De gratis laadpunten worden meestal geïnstalleerd op de parkings van winkelcentra, supermarkten of zelfs bioscopen. Wees echter voorzichtig, deze praktijk staat op het punt te verdwijnen. Er zijn ook gratis laadpunten in hotels, restaurants en autodealers.
Ikea biedt gratis laden aan in heel Europa, in vrijwel alle landen buiten Nederland.
Retaildiscounter Lidl stopt met het aanbieden van de mogelijkheid voor klanten om gratis hun auto op te laden. Afrekenen gaat voortaan via de eigen app Lidl Plus. Lidl bevestigt dat het stopt met het aanbieden van gratis opladen in antwoord op vragen van Distrifood.
De kosten voor het thuis opladen van een elektrische auto liggen vaak het laagst. Dat kan op twee manieren: aan het stopcontact of een eigen laadpaal. Het voordeel van de laatste is, dat je daarmee sneller kunt opladen. Je betaalt in beide gevallen de kilowattuurprijs van je eigen energieleverancier.
In Nederland betaal je gemiddeld zo'n 0,39 euro per kWh aan de openbare laadpaal. In deze gemeenten is het laden veel goedkoper. Het goedkoopst je elektrische auto opladen kan in de gemeenten Losser, Staphorst en West Maas en Waal. De prijzen in de gehele top 10 goedkoopste gemeenten liggen niet ver uit elkaar.
Wat zijn de gemiddelde kostprijzen?*
Gemiddeld is de kostprijs bij het opladen van u elektrische auto € 0,22 per kWh wat neerkomt op zo'n € 0,37 per kilometer. Rijden op elektriciteit is goedkoper dan rijden op benzine of diesel. Thuis laden start vanaf € 0,25 per kWh (zonder zonnepanelen).
Er is een groot verschil tussen thuis en onderweg laden. Thuis laden is namelijk goedkoper dan onderweg laden, u betaalt de kilowattuurprijs direct aan uw energieleverancier. Gemiddeld is dit 0,23 cent per kWh.
Tarieven laden via Lidl
Tarief regulier-laadstation: € 0.50 €/kWh (AC)Tarief snel-laadstation: € 0.56 €/kWh (DC)Na 40 minuten laden*: + € 0.50 €/min (AC/DC)
McDonald's hand in hand met Vattenfall
Bij al die snelladers laad je 100 procent fossielvrije stroom, opgewekt met Nederlandse windmolens. Tot en met 31 december 2022 betaal je hier € 0,5014 per kWh voor. De nieuwe tarieven zijn nog niet bekend.
Subsidie laadpaal (eigen) bedrijf? Jazeker!Je kan als zzp'er aanspraak maken op subsidie voor elektrische laadpalen - waaronder de Milieu-investeringsaftrek (MIA) en Willekeurige afschrijving milieu-investeringen (Vamil).
Bij ongeveer 80 vestigingen van de Aldi Süd (Zuid Duitsland) kon je tot 2023 gratis snelladen tijdens het boodschappen doen. Inmiddels kost dit €0,39/kWh. Gratis aan te vragen, geen maandelijkse kosten.
Zo heb je een duidelijk overzicht van de laadpunten bij Lidl-winkels in je buurt. Je kan ook via de winkelzoeker nagaan of er een laadpunt bij je Lidl-winkel staat. Open de winkelzoeker en zoek je winkel op.Het laadpunt-icoon vertelt je dan of je je wagen bij die winkel kan opladen.
Je kunt gebruik maken van onze laadpalen met jouw eigen laadpas. Het is niet mogelijk om een laadpas bij Lidl aan te vragen. Wil je meer informatie over de laadpalen bij onze Lidl filialen klik dan hier. Op deze pagina vind je de algemene gebruikersvoorwaarden, instructies en tarieven van onze laadpalen.
Gemiddeld betaal je tussen de € 0,28 en € 0,82 per kWh bij een openbare laadpaal en € 0,65 tot € 1,05 per kWh bij een snellader. Voor thuisladen betaal je het stroomtarief van je eigen energieleverancier. De leverancier van je laadpas kan het stroomtarief van de laadpaal een op een aan je doorrekenen.
In Nederland betaal je bij ieder openbaar laadpunt € 0,57 per geladen kWh. Voor snelladen in Nederland betaal je een vast tarief van € 0,81 per kWh. De enige uitzonderingen zijn de laadpalen van Ionity en Fastned.
De Shell Recharge-laadpas vraag je gratis aan in de Shell Recharge App. Je kunt kiezen uit een kaart of een druppel die je aan je autosleutel kunt bevestigen. Met de Shell Recharge-laadpas profiteer je van een voordelig tarief op het Shell Recharge netwerk.
Laadpas met abonnement
Bij de ANWB betaal je € 3,99 per maand en hoef je het startbedrag van € 0,34 per laadsessie niet langer te betalen.
Het precieze prijsverschil is afhankelijk van de locatie waar je oplaadt, en of de laadpaal per minuut of per kWh rekent. De prijs van snelladen is meer te vergelijken met die van tanken, maar over het algemeen alsnog goedkoper.
Wat is de goedkoopste laadpas per kWh? De Eneco laadpas is de goedkoopste laadpas per kWh op dit moment. Met een laadpas abonnement van Eneco betaal je € 0,23 per kWh aan een publieke laadpaal van Eneco en geen startkosten.
E-Flux rekent 32 eurocent starttarief per laadsessie met een Pay-As-You-Charge laadpas; waar je met een Orange abonnement onbeperkt kunt laden. (Wees je wel bewust van laadpalen buiten het E-Flux netwerk; deze aanbieders rekenen soms zelf een starttarief.)
Als je jaarlijks 15.000 kilometer rijdt, kom je uit op 2.475 kWh. Volgens de Consumentenbond levert een nieuw zonnepaneel per jaar gemiddeld 300 kW. Dit betekent dat je negen zonnepanelen nodig hebt om één auto voor een jaar van stroom te voorzien.Bij 20.000 kilometer heb je elf zonnepanelen nodig.
Auto laden via stopcontact gebeurt veel
De elektrische of hybride auto thuis via het reguliere stopcontact opladen is zeer gebruikelijk. De snelheid van laden is zeker voor auto's met een kleinere accu en dito range vaak voldoende: een avond/nachtje aan het 230V stopcontact met de mobiele lader, volstaat.
Elektrisch in gebruik goedkoper dan brandstof
Een elektrische auto is vaak duurder in aanschaf, maar goedkoper in gebruik. Een elektrische auto heeft minder bewegende onderdelen en rijdt efficiënter. Daarom zijn de kosten voor onderhoud en het rijden op stroom lager dan bij een benzine- of dieselauto.