De N-stand heeft bij auto's met automatische transmissie dezelfde functie als bij handmatige versnellingsbakken. Je gebruikt hem dus nooit wanneer je onderweg bent, maar alleen als je ergens stilstaat en je de motor wil laten draaien – bijvoorbeeld tijdens een file.
Wanneer zet je een automaat in neutraal? De N-stand gebruik je als je in de file staat of ergens geparkeerd staat en de motor wilt laten draaien. Gebruik hem nooit wanneer je aan het rijden bent!
Stand N. De N staat voor Neutraal en dit gebruik je om de auto in zijn vrij te zetten.
Gebruik neutraal als uw gas- of rempedaal niet werkt
Er zijn weinig dingen enger dan dat je gaspedaal vastloopt of dat je remmen het begeven terwijl je rijdt. Onbedoelde acceleratie lijkt met name een eeuwige boeman en angst voor bestuurders te zijn. Als je auto in neutraal staat, kan hij nog steeds uitrollen.
Nee dat kan niet, ook niet in neutraal en zeker niet als de motor van de gesleepte auto niet draait. Het heeft met smering van de bak te maken.
Met een automatische transmissie heb je hulp nodig, maar niet om de auto te duwen . Dit zal niet werken omdat het een open koppeling heeft. Met de handmatige versie kun je hem sluiten om de motor te starten door te slingeren, maar de motor van je automatische transmissie kan alleen 'gekickt' worden door hem te starten met startkabels.
1. Check eerst of je auto aanduwen wel kan. Een automaat kan je niet aanduwen.
Vermijd het gebruik van neutraal als de auto bij een stoplicht/verkeer staat . Automatische voertuigen die in neutraal staan terwijl ze in neutraal staan, besparen geen brandstof. Gebruik in plaats daarvan de handrem zodat u uw transmissie niet verslijt. Er ontstaat schade als de versnelling in N staat wanneer het licht op groen springt.
De neutrale stand gebruiken om de auto bergafwaarts te laten glijden
De neutrale stand in de automatische transmissie zal de verbinding tussen de motor en de wielen verbreken en ervoor zorgen dat uw voertuig vrijloopt . Het is algemeen bekend dat het brandstof bespaart als u de auto tijdens het rijden in de neutrale stand zet.
Zet de versnellingspook in "Park" bij stilstand (automaat rijden p r n d) Wanneer je de auto parkeert of stilstaat, zoals bij een verkeerslicht, moet je de versnellingspook altijd in de "Park" (P) stand zetten. In de "Park" stand worden de aandrijfassen geblokkeerd, waardoor de auto niet kan bewegen.
Zuinig rijden met een automaat
Rijd altijd in de eco-, winter- of de normaalstand. Deze standen zorgen ervoor dat je auto zo vroeg mogelijk opschakelt naar hogere versnellingen. Gebruik de sportstand zo weinig mogelijk. Laat het gaspedaal even iets 'opkomen' als je op snelheid bent.
Bij rijden in de bergen is het veel veiliger om zelf het gas- en rempedaal te bedienen. Rijd je een automaat? Kies dan, zowel bergop als bergaf, voor handmatige bediening en schakel tijdig terug. Zo kan de motor wat meer toeren maken en kan er ook bij afdalen afgeremd worden op de motor.
De N-stand heeft bij auto's met automatische transmissie dezelfde functie als bij handmatige versnellingsbakken. Je gebruikt hem dus nooit wanneer je onderweg bent, maar alleen als je ergens stilstaat en je de motor wil laten draaien – bijvoorbeeld tijdens een file.
M (Handmatig) Met de versnellingspook in de handmatige stand (M) kan de bestuurder naar wens op- of terugschakelen. Door de versnellingspook van de rijpositie drive (D) naar de handmatige stand (M) te verplaatsen, heeft u nu de controle over het selecteren van de gewenste versnelling met behulp van knoppen op de versnellingspook.
Trek rustig op bij gladheid
Banden hebben dan te weinig grip op de weg. Soms helpt het om weg te rijden in de 2e versnelling. Rijd je een automaat of elektrische auto met automatische versnelling, geef dat heel rustig gas.
Neutraal is hetzelfde als een handgeschakelde versnellingsbak uit de versnelling halen. Deze mag niet worden geselecteerd tijdens het rijden - dit staat bekend als uitrollen - maar kan worden gebruikt (samen met de handrem) als u voor een korte periode stilstaat . Drive selecteert automatisch versnellingen en laat de auto vooruit rijden.
Ondanks zijn voordelen heeft de automaat ook enkele nadelen: hij is duurder in aanschaf dan een handgeschakelde versnellingsbak. Immers: hij heeft complexere mechanische en elektronische elementen. Moet hij gerepareerd worden, dan kan de automatische versnellingsbak ook meer kosten.
Om uw motor te laten toeren zonder te bewegen, start u uw auto en zet u hem in de parkeerstand of neutraal, en drukt u vervolgens op het gas. Als u toeren maakt terwijl u in neutraal staat, activeert u de e-brake zodat uw auto niet vooruit of achteruit rolt . Om uw motor te laten toeren terwijl u rijdt, schakelt u naar neutraal en drukt u op het gas terwijl uw auto uitrolt.
Uw klus-auto moet worden verplaatst. De auto, een voorwielaangedreven automaat, mag volgens de voorschriften kennelijk niet worden gesleept in verband met kans op mechanische schade. U vraagt of er toch een oplossing is om de klusauto met uw andere auto te vervoeren. Dat kan met een zogenaamde auto tow dolly.
Kun je een automaat aanduwen? Het korte antwoord is nee.De manier waarop een automatische transmissie werkt maakt dit onmogelijk . Een handgeschakelde transmissie werkt omdat je de gewenste versnelling kunt inschakelen (meestal de eerste, maar niet altijd) terwijl je de koppelingsklep naar beneden duwt, waardoor de auto kan rollen alsof hij in neutraal staat.
Remmen op de motor met de automaat
Met een automaatbak is het echter ook mogelijk. Het is een kwestie van op het juiste moment de voet van het gaspedaal nemen. Het toerental daalt en de versnellingsbak schakelt in lagere versnellingen.
Hill start assist is een technologie die het starten op een helling gemakkelijker maakt en beschikbaar is voor auto's met zowel handgeschakelde als automatische versnellingsbak . Er zitten sensoren in het voertuig die detecteren wanneer een voertuig op een helling staat.
Bij een rolling start gebruik je de rotatie van de wielen om momentum te krijgen en de motor te starten . Het werkt meestal voor voertuigen met handgeschakelde transmissie.
Alle automaten kunnen in neutraal worden geschakeld tijdens het rijden.