BPM wordt eenmalig geheven voor iedere auto die in Nederland een kenteken krijgt. Het is dus eigenlijk een aanschafbelasting. De BPM wordt met name bepaald op basis van CO2-uitstoot. Voor zeer milieuvriendelijke personenauto's (met een CO2-uitstoot van 0 gram per kilometer) hoef je geen BPM te betalen.
Sinds 1 januari 2013 berekent het Rijk de BPM voor personenauto's volledig op basis van de CO2-uitstoot. Omdat voor bestelauto's, motoren en kampeerauto's geen goede CO2-gegevens beschikbaar zijn, wordt voor deze categorieën de BPM als vanouds berekend op basis van de netto catalogusprijs en de brandstofsoort.
Het is niet mogelijk om het bpm-bedrag te verlagen door het aanbrengen van wijzigingen aan uw auto. De bpm wordt bepaald op basis van onder andere de netto catalogusprijs en de CO2-uitstoot van uw voertuig.
De BPM (Belasting voor Personenauto's en Motorrijtuigen) is een belasting die wordt geheven op nieuwe auto's. Iedereen die een nieuwe auto koopt betaalt dus BPM. De BPM wordt daarom ook wel een aanschafbelasting genoemd. De hoogte van de BPM is sinds 2013 afhankelijk van de CO2-uitstoot van een auto.
In de volgende gevallen betaalt u geen bpm, maar moet u wel aangifte bpm doen voor uw motorrijtuig (personenauto, bestelauto, kampeerauto of motor): Uw motorrijtuig heeft een CO2-uitstoot van 0 gram per kilometer. Uw motorrijtuig is 25 jaar of ouder.
Waarom zijn auto's bij ons zo duur? Neeteson: 'De belangrijkste factor is puur fiscaal. Als enige land in de EU kennen wij bpm (belasting personenauto's en motorrijwielen). De hoogte van de bpm voor nieuwe auto's is afhankelijk van de CO2-uitstoot van de auto.
Waarom heeft Nederland BPM? In Nederland worden nieuwe auto's altijd verkocht voor een bedrag waar BPM (en btw) in is verwerkt. Het enige land ook, want in de andere landen kennen ze deze belasting niet. Daarom moet over auto's die in het buitenland zijn gekocht, een 'rest-BPM' worden betaald.
De enige uitzonderingen wanneer er geen BPM wordt berekend, is als de auto 0 gram per kilometer CO2 uitstoot of een leeftijd heeft van 25 jaar of ouder. Een bestelbus is tenzij deze volledig elektrisch is en dus CO2 vrij, niet automatisch vrijgesteld van BPM.
niet meer dan 88 gram per kilometer: € 0,- per gram (vrijstelling) 89 t/m 131 gram per kilometer: € 125,- per gram. 132 t/m 192 gram per kilometer: € 148,- per gram. 193 t/m 215 gram per kilometer: € 276,- per gram.
Aanschafbelasting (bpm)
Koopt u een tweedehands auto in Nederland? Dan betaalt u als particulier geen aanschafbelasting. Het maakt in dit geval niet uit of de auto elektrisch is of op benzine rijdt.
Als je een tweedehandsauto importeert, betaal je niet het volledige bedrag. Je hoeft nog maar een deel van het oorspronkelijke bedrag te betalen. Dit deel wordt ook wel rest BPM genoemd. Dit wordt berekend op basis van meerdere factoren, zoals bijvoorbeeld de leeftijd van de auto en de kilometerstand.
De bpm is een deel van de aanschafprijs van je nieuwe voertuig en kun je zien als aanschafbelasting. De hoogte van de bpm wordt gebaseerd op de fijnstof-uitstoot van de auto. Hoe hoger het uitstootcijfer van je nieuwe auto, hoe hoger de bpm.
U moet bpm betalen als u zelf een personenauto of motor importeert die jonger is dan 17 jaar en 10 maanden en u dit motorrijtuig bij de RDW inschrijft in het kentekenregister.
BPM berekenen hybride auto
Zoals gezegd is de bruto-BPM (en dus ook de rest-BPM bij import) voor hybride auto's een stuk lager dan voor traditionele brandstof auto's. Er is echter wel nog steeds BPM verschuldigd op dergelijke auto's.
Semi-elektrische auto's, oftewel plug-in hybrides (PHEV's), hebben een eigen BPM-tarief. Met de tabel op de website van de Belastingdienst kan men de BPM bepalen die voor PHEV betaald moet worden.
Voor de bpm geldt vanaf 1 januari 2023 als uitgangspunt dat 31% van getaxeerde herstelkosten op auto's met schade als waardeverlies mag worden opgevoerd. Onder bepaalde voorwaarden mag een hoger percent.
Koop je een nieuwe auto, dan moet je belasting betalen. Heeft deze auto een verbrandingsmotor, dan betaal je niet alleen btw maar ook bpm aan de Nederlandse overheid. BPM staat voor Belasting van Personenauto's en Motorrijwielen.
U betaalt bpm als u een motorrijwiel (zoals een auto) in het kentekenregister laat registreren. Woont u in Nederland, maar staat uw auto in het buitenland geregistreerd? Ook dan betaalt u bpm. U betaalt bpm 1 keer.
Gemiddeld bedraagt de BPM-stijging in 2024 800 euro, zo hebben de experts van de ANWB berekend. Als je een nieuwe auto koopt bestaat een deel van de aanschafprijs uit BPM, dat is de Belasting Personenauto's en Motorfietsen. De hoogte ervan is afhankelijk van de CO2-uitstoot.
Australië blijkt het voordeligste land te zijn om een auto te bezitten, gevolgd door de Verenigde Staten, Canada, Denemarken en Zweden. In sommige landen zijn auto's weliswaar veel goedkoper dan in Europa, maar de lagere lonen maken autobezit er minder voor de hand liggend.
Zo bespaart u geld bij het importeren van een auto uit Italië: De nieuwprijzen van auto's in Italië zijn één van de laagste van Europa. Zeker in vergelijking met de nieuwprijzen in Nederland. Als lid van de Europese Unie hoeft u bij het importeren van een auto uit Italië geen invoerheffingen te betalen.
Het kopen van een auto is in Amerika een stuk goedkoper dan in Nederland. Dit heeft te maken met de belasting die je in Nederland moet betalen bij de aankoop van een auto. Ook de wisselkoers helpt bij de prijzen van de Amerikaanse auto's.