Hoeveel motorrijtuigenbelasting u moet betalen, hangt af van onder meer het soort motorrijtuig, het gewicht van het motorrijtuig en het soort brandstof. Daarnaast kunt u in aanmerking komen voor vrijstelling of een bijzonder tarief.
het gewicht. de brandstof. hoe milieuvervuilend het motorrijtuig is. in welke provincie de houder is gevestigd.
De wegenbelasting wordt berekend op basis van de CO2-uitstoot van het voertuig. Hoe hoger de uitstoot, hoe hoger het bedrag aan wegenbelasting. Daarnaast speelt ook het type voertuig een rol. Zo zijn bijvoorbeeld elektrische auto's en hybride auto's meestal goedkoper in wegenbelasting dan benzine- of dieselauto's.
BEPAAL WEGENBELASTING OP BRANDSTOF EN GEWICHT
Bereken de wegenbelasting aan de hand van het leeggewicht van het voertuig en de primaire brandstof.
Waarom verschillen de opcenten per provincie? Zoals gezegd, iedere provincie bepaalt zelf zijn tarief.Dus hangt het ervan af hoe goed de provincie in zijn geld zit, maar ook welke politieke partijen het bestuur van de provincie vormen. En welke plannen de provincie heeft voor aanleg, beheer en onderhoud van wegen.
Op dit moment krijgen bijvoorbeeld Polen nog geen aanslag voor de motorrijtuigenbelasting, omdat ervan wordt uitgegaan dat zij die al in hun land van herkomst betalen.
Welke provincies heeft de goedkoopste of juist duurste motorrijtuigenbelasting? Zoals je ook uit het bovenstaande tabel kunt opmaken, is Zuid-Holland de duurste en Noord-Holland de goedkoopste provincie om wegenbelasting te betalen. De provincie Gelderland is relatief gezien het hardst gestegen in de prijs voor mrb.
De tarieven motorrijtuigenbelasting kunnen per provincie verschillen. Dus als u verhuisd bent naar een andere provincie, dan moet u misschien een ander bedrag betalen.
Welke auto's zijn goedkoop in wegenbelasting? De wegenbelasting is laag voor auto's die rijden op benzine en licht in gewicht zijn. Volledige elektrische auto's hoeven ten minste tot en met 2024 geen wegenbelasting te betalen.
#1 Brandstof en gewicht
Om aan te geven hoeveel het scheelt tussen een auto met benzinemotor en een dieselauto, even een voorbeeld. Stel, je woont in Zuid-Holland en je hebt een benzineauto van 1.500 kilo op het oog. Dan betaal je 230 euro motorrijtuigenbelasting per kwartaal.
In 2024 is de provinciale opcenten verhoogd naar 98,7%, waardoor de wegenbelasting voor dezelfde auto minimaal €79,48 zal bedragen. Helaas zal de uiteindelijke wegenbelasting niet alleen met 3% verhoogd worden, omdat het vastgestelde tarief per auto ook verhoogd wordt door de rijksoverheid.
Er is geen limiet aan het aantal auto's dat je op je naam mag hebben. Je kunt dus zoveel auto's registreren als dat je in bezit hebt. Wel kan het zijn dat de autoriteiten extra controles doen als je heel veel auto's op je naam zet.
Deze vind je met de volgende berekening: Zoek het massa rijklaar gewicht op je kentekenbewijs of kentekencard op en trek hier honderd kilo vanaf. Dan heb je het ledig gewicht. Rijd je voor de volle honderd procent elektrisch? Dan zit er geen verschil tussen “massa rijklaar” en “massa ledig voertuig”.
De motorrijtuigenbelasting voor een benzineauto is afhankelijk van de provincie waar je woont en het gewicht van de auto. De regel in het algemeen is dat, hoe zwaarder de benzineauto hoe meer wegenbelasting je betaalt. Een oldtimer is een uitzondering op de regel, deze is namelijk belastingvrij.
Vanaf 2026 tot en met 2029 krijg je nog 25 procent korting op de wegenbelasting. Oftewel: je gaat 75 procent betalen. Vooralsnog blijft het benzinetarief hierbij het uitgangspunt vormen. Pas vanaf 2030 verdwijnt de korting op wegenbelasting helemaal en betaal je het volledige tarief.
Meer wegenbelasting door hogere opcenten
De hoogte van de MRB is niet alleen afhankelijk van het gewicht en de brandstofsoort van je auto; het is ook per provincie verschillend. Dit komt omdat elke provincie nog extra belasting mag heffen op de MRB, de zogenaamde opcenten.
Merken voor de goedkoopste auto per maand
Hyundai i10. Peugeot 108. Mitsubishi Space Star. Suzuki Celerio.
Hoewel elektrische rijders tot 2025 volledig zijn vrijgesteld van het betalen van motorrijtuigenbelasting (in de volksmond ook wel wegenbelasting genoemd), wordt deze vrijstelling per 1 januari teruggeschroefd tot 75 procent. Je zal dan dus 25 procent van het reguliere wegenbelastingtarief moeten betalen.
België is het land met de hoogste autobelasting
Het land met de hoogste autobelastingen per jaar is België.
De Kfz-Steuer bedraagt voor de meeste auto's tussen €100,- en €300,- op jaarbasis. Dat is beduidend minder dan in Nederland, waar gemiddeld €450,- per jaar aan wegenbelasting wordt betaald.
Tot 2025 betalen eigenaren van een volledig elektrische auto geen wegenbelasting. Automobilisten met plug-in hybride auto's, die op zowel stroom als op brandstof rijden, krijgen in diezelfde periode de helft korting op het normale tarief. Maar alleen als de auto minder dan 50 gram CO2 per kilometer uitstoot.
De Malediven hanteren bijvoorbeeld een tarief op auto's van ongeveer 111 procent. India hanteert ook een zeer hoog tarief op auto's, namelijk rond de 106 procent. Iran is een ander land met zeer hoge tarieven op auto's, namelijk rond de 90 procent.
Deze overgangsregeling geldt voor voertuigen uit het bouwjaar 1987 en ouder (tot 40 jaar). De overgangsregeling houdt in dat deze voertuigen totdat ze 40 jaar oud zijn in aanmerking komen voor het kwarttarief MRB over het hele kalenderjaar 2024, met een maximum van € 151.
Auto's met een uitstoot tussen 1 en 50 gram per kilometer, betaal je een halftarief en bij een uitstoot daarboven het volledige tarief aan wegenbelasting. Het gewicht van het voertuig. Doorgaans betaal je meer wegenbelasting voor zwaardere auto's. De brandstof waarop je auto rijdt.