De verhuurder is verantwoordelijk voor het onderhoud van een verhuurde woning. Daar betaalt u als huurder huur voor. Alleen kleine dagelijkse reparaties zijn voor de huurder.
De verhuurder is verantwoordelijk voor andere onderhoudsproblemen, zoals een lekkage, onvoldoende ventilatie van vochtige ruimtes of achterstallig onderhoud. Veroorzaakt u zelf een gebrek, zoals een lekkage? Dan moet u de kosten vergoeden.
Rechten en plichten verhuurder
Je hebt als verhuurder drie verplichtingen: je moet de woning ter beschikking stellen, je moet de woning onderhouden en je moet de huurder woongenot verschaffen.
Naast huur mogen er ook andere (service)kosten in rekening worden gebracht. Denk aan de kosten voor gas, water en elektriciteit, meubilering, stoffering, en aan kosten voor gemeentelijke heffingen (bijvoorbeeld de afvalstoffenheffing).
Tijdens de huur mag de verhuurder geen werken laten uitvoeren die het uitzicht en de vorm van de woning veranderen. Zonder uw akkoord mag hij bijvoorbeeld niet de garage afbreken of zonnepanelen plaatsen.
Voor het binnenschilderwerk is de verhuurder verantwoordelijk voor de veroudering (over het algemeen wordt ervan uitgegaan dat het schilderwerk in 9 jaar wordt afgeschreven). De huurder moet het schilderwerk met de grootste zorg onderhouden (afstoffen of wassen met geschikte producten).
De hoofdverplichting van de verhuurder is het ter beschikking stellen van de woonruimte of de bedrijfsruimte aan de huurder en deze beschikbaar te laten voor zover dat voor het afgesproken gebruik noodzakelijk is.
Uit art. 7:219 BW volgt dat een huurder ook aansprakelijk kan zijn voor gedragingen van anderen die met zijn goedvinden in het gehuurde zijn. Dit betekent dus dat de huurder door de verhuurder kan worden aangesproken op gedragingen van derden, die met zijn/haar goedvinden (even) in de woning zijn.
Was de verhuurder op de hoogte van vochtproblemen, maar is er niks aan gedaan?Dan is de verhuurder verantwoordelijk. Zijn de vochtproblemen ontstaan door slecht onderhoud van de huurder, dan is de huurder verantwoordelijk.
De verhuurder van de woning is verantwoordelijk voor het herstellen en de kosten van een lekkage in de huurwoning wanneer er sprake is van achterstallig onderhoud. Ook wanneer de schuld van de lekkage niet bij de huurder ligt, zal de verhuurder de kosten op zich nemen.
Wanneer overleg met de verhuurder geen resultaat oplevert, kun je de verhuurder het beste 'in gebreke stellen' door een aangetekende brief te sturen. In deze brief moet een beschrijving van het gebrek staan en een redelijke termijn waarbinnen het gebrek moet zijn hersteld. Je kunt hiervoor een standaardbrief gebruiken.
Schade melden bij de verhuurder
De verhuurder kan de schade niet verhelpen als hij niet op de hoogte is. Als huurder ben je zelfs verplicht om een gebrek tijdig te melden bij de verhuurder. Doe je dit niet of te laat dan kan je aansprakelijk worden gesteld voor eventuele gevolgschade.
Zo lezen we, onder de verplichtingen die toekomen aan de huurder, dat deze bomen en struiken moet snoeien volgens de regels van de kunst, het gras dient te maaien en te verticuteren alsook te voorkomen dat enige buiteninstallatie die water voorziet zou bevriezen.
Groot onderhoud is voor rekening van de verhuurder. Voorbeelden zijn buitenschilderwerk en een nieuwe cv-ketel. Als huurder bent u verantwoordelijk voor het dagelijks onderhoud. Denk aan een nieuwe wc-bril of een leertje in de kraan.
De verhuurder is verantwoordelijk voor normale slijtage
De elementen die het meest aan slijtage onderhevig zijn, zijn de vloer- en wandbekleding en de huishoudelijke apparaten.
In overlastsituaties is de verhuurder verplicht om alles te doen wat in zijn vermogen ligt om de problemen op te lossen. Met goed onderzoek, metingen en bemiddelingsgesprekken kan een verhuurder aantonen dat hij al het mogelijke heeft gedaan om de overlast te stoppen.
het herstellen van lekkende kranen. het vervangen van de filter en de lampen van de dampkap. de keuring en het onderhoud van de verschillende installaties in de woning.
U kunt een klacht indienen over het gedrag van uw verhuurder, een van zijn medewerkers of een bedrijf dat voor uw verhuurder werkt. Bijvoorbeeld: Uw verhuurder houdt zich niet aan afspraken. U voelt zich beledigd of bedreigd door uw verhuurder.
Enkelglas als gebrek aan woning
De Woonbond wil dat enkelglas als een gebrek aan de woning gaat worden gezien. Het valt dan onder de onderhoudsplicht van de verhuurder om dit te vervangen. Doet de verhuurder dat niet, wordt de huur verlaagd totdat de verhuurder wél in beweging komt.
Een verhuurder van een woning heeft eigenlijk drie hoofdverplichtingen die dagelijks moeten worden uitgevoerd. De verhuurder moet een woning ter beschikking stellen, woning onderhouden en rustig woongenot verschaffen. Daar staat tegenover dat de verhuurder wel op tijd zijn geld moet ontvangen.
De verhuurder moet wel een aantal basiszaken voorzien, zoals branddeuren en eventuele brandhaspels, maar de brandblussers zijn voor rekening van de huurder. Het is namelijk de huurder die bepaalt welke activiteit er in een pand juist uitgevoerd zal worden, en hoe risicovol die is.
De meeste verhuurders vragen (uiteindelijk) om een loonstrook, werkgeversverklaring of een ander bewijs van jouw inkomen. Voor ondernemers is dat meestal de IB-aangifte en/ of jaarcijfers. Daarnaast vraagt een verhuurder om een identiteitsbewijs.