Je kunt je Pincode opvragen in de Rabo App of internetbankieren. Houd je Rabo Scanner in de aanslag en log in met je tweede betaalpas. Je kunt nu bij 'Zelf regelen' de pincode opvragen van de betaalpas waar je de pincode van bent vergeten. Je ontvangt je code binnen drie werkdagen per post.
Helaas, je kunt je pincode van je betaalpas van Rabobank niet wijzigen. De pincodes worden automatisch aangemaakt. Dit is het veiligst.
Daarbij noemt hij vijfcijferige inlogcodes of het gebruiken van een vingerafdrukscanner in een telefoon. Dat de Rabobank een 5-cijferige pincode veilig noemt is opmerkelijk.
Voor pintransacties is de chip op uw betaalpas beveiligd met een pincode van 4 cijfers. Wanneer u een nieuwe betaalpas ontvangt, wordt u de pincode apart toegestuurd.
Lang niet alle banken staan toe dat je zelf de pincode van je nieuwe of bestaande betaalpas kiest of aanpast. De pincode van je bankpas wijzigen is op dit moment mogelijk bij ABN Amro, SNS, ASN, Regiobank en Bunq.
Een mobiele pincode is een code van 5 cijfers die je gebruikt om in te loggen in jouw app. Het is een pincode die je zelf verzint. Je stelt hem in als je de app activeert op je smartphone of tablet. En gebruikt deze daarna iedere keer dat je inlogt in de app.
Je kunt in totaal drie keer een verkeerde pincode invoeren. Dit kan dus niet de pincode zijn waar het omgaat. De pukcode kun je in totaal 10 keer verkeerd invoeren en dan wordt de simkaart definitief geblokkeerd.
Bij Mastercard en Visa vind je die code op de achterkant van je kaart. Het is het laatste aangegeven getal van 3 cijfers. Bij American Express staat de (4-cijferige) code op de voorkant van je kredietkaart. Met je pincode (geheime code).
Deze code bestaat over het algemeen uit 4 cijfers, net als bij je pinpasje.
Deblokkeer zelf je creditcard
Na het 3x intoetsen van een verkeerde pincode, deblokkeer je je creditcard in de meeste gevallen zelf.
Bent u uw pincode kwijt of vergeten, of werd uw kaart geblokkeerd nadat u drie keer na elkaar de verkeerde code hebt ingegeven? Dan kan u enkel een nieuwe pincode krijgen bij uw gemeentebestuur.
Wanneer je drie keer een verkeerde pincode invoert is je simkaart geblokkeerd. Je kunt 'm ontgrendelen door de pukcode op te vragen en in te voeren. Dit is een achtcijferige code die te vinden is op My T-Mobile.
De 'pin' in pincode is een afkorting voor Personal Identification Number, een viercijferige code. Deze voer je in zodra je de telefoon opstart of als je de simkaart in de telefoon plaatst.
Als u te vaak een verkeerde pincode heeft ingegeven dan wordt de pas voor 24 uur geblokkeerd voor het afrekenen van transacties. Na 24 uur is de blokkade automatisch weer opgeheven.
3x verkeerde pincode op een geldautomaat (ATM) ingetoetst: wacht 24 uur. Je pas zal dan automatisch weer werken. 3x verkeerde pincode op een betaalautomaat (POS) ingetoetst: doe een geldopname of saldo check op een geldautomaat. Dan werkt je pas weer.
Deze speciale code is vaak geprint op het plastic kaartje, waar je ook je simkaart uitdrukt. Is dat niet het geval? Bekijk dan bijgeleverde brief, want dan is de code daarop te vinden. Bewaar dit plastic kaartje of brief dus goed, of kies er bijvoorbeeld voor om de code op te slaan in je telefoon zelf.
Of je wilt gewoon bankieren zoals je gewend bent: achter je computer. Dat laatste kan nog gewoon bij de meeste traditionele banken. Je bent niet verplicht om de app te gebruiken bij ABN Amro, Rabobank, Triodos en de Volksbank (ASN Bank, SNS, Regiobank).
Je creditcard heeft een eigen pincode. Net als bij een bankpas wordt de magneetstrip van een creditcard nauwelijks meer gebruikt. De chip is veel veiliger, hij kan niet worden gekopieerd.
Als de telefoon herhaaldelijk om de sim-pincode vraagt lijkt het erop dat de simkaart niet goed in het simkaartslotje zit. Normaliter hoort er enkel om de sim-pincode te worden gevraagd bij het bijvoorbeeld aanzetten / herstarten of plaatsen van een simkaart.
Je betaalpas is geblokkeerd voor de Rabo Scanner.