflanzgarten 1: Op de rotonde bij de parkeerplaats ga je rechtsaf, einde weg rechts en vervolgens einde weg links. Eerste weg linksaf en na zo'n 1000 meter zie je aan de linkerzijde de Nordschleife vlakbij de weg.
Dit circuit ligt op drie uur rijden van Utrecht en is een van de meest uitdagende banen ter wereld. Een rondje kost 27 euro en dat is al vrij duur, maar lang niet zo kostbaar als uit de bocht vliegen.
De Nürburgring-Nordschleife is een openbare tolweg in Duitsland. Alle Duitse verkeersregels zijn dus geldig.
Verzekerd het circuit op
Het weerbeeld in de Eiffel kan bovendien erg veranderlijk zijn en ook andere bestuurders kunnen de nodige risico's onderweg bieden. Er zijn daarom (bijna) geen verzekeraars die het rijden op een circuit zullen dekken.
Hoeveel dat is, hangt af van hoeveel je kapot maakt. Voor een crash als deze kan dat al snel oplopen tot 3.000 euro. Daarbij is er rekening mee gehouden dat de Ring maar een uur dicht hoeft. Per uur dat het circuit gesloten is, wordt je portemonnee een heel stuk slanker.
Je kunt je auto op de zandvlakte parkeren of bij grote drukte op het grasveld aan de overzijde van de weg. Pflanzgarten 1: Op de rotonde bij de parkeerplaats ga je rechtsaf, einde weg rechts en vervolgens einde weg links. Eerste weg linksaf en na zo'n 1000 meter zie je aan de linkerzijde de Nordschleife vlakbij de weg.
Nürburgring Nordschleife
De bijnaam “groene hel” dankt het circuit aan de positie in het midden van het zwarte bos én aan de gevaarlijke bochten. Goed voor 3 tot 12 doden per jaar!
Een rondje over de befaamde Nürburgring Nordschleife zet 22,8 kilometer op je teller. Daarmee zou Spring Mountain het langste circuit ter wereld worden.
Het enorme circuit werd als werkverschaffingsproject gebouwd in de jaren twintig rond het dorp Nürburg in het Eifelgebergte ten zuidwesten van Bonn. Het bevatte officieel 73 bochten verdeeld over de 20,8 km van de Nordschleife en de 7,7 km van de aparte Südschleife. De bijnaam van het circuit is 'de groene hel'.
Zelf met de motor rijden op de Nordschleife
De Nürburgring-Nordschleife is een openbare tolweg in Duitsland. Alle Duitse verkeersregels zijn dus geldig. Mocht je van plan zijn om ook daadwerkelijk het circuit op te gaan dan is het aan te bevelen om eerst eens goed in je verzekeringspapieren te kijken.
Maar de toeristen en dagjesmensen komen natuurlijk niet voor niets naar Monschau. Niet alleen omdat het zo lekker dichtbij is, nee Monschau heeft wel degelijk veel te bieden en te zien. Niet alleen het stadje zelf met de mooie vakwerkhuizen en het oude en gezellige centrum maar ook vele bezienswaardigheden.
Bereikbaarheid en parkeren
Met de auto bereik je Monschau dus het gemakkelijkste. Er gaat geen trein naar het stadje, maar er is wel een goede busverbinding tussen Aken en Monschau. Neem dan eerst de trein naar Aken en vervolgens de bus (lijn 66) naar Monschau.
Vakwerkdorp Monreal
De smalle straatjes van Monreal, de schilderachtige Heilige Drievuldigheidskerk, de massieve Nepomukbrug over de helder stromende Elzbach en de ruïnes van de kastelen Löwenburg en Philippsburg hoog boven de stad zijn een perfecte bestemming voor een excursie in de oostelijke Eifel…
Het rondje waar de Formule 1-circuits tegenwoordig over rijden is leuk en aardig, maar kan niet tippen aan wat ooit de 'Groene Hel' was: een barbaarse slingerweg van 28 kilometer, met in totaal 173 bochten. Over een groot deel daarvan, de 'Nordschleife', werden in de de jaren '50, '60 en '70 Formule 1-races verreden.
Isle of Man Irish Road Racing
Hoewel de Isle of Man natuurlijk bekend staat als het meest beruchte en gevaarlijkste circuit ter wereld, staan er ook nog de North West 200 en de Ulster GP op de kalender.
Circuit de Monaco
De prins van de stratencircuits, uitgezet langs de haven van Monte Carlo, is met 3,340 km het kortste parcours op de F1-kalender. Smal en bijna zonder uitloopstroken, wordt het beschouwd als de ultieme test voor de coureurs.
Het snelste circuit, gekeken naar de rondetijden
Het kortste circuit in kilometers op de kalender is uiteraard het circuit in de straten van Monaco, maar daar ga je niet de kortste rondetijd rijden. Daarvoor moeten we terug naar de Grand Prix van Sakhir van 2020.
Snelste ronde ooit
1:19,511 | Max Verstappen (Red Bull Racing RB8 F1) | 21-5-17, 11.28u (195,05 km/u) – gereden tijdens demonstratie (circuitversie: GP-Circuit 1999-2019, 4,307 km).
Het Engelse circuit van Brooklands staat bekend als het allereerste permanente circuit ter wereld.
De beweegbare achtervleugel (Engels: driver adjustable bodywork), algemeen bekend als drag reduction system (DRS), is een autosporttechnologie gericht op het verminderen van de luchtweerstand om het inhalen verder te bevorderen in de Formule 1.