Dan kunt met de RDW-kentekencheck gratis een oordeel over de kilometerstand opvragen.
De kilometerstand van een voertuig kan gecontroleerd worden via KentekenCheck.nl zodat u er zeker van bent dat de KM stand klopt. In het kentekenrapport wordt de huidige KM stand gecontroleerd en melding gegeven of de stand Juist/Onjuist is.
Vraag een RDW tellerrapport!
Het RDW tellerrapport is DE manier om erachter te komen of de tellerstand in het dashboard van de auto overeenkomt met het daadwerkelijk gereden aantal kilometers.
De check kost nog geen 3,00 euro en is heel compleet. In aanvulling op de km check krijg je ook gratis inzicht in alle algemene voertuiggegevens. Alleen met de NAP uitdraai weet jij zeker dat je er alles aan hebt gedaan om een miskoop te voorkomen.
Ja, dat kan zeker. Elke auto op Nederlands kenteken beschikt over een NAP-rapport. Het zegt alleen niets over de betrouwbaarheid van de tellerstand. Een NAP-rapport is niets meer dan een overzicht van de geregistreerde tellerstanden.
Welkom op NAPCheck.com! De site waar je snel en goedkoop je NAP check kan laten doen. Een officiële controle van onder andere je kilometerstand met de gegevens van de RDW. Ben je van plan een occasion te kopen, doe dit nooit zonder de NAP-check.
Tellerstanden controleren bij de Rijksdienst Wegverkeer
Dan kun je ervoor kiezen om het RDW tellerrapport op te vragen bij de Rijksdienst voor het Wegverkeer of de NAP check bij ons op de website te doen. Bij de RDW kun je met en zonder ingaven van de kilometerstand een check doen.
Kilometerstand en bouwjaar zijn het meest van invloed op de prijs van een gebruikte auto. Maar welke belangrijker is, hangt van het gebruik van de auto af. Maak je niet veel kilometers? Dan kun je met een auto met 150.000 kilometer op de klok nog jaren vooruit.
'Weinig kilometers' op de teller is 50.000 voor een auto van 2 à 3 jaar en 80.000 voor een auto van 4 à 5 jaar. Als je je auto maar af en toe gebruikt en minder dan 15.000 km per jaar aflegt, ga dan gerust voor een oudere auto met meer dan 100.000 km op de teller.
Waar kunt u uw voertuiggegevens in het kentekenregister online inzien? Op de website van de RDW. Of vraag uw eigen kentekengegevens online of schriftelijk op. Dit kan ook via de RDW.
Km correctie analyse: Wat je moet weten
De huidige gemiddelde prijs van een Km correctie is € 3.290. Als je geïnteresseerd bent in een Km correctie, kost een zo goed als nieuw exemplaar gemiddeld € 102, terwijl gebruikte exemplaren een gemiddelde prijs van € 2.248 hebben.
Wat is een normale kilometerstand voor een tweedehands auto? Dat verschilt per occasion met kilometerstand. Zo heb je voor benzine een gemiddelde van 12.500 kilometer per jaar, voor diesels 30.000 kilometer per jaar en voor elektrische auto's 20.000 kilometer per jaar.
Wat is een hoge kilometerstand voor een tweedehands auto? Een hoge kilometerstand van over de 200.000 kilometer is hoog. Zeker wanneer het om een tweedehands auto met benzinemotor gaat. Historisch gezien gaat zo'n motor 250.000 kilometer mee.
Benzinemotoren gaan gemiddeld 250.000 kilometer mee. Bij goed onderhoud kan het vaak nóg meer kilometers maken. Dieselmotoren houden het langer vol. Zij kunnen zeker de 350.000 op de kilometerstand aantikken.
Levensduur auto
Gemiddeld gezien is een auto in Nederland 10,6 jaar oud, blijkt uit onderzoek van ACEA in 2020. Een flink verschil met bijvoorbeeld Luxemburg, waar de gemiddelde autoleeftijd slechts 6,4 jaar is.
Tot 31 december 2013 sprak men van een oldtimer wanneer de auto minimaal 25 jaar oud was. Sinds 1 januari 2014 is deze grens verhoogd naar 40 jaar of ouder. Van alle landen om ons heen hanteert Nederland momenteel de hoogste leeftijd die een auto moet hebben om zich oldtimer te mogen noemen.
Er is geen officiële definitie die bepaalt of een auto een youngtimer is. Sommige verzekeraars behandelen een 10 jaar oude auto al als youngtimer, 'jonge oldtimer' of hobbytimer. Maar meestal moet de leeftijd tussen de 15 en 25 jaar liggen.
De NAP is een kilometerregistratie waar inmiddels zo'n 7 miljoen voertuigen met 60 miljoen kilometerstanden in zijn opgeslagen. Deze registratie is verplicht voor alle bedrijven die zijn aangesloten bij BOVAG.
Alle hoogtes in Nederland worden gemeten ten opzichte van hetzelfde niveau, het Normaal Amsterdams Peil (NAP). Een NAP-hoogte van 0 m is ongeveer gelijk aan het gemiddeld zeeniveau van de Noordzee.
Het initiatief is natuurlijk goedbedoeld, maar is het fraudegevoelig of waterdicht? Het antwoord is eenvoudig: de Nationale Auto Pas is fraudegevoelig en wie de boel wil belazeren, kan zijn gang gaan. Dat geldt voor autodealers, autohandelaren en consumenten.
,,Auto's gaan tegenwoordig veel langer mee. De sloopleeftijd loopt maar op en ligt nu op gemiddeld 19 jaar. Dat is enorm hoog. Vuistregels dat je weg moest blijven bij een benzineauto met meer dan 100.000 kilometer en diesels met 200.000 kilometer behoren tot het verre verleden.”
Via de website van de RDW kun je voorafgaand aan de aankoop controleren of de kilometerstand logisch is en gratis het RDW-voertuigrapport opvragen. Meer informatie hierover vind je op de website van de RDW.
Antwoord van Erik Jan. 240.000 km is tegenwoordig geen uitzonderlijk hoge kilometerstand voor een benzine-auto. De gemiddelde kilometerstand op het moment dat een auto naar de sloop gaat, ligt in ieder geval hoger. De levensduur van een auto (in jaren of kilometers) is sterk wisselend.