Conrad biedt het meest uitgebreide assortiment condensatoren. Een condensator zorgt ervoor dat elektrische lading wordt opgeslagen.
Het staat op het typeplaatje: je hebt een condensator nodig van 20uF ( 20 micro Farad) met een werkspanning van 400V of hoger. Zoek op internet naar 'startcondensator' en je vindt bijvoorbeeld allekabels.nl, conrad.
Een condensor kost tussen de 60 en 100 euro, afhankelijk van de auto - tenminste als je kwaliteitsproducten koopt en bij Carpardoo bestelt. Een origineel reserveonderdeel kost meestal twee keer zoveel. Helaas kun je niet besparen op de garage.
Als stel regel voor het bepalen van de waarde van de condensator geld: ca. 55uF – 60 uF per 1 kW . Vergroot men de waarde van de capaciteit van de condensator dan vergroot het aanloopkoppel.
Een condensator wordt onder meer gebruikt om gelijkstroom te blokkeren, om de tijd te bepalen of om vermogen gepulsd af te geven. Omdat een condensator snel geladen wordt, is dit onderdeel ook veel gebruikt als kleine accu of om een motor te helpen opstarten.
Verwijder de voedingsspanning en sluit de uiteinden van de condensator kort. Als het een sterke vonk maakt, is de condensator goed te gebruiken. Als de geproduceerde vonk zwak is, of als er helemaal geen vonk is, is de condensator defect en moet deze worden vervangen.
Een elektrolytische condensator gebruikt een specifiek isolatiemateriaal dat een grotere capaciteit oplevert dan conventionele condensatoren, maar dat niet bestand is tegen het aanleggen van de verkeerde polariteit. In dat geval zal de elco defect raken en kan deze ontploffen.
Afhankelijk van het type condensator kan de lading aan de referentiezijde zowel positief als negatief zijn (er is symmetrie tussen beide zijden), of alleen positief (bij een elektrolytische condensator, deze beschadigt bij een negatieve spanning aan deze zijde).
Een bedrijfscondensator en aanloopcondensator
Wanneer je een lichte last hebt die gemakkelijk op gang komt, heb je aan een bedrijfscondensator genoeg. Heb je een zware last, bijvoorbeeld met een hydraulische krik die door een elektromotor aangedreven wordt, dan heb je ook de aanloopcondensator nodig.
Een condensator van een elektromotor (230v) zorgt voor een stroomstoot bij het opstarten. Als uw pomp wel bromt, maar niet draait, dan is de kans groot dat de condensator het heeft begeven. Vaak komt er een uitstulping aan de cilindervormige condensator, wat duidelijk maakt dat deze doorgebrand is.
Compressor airco vervangen: de kosten
Dit is erg vermoeiend en zal sneller leiden tot concentratieverlies dan onder normale omstandigheden (met een goed werkende airco). Het is mede daarom niet aan te bevelen met een kapotte aircopomp te blijven rijden.
Het koudemiddel moet geregeld worden aangevuld; een drooglopende airco gaat zeker stuk. Meestal zal het koudemiddel iedere 3-4 jaar weer aangevuld moeten worden. Van een goed onderhouden airco mag je dan ook in alle redelijkheid een levensduur van tenminste 10 jaar verwachten.
Een condensator waarde wordt uitgedrukt in Farad, daarbij heb je: picoFarad (pF, mmF, of uuF) is gelijk aan 10^-12 F. nanoFarad (nF) is gelijk aan 10^-9 F. microFarad (µF, uF, of mF) is gelijk aan 10^-6 F.
beetje electro soldeer (met flux) op het draadje, beetje soldeer op het lipje. soldeer aan de kant leggen, draadje tegen het pinnetje duwen en soldeerbout ertegenaan. wachten tot het in elkaar overvloeid, beetje glimmend word vaak, en dan soldeerbout weg en niet bewegen voor een seconde of 5.
Eenfasemotor met hulpwikkeling en condensator
Bij dit type motor – ook wel condensatormotor genoemd – is in serie met de hulpwikkeling een aanloopcondensator geplaatst. De werking blijft hetzelfde, alleen is het aanloopkoppel groter en de aanloopstroom lager.
Wanneer een condensator verbonden wordt met een gelijkspanningsbron zal deze zich beginnen op te laden. De opbouw van de lading op zijn platen gebeurt op een voorspelbare manier die afhankelijk is van de capaciteit en de weerstand in het stroompad waarlangs de condensator zich aan het opladen is.
Zo'n 5 tot 10 % hoger of lager is geen bezwaar, maar de dubbele waarde is niet verstandig. Er gaat dan een veel te hoge stroom door de motorwikkeling lopen en dat zou oververhitting kunnen veroorzaken met als gevolg een defecte motor. Zo duur zijn die condensatoren nu ook weer niet en ze zijn tamelijk universeel.
Heb je een 400-690 V elektromotor, dan mag je elk van de drie spoelen belasten met 400 V en mag je de motor bij een lijnspanning van 400V in driehoek aansluiten. Anders gezegd: Een elektromotor schakel je in driehoek als de laagste spanning op de typeplaat gelijk is aan de lijnspanning van het net.
Een 3 fase motor kan je op twee manieren aansluiten, in Y (ster) of in driehoek (delta). Ster versus delta, beide hebben voor en nadelen maar voor nu is het enige wat je moet weten dat je delta nodig hebt om op 230 volt te werken. Gelukkig kan je dat heel makkelijk zelf omwisselen.
Wanneer we de condensator met een stroombron J opladen, dan zal na een bepaalde tijd, stel even t1 seconden, de condensator opgeladen zijn tot V volt, en dit geeft een energie van 1/2CV2. De lading in de condensator Q is gelijk aan de tijdsduur t1 maal de stroom J gedurende die tijdsduur.
Veilige ontlading van de condensator komt neer op het aansluiten op zijn uiteinden van eender welke belasting van resistieve aard, die in staat zal zijn de in de condensator geaccumuleerde energie af te voeren.
Steek de positieve (rode) meetpen van de multimeter aan op de anode van de condensator en de negatieve (zwarte) meetpen op de kathode van de condensator. Op de meeste condensatoren, vooral elektrolytische condensatoren, is de anodedraad langer dan de kathodedraad. Controleer de meetwaarde die de multimeter geeft.
Condensatoren gaan doorgaans stuk door spanningspieken in het elektriciteitsnetwerk. Eigenlijk is het je netbeheerder die ervoor moet zorgen dat dit niet gebeurt.
Een condensator is zijn 2 platen met daar tussen een stof. En de stof die ertussen zit. Bij een elco zijn deze “platen” van aluminium met daar tussen een geleidende stof. Bij het produceren van elco's word er even een spanning op gezet zodat 1 van deze aluminium platen oxideert (de + plaat oxideert).
Wat is een foliecondensator? Een foliecondensator is een type condensator of condensateur, en kan dus een elektrische lading langdurig bewaren. U kunt deze een beetje vergelijken met een accu die u kunt op- en ontladen.