Bij de oldtimerverzekering van de ANWB heb je de keuze uit twee basisdekkingen. Met de dekking WA ben je verzekerd voor de schade die jij met je auto of motor veroorzaakt aan anderen. Met de dekking Volledig Casco ben je voor verschillende schades verzekerd inclusief schade aan jouw eigen voertuig.
Je oldtimer wordt standaard verzekerd voor WA dekking vanaf € 38,- per jaar. Dit is inclusief Pechhulp Nederland. WA dekking is verplicht als je een voertuig op naam krijgt. De premie voor WA dekking is een vast bedrag.
Een oldtimerverzekering is goedkoper dan een gewone autoverzekering. Of een auto een oldtimer is, verschilt per verzekeraar. Leeftijd, merk en gebruik tellen allemaal mee. Een klein aantal verzekeraars biedt een youngtimerverzekering aan voor auto's van 15 tot 25 jaar.
Verloren jaren weer opbouwen
Bij elke schade die u claimt, verliest u 5 schadevrije jaren. U krijgt echter slechts 1 schadevrij jaar per jaar, mits u geen schade claimt. Na een terugval kost het dus 5 jaar voordat u weer op hetzelfde aantal jaren zit.
Lukt het je niet ergens een autoverzekering af te sluiten, dan kan dit verschillende oorzaken hebben. Zo kan het zijn dat jouw auto simpelweg te duur is of dat je te jong bent in combinatie met een te dure auto. Jonge bestuurders (tot 24 jaar) worden beginnende bestuurders genoemd.
In 1995 veranderde deze regeling: iedere auto werd belastingvrij als hij 25 jaar oud was. Dan kon je een auto officieel een oldtimer noemen, en werd hij veelal alleen nog ingezet voor hobbymatig gebruik.
Auto's jonger dan 40 jaar betalen kwarttarief of volledige MRB. Per 1 januari 2014 is de leeftijdsgrens van de oldtimervrijstelling naar 40 jaar gegaan. Benzineauto's, motoren, bussen en vrachtauto's uit 1987 of eerder komen in aanmerking voor een kwarttarief per jaar, met een maximum van 120 euro per jaar.
U hoeft geen mrb voor uw oldtimer te betalen als: uw oldtimer ouder is dan 40 jaar. Het gaat om de datum van 1e toelating op uw kentekenbewijs.
Bij veel verzekeraars kun je jouw auto als oldtimer verzekeren vanaf een leeftijd van 25 jaar oud. Bij Diks.nl hebben wij al de mogelijkheid voor auto's vanaf 20 jaar oud. Een voorwaarde is dat het een tweede auto is. Je moet dus ook nog een auto hebben voor dagelijks gebruik.
Tot 31 december 2013 sprak men van een oldtimer wanneer de auto minimaal 25 jaar oud was. Sinds 1 januari 2014 is deze grens verhoogd naar 40 jaar of ouder.
Een youngtimer is tussen de 15 en 40 jaar oud en een semi oldtimer heeft een leeftijd van tussen de 10 en 25 jaar oud.
Aangezien je geen wegenbelasting betaald voor een oldtimer heeft dit geen extra maandelijkse kosten tot gevolg. Dit in tegenstelling tot modernere auto's, daarbij betaal je extra wegenbelasting als je op LPG rijdt.
Een youngtimer is een auto van tussen de 15 en 25 jaar. Vaak kun je voor een paar duizend euro een auto kopen die destijds als premium-model de deur uit is gegaan: bijvoorbeeld een luxe BMW of Mercedes met alles erop en eraan.
Wat is een youngtimer? Een youngtimer is een personenauto tussen de 15 en 30 jaar oud. Vaak wordt hierbij gedacht aan een auto die goed te onderhouden is en over luxe beschikt, bijvoorbeeld een BMW, Mercedes-Benz of Audi. De youngtimer bijtelling wordt berekend op basis van 35 procent van de dagwaarde van de auto.
Oldtimers die in de overgangsregeling mogen zijn oldtimers die een bouwjaar hebben tussen 1 januari 1988 en het moment dat de auto 40 jaar oud is. De oldtimerregeling is dus nog geldig tot 2028. Je kunt de overgangsregeling aanvragen op de website van de belastingdienst. Dit moet vóór 1 november.
Eén van de eisen om gebruik te kunnen maken van de overgangsregeling is dat oldtimers in december, januari en februari op privéterrein staan. In deze periode is het niet toegestaan om de weg op te gaan met de oldtimer.
In de afgelopen jaren is de populariteit van oldtimers fors gegroeid. Zo is het aantal oldtimers in Nederland ten opzichte van 2017 in 2021 met meer dan 2% gestegen. Of het nu vooral gaat om een hobby of een belegging is, oldtimers blijven in de smaak vallen.
2025 is een overgangsjaar waarin je een korting van 75 procent op de wegenbelasting krijgt. Vanaf 2026 betaal je het volledige tarief.
Bouwjaar 1988: na 27 jaar belastingvrij; Bouwjaar 1989: na 28 jaar belastingvrij; Bouwjaar 1990: na 29 jaar belastingvrij; Bouwjaar na 1990: na 30 jaar belastingvrij.
Overgangsregeling: kwarttarief voor oldtimer
Deze eigenaren krijgen een korting van 75 procent op de wegenbelasting. Zij betalen dan het kwarttarief dat geldt voor een benzineauto in dezelfde gewichtsklasse tot een maximum van 125 euro per jaar (voor diesel en LPG geldt de uitzondering niet).
Sta je eenmaal op de zwarte lijst, dan blijven je gegevens meestal vijf jaar staan. Na deze vijf jaar wordt je registratie automatisch verwijderd. Als je op de zwarte lijst staat in verband met een negatief aantal schade vrije jaren, dan kunnen je gegevens na 15 maanden al van de zwarte lijst worden verwijderd.
Onterechte CIS-registratie aanvechten
Op de website van Stichting CIS kunt u een formulier downloaden waarop u aangeeft waarom de registratie volgens u gecorrigeerd moet worden. Stichting CIS speelt het verzoek volgens door naar uw verzekeraar. De verzekeraar beslist vervolgens of ze het verzoek accepteren of weigeren.
Autoverzekering voor wanbetalers
Via de website geennee.nl kunt u zonder problemen een autoverzekering afsluiten. De Vereende is een maatschappij die bijzondere risico's wel wil verzekeren, daar waar reguliere maatschappijen afhaken. De Vereende zal de autoverzekering altijd accepteren.